ایلام - ایرنا - کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم اکنون نرخ باروری کلی استان به رقم ۱.۴۵ رسیده که با سطح جانشینی مطلوب جهت فرزندآوری که ۲.۱ است، فاصله زیادی دارد.

زهرا تولایی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس بررسی های صورت گرفته نرخ باروری کلی کشور در سال ۱۳۹۹، ۱.۶ بوده و نرخ رشد و باروری کلی از سال ۹۵ تاکنون شیب نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه کشورمان سالها از جمعیت جوان برخوردار بوده است، افزود: متعاقب اجرای سیاست های انقباضی تنظیم خانواده در سال های گذشته، مقوله جوانی جمعیت مورد تهدید جدی قرار گرفت و نه تنها روند صعودی افزایش جمعیت متوقف گردید بلکه سیر نزولی به خود گرفت.

تولایی ادامه داد: استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان نرخ باروری کلی آن ها بالاتر است که نشان دهنده الگوی مناسب فرزندآوری در این استان هاست.

ولی استان ایلام جزو استان هایی است که با نرخ باروری کلی و رشد جمعیت پایین وضعیت مطلوبی از این نظر ندارد. این شیب نزولی از سال ۹۵ تاکنون ادامه داشته و زنگ خطر سالخوردگی جمعیت استان را به صدا درآورده است.

وی ادامه داد: به طور تقریبی ۱۰ درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند که شهرستان های بدره و سیروان بیشترین درصد سالمندی را به خود اختصاص داده اند. این دو شهرستان به دلیل اینکه روند مهاجرت فرستی به استان های دیگر در آن ها بالا بوده و از طرف دیگر از آمار ازدواج و موالید آن ها کاسته شده و شاهد تکرار سالیانه این موضوع هستیم، جزو شهرستان های سالمند قرار گرفته اند.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نخستین بار سیاست های کلی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری( مدظله‌العالی) در سال ۱۳۹۳ ابلاغ گردید، اما این سیاست ها در خصوص افزایش نرخ باروری از جمله تسهیل ازدواج جوان ها در سطوح محیطی جدی گرفته نشده یا به خوبی اجرا نگردیده است.

تولایی افزود: فرصت کمی تا سال ۱۴۳۰ (پنجره جمعیتی) باقی مانده و پیرو ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید تمامی ارگان های مسئول و مجری به وظیفه خود در قبال این موضوع حیاتی به نحو احسن عمل کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در کنار سایر ارگان ها آمادگی کافی و لازم را جهت همکاری همه جانبه در راستای توقف سیر کاهشی جمعیت و اجرای صحیح مصوبات قانون دارد، گفت: امید است با افزایش مشوق های مدنظر قانون و پیگیری اجرای صحیح آن ها در آینده شاهد جوانی و افزایش جمعیت استان و کشور باشیم.