بجنورد- ایرنا- معاون حقوقی و امور مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای تکمیل هزار و ۳۲۰ طرح نیمه‌تمام خراسان شمالی ۲ هزار میلیارد تومان از محل بند الف تبصره ۱۸ بودجه اختصاص می‌یابد.

هادی قوامی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری میز خدمت اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی، در آستانه سفر استانی هیات دولت به این استان، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: منابع تبصره ۱۸ از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود که انتظار می رود در صورت تحقق، رشد مناسبی را در عرصه صنعت و نیز اشتغالزایی خراسان شمالی ایجاد کند.

 وی تصریح کرد: در مجموع هزار و ۳۲۰ طرح نیمه‌تمام در استان خراسان شمالی برای دریافت ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات تبصره ۱۸ مصوب و به بانک های عامل معرفی شدند.

 به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ از این تعداد تاکنون ۱۷۱ طرح اعتباری افزون بر ۱۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند.

بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور، با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی، به دولت اجازه داده می‌شود ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

قوامی با اشاره به برنامه سفر رییس جمهور به خراسان شمالی گفت: این استان از لحاظ جمعیت و سرزمین در حد میانه استان های کشور واقع است و حال آنکه بر اساس آمار تولید ناخالص داخلی رتبه ۳۰ را در بین استان ها دارد.

وی عنوان کرد: خراسان شمالی دارای ظرفیت های گردشگری و کشاورزی زیادی است که زنجیره ارزش این محصولات در استان شکل نگرفته است و ضرورت دارد تا این زیرساخت ها تکمیل شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سفر آتی رییس جمهور و هیات دولت، طرح های اقتصادی مناسبی در استان تصویب شود و بر اساس برنامه ای عملگرا این طرح ها باید پشتیبانی شوند.  

بر اساس آمار رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی؛ یکهزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی ناتمام در این استان وجود دارد که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۵۰ درصد است و تکمیل پروژه های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد از اولویت های استان است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در بیست و ششمین سفر استانی خود روز پنجشنبه دوم تیرماه به خراسان شمالی سفر خواهد کرد.

استان خراسان شمالی واقع در شمالشرق کشور، ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که در هشت شهرستان، مشتمل بر ۲۴ شهر و حدود یک هزار روستا سکونت دارند.