شهرکرد -ایرنا- رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: امسال با اجرای طرحهای مختلف از سوی پلیس یک تن مواد مخدر کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ سلیمان ریاحی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این استان بار انداز مواد مخدر نیست و بیشتر، محورهای مواصلاتی استان به دلیل ترانزیتی بودن جنوب به مرکز کشور، محل عبور مواد مخدر است، افزود: کشفیات مواد مخدر در استان در قالب اجرای طرح‌های پاکسازی مناطق آلوده، ماموریت‌های کنترل محورهای مواصلاتی و اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی و پاکسازی اماکن حاشیه مدارس کشف و ضبط شده است. 

به گفته وی، پارسال در استان ۳.۵ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط و بیش از سه هزار نفر مجرمان بخش موادمخدر از جمله معتادان، فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند.

رییس پلیس مبارزه با  موادمخدر چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال ۵۵ مورد و امسال ۱۶ مورد  اماکن تهیه و توزیع و استعمال مواد مخدر در استان شناسایی و پلمب شد.

ریاحی با بیان اینکه مبارزه با قاچاقچیان و فروشندگان و جرایم مربوط به مواد مخدر یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی است، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه برای برخورد با جرایم مرتبط با مواد مخدر در دست اجراست.

وی بر ارائه آموزش و فرهنگسازی در بخش پیشگیری از مصرف مواد مخدر به عنوانی یکی از راه‌های مهم و اثرگذار در کاهش و پیشگیری از مصرف مواد مخدر تاکید کرد و اظهار داشت: امسال سه هزار و ۶۰۰ نفر از دانش‌آموزان، دانشجویان و کنارکان دستگاه‌های دولتی و خصوصی در این زمینه آموزش‌ دیدند که این تعداد در سالجاری بیش از ۱۸ هزار نفر بود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پاکسازی نقاط آلوده به عنوان یکی از سیاست‌های بخش پیشگیری و مقابله با مواد مخدر است، گفت: اجرای طرح‌های مقابله‌ای در برخی نقاطی که بیشترین میزان آسیب و آلودگی را دارد با همکاری دستگاه قضایی در دستور کار است.

وی بر همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، مردم و سایر نهادها در بخش پیشگیری از مواد مخدر تاکیدکرد و گفت: مقابله و پیشگیری از گسترس مواد مخدر کار یک دستگاه و ارگان خاص نیست و همه ظرفیت‌های جامعه باید برای این امر فعالیت داشته باشند.

ریاحی با یادآوری شهادت یکی از ماموران انتظامی استان در یکی از ماموریت‌های مقابله با مجرمان مواد مخدر در ۲ سال پیش، اظهار داشت: رسیدگی به پرونده این مامور انتظامی دردستور کار دستگاه قضایی قراردارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش سن اعتیاد و مصرف مواد مخدر به عنوان یک تهدید و زنگ خطر محسوب می‌شود، گفت: همه مسوولان و اصحاب رسانه در  زمینه فعالیت‌های پیشگیری و اقدامات اولیه گامهای بلندی بردارند.

جواب اعتیاد ۲.۲ درصد آزمایش‌ها در چهارمحال و بختیاری مثبت است

مدیر درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: پارسال ۶۹ هزار و ۹۸ آزمایش اعتیاد به مواد مخدر و مواد مخدر محرک در سطح استان انجام شد که از این تعداد جواب اعتیاد یک‌هزار و ۵۱۴ نفر مثبت اعلام شد که ۲.۲ درصد آزمایش‌های اعتیاد مثبت بود.

علی‌مراد سلیمیان افزود: هم‌اکنون پنج مرکز دارو درمانی دولتی و ۷۴ مرکز خصوصی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان فعال است که از این تعداد ۱۶ مرکز به صورت ۲ نوبتی فعال و درمان سرپایی معتادان را انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: سالانه ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر به مراکز درمان سرپایی به صورت ماهانه و هفتگی مراجعه و از خدمات درمانی این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی، استان دارای یک مرکز مشاوره و آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر است که پارسال  ۲۳هزار و ۴۰۵ نفر به آزمایشگاه مراجعه کردند و از این تعداد ۲۳ هزار و ۵۵۰ نفر مرد و مابقی زن بودند.

به گزارش ایرنا، یکم تا هفت تیرماه به عنوان هفته پیشگیری از مصرف و مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.