به گزارش ایرنا، در مورد اهمیت و نحوه گذران اوقات فراغت، کارشناسان پیشنهادهای متنوعی دارند، توجه به غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان اهمیت دارد زیرا نیمی از جمعیت ایران را جوانان تشکیل میدهند، جمعیتی که با برنامه ریزی درست می توان از انرژی های فراوان و متراکم آنها برای سازندگی کشور استفاده کرد و در عین حال بی توجهی به آنها تشدید انحرافات و آسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت.
به همین جهت غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان موضوع مهمی است و نباید آن را به برنامه های محدودی که معمولا ادارات مختلف با پایان یافتن سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی تدارک می بینند، خلاصه کرد.
به گفته کارشناسان غنی سازی اوقات فراغت موضوعی فرابخشی تلقی میشود که تمام مجموعه های، ورزشی، تفریحی و فرهنگی در این کار دخیل هستند.
نکته ای که ضرورت توجه به غنی سازی اوقات فراغت را بیشتر می کند پشت سر گذاشتن ۲ سال زندگی با کرونا بود که امنیت خاطر برای پرداختن کامل و همه جانبه به برخی فعالیت های تفریحی، ورزشی و هنری وجود نداشت، خانواده ها تا حد امکان به منظور حفظ جان کودکان خود آنها را تشویق به در خانه ماندن می کردند.
اکنون فراغ خاطر بهتری در مقایسه با ۲ سال اخیر فراهم شده است و کودکان و نوجوانان نیز دیگر تحمل و توان در خانه ماندن را ندارند و برای رفتن و شرکت در کلاس ها و مجموعه هایی که علاقمندی بیشتری دارند و در عین حال رسمیت و جدیت درس و مدرسه را ندارند، بیقراری می کنند.
مادری که از پریدن های روی مبل، توپ بازی و هفت سنگ فرزندش در محیط منزل خسته شده است، می گوید: فقط می خواهم دخترم را در یک کلاس ورزشی مثل کاراته که خودش علاقه دارد ثبت نام کنم تا بخشی از این هیجان اون پاسخ داده شود.
مادر دیگری می گوید: هوا گرم شده و در بیشتر روزها پدیده گرد و خاک آسمان استان را فرا می گیرد و بازی کردن بچه ها در کوچه و فضای باز برای سلامت آنها ضرر دارد و باید آنها را در کلاس های تقویتی، آموزشی و یا هنری که دوست دارند ثبت نام کنم.
با این نقل قول ها مادرانه می توان به این نتیجه نزدیک شد که خانواده در امر گذران و شیوه گذراندن اوقات فراغت نقش مهمی دارد شاید کمتر مادر و یا پدری توان و وقت این را داشته باشد که در طول روز ساعت ها به بازی با کودک خود بپردازد اما می تواند تشخیص دهد این هیجان و انرژی کودک که نشان از تمایل او به تحرک و پویایی دارد را به سمتی صحیح و فعالیت در رشته های ورزشی متناسب هدایت کند.
خانواده می تواند با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود امکانات مناسبی برای گذران اوقات فراغت اعضای خود فراهم آورد، شناختی که پدر و مادر از ویژگی های شخصیتی، استعداد، خواسته و امیال، نقاط ضعف و قوت فرزندان خود دارند نقش موثری در شیوه صحیح، غنی سازی اوقات فراغت آنها دارد.
اوقات فراغت می تواند فرصتی برای رشد و شخصیت فرد باشد و به همان نسبت در صورت هدایت نشدن در مسیر صحیح می تواند زمینه بروز اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقی و بزهکاری اجتماعی شود.
کارشناس امور تربیتی در این باره می گوید: منظور از اوقات فراغت فرصت هایی است که فرد فارغ از برنامه ای رسمی و تعریف شده تکلیفی ندارد و همه چیز در اختیار خودش است تا با علاقه و انگیزه خود برای آن اوقات برنامه ریزی کند.
زینب جعفری افزود: به عبارتی در اوقات فراغت، کودکان و نوجوانان زیر فشار و تنش تکلیف و مدرسه نیستند که این شرایطی برای والدین فراهم می کند که بر رفتار و نکات تربیتی و ترک برخی عادات غلط رفتاری کودک و نوجوان اقدام کنند.
این کارشناس امور تربیتی گفت: اوقات فراغت مناسب ترین زمان برای اصلاح بسیاری از اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان اعم از پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و ترس در جمع و کم رویی است اما باید دانست که اصلاح این شیوه های رفتاری باید در شرایطی مناسب و با مشاوره صحیحی صورت گیرد.
جعفری یادآور شد: گذران اوقات فراغت برای استراحت و رفع خستگی، تفریح و سرگرمی، رشد شخصیت یا شکوفایی خلاقیت های ذهنی کودکان و نوجوانان است اما باید توجه داشت این مهم زمانی محقق می شود که خود فرد از انگیزه و قدرت انتخاب برخوردار باشد و دستگاه های مرتبط با اوقات فراغت بتوانند تنوع و پویایی متناسب با سلیقه های مختلف فراهم کنند.
این کارشناس امور تربیتی اضافه کرد: اعمال برنامه هایی معمول و تکراری که در آنها تنوع انواع سلیقه وجود نداشته باشد صرفا رفع تکلیف است و نمی توان از آن انتظار شکوفایی خلاقیت را داشت تا نقطه آغازی برای پیشرفت کودکان و نوجوانان در یک رشته و یا فعالیت خاصی که در آن استعداد دارد باشد.
جعفری یادآور شد: اوقات فراغت موجب تقویت مهارت های حسی و حرکتی می شود و با توجه به ۲ عامل انگیزه و انتخاب در مورد فعالیت های مرتبط با اوقات فراغت می توان گفت منجر به موفقیت فرد در رفتن به سمت توانایی ها و علایق خود می شود.
همه ساله با شروع تابستان دستگاه های مرتبط فعالیت های متنوعی برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان فراهم می کنند.
مدیر کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد گفت: ۱۴ برنامه فرهنگی و هنری در فصل تابستان برای غنی سازی اوقات فراغت در کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد اجرا میشود.
فاطمه عمادی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بروجرد دارای سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، که حدود ۷۰۰ عضو دارند، حدود ۲۴ هزار جلد کتاب در کانونهای پرورش فکری بروجرد وجود دارد که در سه کتابخانه کانون در دسترس کودکان و نوجوانان عضو قرار دارد.
وی بیان کرد: برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان رشته ها و فعالیت های نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، نوشتن و داستان نویسی خلاق، نوشتن شعر، رباتیک، چرتکه، کتابخوانی، امانت کتاب، نمایش فیلم و نقد فیلم، کاردستی،فعالیتهای علمی و مذهبی، اردو و بازیهای خلاق به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.
عمادی پور با اشاره به شرکت اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مسابقات استانی، کشوری و بین المللی افزود: آخرین دستاورد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد کسب مقام توسط فاطمه احسانی در مسابقات نقاشی بین المللی کاناگاوای ژاپن است.
وی بیان کرد: فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بین ۴۲ تا ۶۱ مورد است که در طول سال و اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود.
کودکان و نوجوانان به واسطه شیوع کرونا حدود ۲ سال است که کمتر از خانه بیرون رفته اند ولی امسال با بهتر شدن اوضاع، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانند با تشکیل کلاس های متنوع این نقص و کمبود را جبران کنند، کلاس هایی که میتواند با تنوع و پویایی خود پاسخی به خواسته و سلیقه همه کودکان و نوجوانان باشد.