ساری- ایرنا- نماینده ولی فقیه در مازندران با اظهار این که صدور حکم قضایی به‌رغم عادلانه بودن آن ، ارزش و قداست صلح و سازش را ندارد ، گفت : استفاده از ظرفیت‌های افراد صاحب‌نفوذ اجتماعی برای ارتقا فرهنگ صلح و سازش ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی روز چهارشنبه در دیدار رییس کل دادگستری و اعضای شورای قضایی مازندران به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه با وی افزود : حفظ امنیت در حوزه دستگاه قضایی بسیار اهمیت دارد چون همه اقشار جامعه به داوری و قضاوت حساس و نگاه ویژه ای دارند و قوه قضاییه در این فرایند تنها دستگاهی است که اختلافات را سامان می دهد و مدیریت می کند.

وی با بیان این که دستگاه قضایی باید به روز ، سالم ، دانا  و آشنا به همه مقولات برای رسیدن به عدالت باشد ، ادامه داد : الکترونیکی شدن فرایند اداری در دستگاه قضایی بسار مهم است و در کنار آن آکاهی عمومی جامعه نسبت به مسایل  قضایی و احقاق حقوق و جریان قضایی باید بیش از پیش  ارتقاء یابد و شفافیت و کارآمدی فرایند قضایی نیز لازمه امروز کشورمان است.

امام جمعه ساری ضمن گرامیداشت هفته فوه قضاییه و یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲تن از یاران با وفایش ، اظهار داشت : عملیاتی شدن سند تحول دستگاه قضایی مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید بدرستی در جامعه اجرایی شود.

محمدی لایینی سلامت دستگاه قضایی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت : خود پالایشی این قوه برای حفاظت از خویشتن امری مقدس است ، چون برقراری عدالت محور فعالیت دستگاه قضایی است و هوای نفس به این مجموع ه آسیب جدی  می رساند چرا که این هوای نفس افراد را به رشوه خواری ،بی عدالتی ،چشم پوشی و اغماض تحریک می کند و سبب می شود تا برخی از افراد به دانه درشت ها و صاحب نفوذها توجه بیشتری کنند. 

امام جمعه ساری به ماموریت شورای حفظ حقوق بیت المال بخصوص حفاظت از عرصه های طبیعی و جلوگیری از دستبردهای طبیعت در مازندران اشاره کرد و گفت : امنیت طبیعت جنگل ،مراتع ، سواحل دریای خزر و محیط زیست در مازندران بسیار مهم است و دستگاه قضایی باید امنیت را در این بخش ها بیشتر توجه کند.

وی افزود : باید گردشگری قضایی را ترویج بدهیم و مدیران مرتبط با عرصه های طبیعی را در مازندران آگاه سازیم تا همه مسایل رصد و پیگیری شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: تجاوز به عرصه های طبیعی و چگونگی حضور گردشگران در عرصه های طبیعی استان مازندران آسیب جدی فرهنگی و اجتماعی این خطه است که دستگاه قضایی استان باید با جدیت ورود پیدا کند.

رییس کل دادگستری مازندران نیز در این دیدار به اهمیت عملیاتی شدن برنامه های سند تحول قضایی اشاره کرد و گفت: ارتباط با مردم و شان دستگاه قضایی ارایه خدمت مطلوب به جامعه اسلامی است ، باید ضعف ها را دستگاه قضایی به صفر برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری افزود : همه واحدهای قضایی و مسوولان در مازندران ارتباط با مردم را دو چندان کرده اند و با حضور در مساحد و تکایا و ملاقات های عمومی را بیشتر کردیم و پارسال ۹ هزار ملاقات عمومی را در دادگستری های استان به ثبت رساندیم.

وی به اهمیت نظارت بر عملکرد دستگاه قضایی مازندران اشاره کرد و گفت : ماموریت دادگستری از سوی همه کارکنان بسیار مهم است ، وجود لغزش در دستگاه قضایی دور از انتظار نیست ، اما نظارت و بازررسی را طبق دستور شخص رییس قوه قضاییه دو چندان شده است.

اکبری با بیان این که الکترونیکی شدن فعالیت های اداری دستگاه قضایی مهم ترین گام در سند تحول است ، افزود : مهم ترین مزیت الکترونیکی شدن از بین رفتن دستبرد به اسناد و اوراق است و سال گذشته ۹۰ درصد دادگاه زندانیان مازندران به صورت غیر حضوری و دادرسی الکترونیکی برگزار شد.

وی ورودی پرونده یک سال گذشته استان را ۹۹۸ هزار و ۶۰ فقره اعلام کرد و افزود : ۹۹۳هزارو ۳۰۷ پرونده  فقره پرونده در این مدت رسیدگی و احکام آن صادر و اجرایی شد.

رییس کل دادگستری مازندران با اظهار این که بررسی دقیق و سریع پرونده های قضایی مورد تاکید دستگاه قضایی است، اظهار داشت : یکهزار و ۲۴۷ فقره پرونده قضایی سال های قبل نیز طی یک سال گذشته مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم آنها صادر و  عملیاتی شد.

وی با بیان این که در حال حاضر ۵۶۵ زندانی از طریق پابندهای الکترونیکی در خارج از زندان تحت مراقبت هستند و در واقع دوران حبس خودشان را می گذرانند  ، به اهمیت ترویج فرهنگ کمک به آزادی مجرمان غیر عمد از طریق ستاد دیه و انجمن حمایت از خانواده های زندانیان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طی یک سال گذشته ۵۰ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ریال از سوی این نهادهای مردمی برای آزادی  زنداناین غیر عمد در استان کمک شده است که نسبت مدت مشابه قبل ۵۰ درصد بیشتر بوده است.

اول تیر تا هفتم تیرماه به نام هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.