شیراز-ایرنا- کارخانه در حال احداث کاغذسازی زاگرس فارس از طرح‌هایی بود که رئیس جمهور در سفر استانی مهرماه ۱۴۰۰ به این استان بازدیدی سرزده از آن داشت و اینک مسئولان از گام‌های نهایی برای اعطای تسهیلات به این واحد سخن می‌گویند.

رئیس سازمان صمت فارس چهارشنبه در حاشیه بازدید مدیرعامل بانک صنعت و معدن از تعدادی طرح های صنعتی نیمه تمام یا در حال فعالیت استان فارس گفت: میزان تسهیلات درخواستی کاغذسازی زاگرس توسط بانک صنعت و معدن کشور طی یک هفته آینده خبر داد.
حمیدرضا ایزدی گفت: این طرح‌ها در سه دسته نیمه تمام، توسعه‌ای و در حال فعالیت برای دریافت سرمایه در گردش جای می‌گیرند.
رئیس سازمان صمت فارس با اشاره به طرح کاغذسازی زاگرس، افزود: مدیران این بانک اذعان دارند که این طرح نیاز به تسهیلات دارد و در حال حاضر هم طرح توجیهی این پروژه در بانک صنعت و معدن کشور در دست بررسی است.
وی عنوان‌ کرد: قول مساعد داده شده تا هفته آینده میزان تسهیلات درخواستی این کارخانه مشخص شود تا با پرداخت تسهیلات باقی مانده، شاهد راه‌اندازی خط تولید کاغذ تحریر در این واحد تولیدی باشیم.
گفتنی است، مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این بازدید گفت: امیدواریم به زودی با تامین مالی به شکل کنسرسیوم به میزان ٨٠٠ میلیارد تومان این طرح به نتیجه برسد.

کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس واقع در جاده شیراز - مرودشت، با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تُن انواع کاغذ را از محل کاغذهای بازیافتی دارد و از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود.
ساخت کارخانه کاغذسازی زاگرس نزدیک به یک دهه پیش آغاز شده و تاکنون با سرمایه‌گذاری انجام شده پیشرفت ۸۷ درصدی داشته است.
آیت‌الله رئیسی مهرماه ۱۴۰۰ در سفر استانی به فارس در بازدید از این کارخانه گفته بود «مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند».
رئیس جمهور این را هم متذکر شده بود «درحالی‌که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذسازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود»؛ نکته‌ای که در بازدید از یک کارخانه چوب و کاغذ در شمال کشور نیز مورد تأکید قرار گرفته بود.
آیت‌الله رئیسی بر همین اساس دستور داده بود استاندار فارس کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده، هرچه‌سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در برنامه‌های سفر خود به استان فارس برای نظارت میدانی بر روند اجرای مصوبات سفر استانی دولت از کارخانه کاغذسازی زاگرس که از واحدهای مهم تولیدی در حوزه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، بازدید کرده بود. 

پیگیری تسهیلات واحدهای تولیدی
رئیس سازمان صمت فارس همچنین اظهار داشت: طرح توسعه شرکت سازه پیوند و شیشه و پلاستیک دنیا از دیگر طرح‌هایی بود که امروز مورد بازید مدیرعامل، قائم مقام و معاونین بانک صنعت و معدن قرار گرفت.
او گفت: مقرر شده که میزان تسهیلات درخواستی برای این دو شرکت نیز توسط بانک صنعت و معدن در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای تامین شود.
رئیس سازمان صمت فارس به بازدید از کارخانه شایان دیزل که تولید کننده تریلر در استان است هم اشاره و ‌بیان کرد: این کارخانه هم نیاز به سرمایه در گردش دارد که با نظر مثبت بانک صنعت و معدن شاهد تزریق منابع مالی به طرح‌های بزرگ و تاثیرگذار در فارس خواهیم بود.
ایزدی به بازدید از مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگارد کوار هم اشاره و با بیان اینکه بهترین شمش آلیاژ ایران در حال حاضر مربوط به این کارخانه است، گفت: این کارخانه موجب رونق صنایع استان شده است.
او از مدیرعامل بانک صنعت ومعدن کشور خواست که ‌ حمایت از طرح‌های توسعه‌ای این کارخانه همچون گذشته از سوی این بانک تداوم یابد.