سنندج- ایرنا- شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب شهرستان بانه برای دامداری، کشاورزی و باغداری، زمینه رشد این شهرستان را فراهم کرده و فرصتی برای توسعه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رونق بخش کشاورزی، دامداری، و باغداری در شهرستان بانه زمینه را برای مهاجرت معکوس روستانشینان فراهم کرده است امروز بخش کشاورزی در بانه به دلیل پیشرفت های علمی به صورت پیشرفته انجام می شود همین امر باعث افزایش تولید و اشتغال تعداد زیادی از افراد جویای کار شده است.

حمایت های جهاد کشاورزی از دامداران و کشاورزان باعث دلگرمی و تشویق بیشتر آنان شده است جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی و همچنین عرضه نهاده های دامی و مصالح ساختمانی به دامداران و کشاورزان زمینه را برای توسعه هر بیشتر این بخش فراهم کرده است.

در این شهرستان بیش از ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد این اراضی به صورت دیم کشت می شود بخشی از کشاورزان با روش های سنتی محصول خود را کشت می کنند اما  در این میان تعدادی از کشاورزان نیز از روش های پیشرفته و به صورت علمی کار می کنند که موفقیت هایی در این زمینه کسب کرده اند.

«کریم شریفی»، رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشرفت های بخش کشاورزی در این شهرستان اظهار داشت: در چند سال گذشته، با اجرای روش های علمی و پیشرفته بخش کشاورزی و دامداری در بانه، این شهرستان به پیشرفت های زیادی دست یافته است و با اجرای تکنیک های جدید محصولات جدیدی کشت می شود و این بخش اشتغالزا و تولیدی روی ریل توسعه قرار گرفته است.

فعالیت ۷۹ واحد مرغداری در بانه

کریم شریفی با بیان اینکه ۷۹ واحد مرغداری گوشتی با ۱۱ هزار تن تولید مرغ در سال در بانه فعال است اضافه کرد: در شهرستان بانه ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که بخشی از این اراضی به کشت گندم، جو، نخود و عدس اختصاص می یابد.

وی یاد آور شد: سال گذشته در بخش دام یک واحد مرغداری گوشتی با تولید ۲۰ هزار قطعه مرغ در هر دوره با پرداخت تسهیلات بانکی بار دیگر به چرخه تولید بازگشت.

شریفی گفت: ۲  واحد مرغ مادر با تولید ۳۷ هزار قطعه در سال و یک کشتارگاه مرغ با ظرفیت ۲ هزار قطعه در ساعت فعالیت می کند و راه اندازی کارخانه خوراک دام و طیور نیز با پرداخت ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال ۱۳۹۹، ظرفیت سیلوها را به ۴۰ هزار تن افزایش داد که تامین دانه در این سیلوها تا هفت ماه ذخیره می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز ۲۴ هزار و ۹۹۸ تن نهاده طیور در سامانه بازارگاه توسط مرغداران بانه ای خریداری شد.

این مسوول با اشاره به شرایط مناسب شهرستان بانه برای دامداری دارد اظهار داشت: با مهاجرت معکوس روستاییان به روستاها، بخش دامداری بار دیگر رونق گرفته است در سال گذشته ۶ واحد پرواربندی بره با ظرفیت ۸۵۸ راس، چهار واحد پروار بندی گوساله با ظرفیت ۱۷۹ راس، ۱۵ واحد گاو شیری با ظرفیت ۱۶۲ راس و سه واحد گوسفند داشتی با ظرفیت ۲۰۰ راس و سه واحد ترکیب ژنتیکی با ظرفیت ۱۵۰ راس به بهره برداری رسید.

 وی ادامه داد: چهار واحد گوساله پرواری با ظرفیت ۱۷۹ راس نیز که به دلیل مشکلات اقتصادی و ساختاری تعطیل شده بود بار دیگر فعال شد.

شریفی گفت: اکنون ۱۳ واحد دامپروری با ظرفیت سه هزار و ۳۱۰ راس و ۱۳۲ واحد نیمه صنعتی با ظرفیت هشت هزار و ۴۵۰ راس در بانه فعالیت می کنند که این واحد برای افراد زیادی اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به لقاح مصنوعی یک هزار و ۹۵۰ راس دام سنگین به نژاد برتر ۲ منظوره گوشتی و شیری به ویژه نژاد سیمینتال اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۱۰۲ راس دام سبک، ۸۰۱ راس سنگین، ۱۵۴ کلونی عسل و ۲۵ هزار قطعه ماهی در شهرستان بیمه شده است.

به گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه، برای بهسازی و نوسازی جایگاه های دام، سیمان و پنجره در اختیار دامداران قرار گرفته در این راستا چهار هزار و ۹۹۵ متر مربع جایگاه دام بهسازی شد.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از قاچاق دام ۹۶ هزار و ۸۷۶ راس هویت گذاری و شناسنامه دار شده است به طوری که نژاد و مالک دام مشخص شده و همزمان نیز دام از بیمه برخوردار می شود و هنگام عبور و مرور، هنگ مرزی دام های هویت گذاری شده را ضبط نمی کند.

شریفی با بیان اینکه کشاورزی و دامداری از مهاجرت روستاییان به شهرها پیشگیری می کند، گفت: از محل اعتبارات سال گذشته ۹۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: امسال در راستای حذف ارز ترجیحی و برای پیشگیری از تعطیلی دامداری ها و مرغداری ها تاکنون ۱۵۵ میلیارد ریال به واحدهای مرغداری و دامداری ها به عنوان سرمایه در گردش پرداخت شده که در این زمینه رتبه نخست استان را کسب کردیم.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه با بیان اینکه ۱۷ دستگاه تراکتور به ناوگان مکانیزاسیون شهرستان بانه اضافه شده است اظهار داشت: در راستای خرید تراکتور ۳۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال به متقاضیان در این بخش پرداخت شد.

وی گفت: برای بهره وری بیشتر از مزارع دیم در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها، پنج دستگاه ادوات کشاورزی با تسهیلات بانکی چهار درصد واگذار شده است.

جذب ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بنیاد برکت

شریفی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تسهیلات بنیاد برکت توسط بخش کشاورزی جذب شد،  افزود: سال گذشته از ۲۵۰، میلیارد ریال تسهیلات بانکی بنیاد برکت که به شهرستان بانه اختصاص یافته بود ۲۴۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال با چهار درصد سود بانکی توسط جهاد کشاورزی جذب و ۵۰۸ طرح با این تسهیلات اجرایی شد.

 وی با اشاره به رونق بخش باغداری در بانه نیز گفت: یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال برای تهیه نهال یارانه دار پرداخت شده است.

این مسوول یاد آور شد: امسال ۷۸ هزار ریشه نهال انگور سیاه به صورت رایگان در اختیار باغداران این حوزه قرار گرفت و ۵۵ هکتار باغ انگور به شهرستان اضافه شد و ۴۲ هکتار از باغهای شهرستان نیز اصلاح شد، امسال نیز پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات حوزه دریاچه ارومیه به این بخش اختصاص یافت با آموزش کارشناسان کشاورزی ۷۰ هکتار از باغات گردو به  صورت خود اجرایی اصلاح شد.

پیش بینی ۶ هزار تن برداشت گندم

این مسوول با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال ۶ هزار تن گندم از مزارع بانه برداشت شود اظهار داشت: سال گذشته علیرغم خشکسالی شدید بخشی از ضرور کشاورزان پرداخت و هشت هزار لیتر کود آمینه اسید و چهار تن کود ماکرو به صورت رایگان نیز به کشاورزان اهدا شد.

وی افزود: سال گذشته طرح مبارزه با ملخ، سن و جوندگان در سه هزار و ۶۲۴ هکتار از مزارع بانه انجام شد امسال نیز در این زمینه ۹۲۹ هکتار مبارزه در راستای حفظ نباتات انجام شد.

شریفی با اشاره به تنوع اقلیمی و احتمال وقوع حوادث مترقبه گفت: سال گذشته ۹۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان پرداخت شد که بخشی از ضرور کشاورزان ناشی از خشکسالی جبران شد. سال گذشته همچنین ۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی  آبیاری قطره ای و هشت هکتار از اراضی کشاورزی به نیز سیستم نوین آبیاری مجهز شد و ۲ هزار متر نیز عملیات کانال آبرسانی نیز امسال به بهره برداری رسید.

شریفی گفت: ۶۰۰ دستگاه تراکتور، ۴۰ دستگاه موتور پمپ، ۱۰ دستگاه خاک ورز و ۱۰ دستگاه کمباین در بانه وجود دارد و در فصل برداشت نیز چندین دستگاه کمباین از شهرهای همجوار در شهرستان کار می کنند.

پرداخت چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به زنبورداران

وی با اشاره به تاثیر منفی توده گرد و خاک در صنعت زنبور داری گفت: چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای جبران خسارت زنبورداران شهرستان  پرداخت شده و همچنین نهاده نیز به عنوان یارانه در اختیار زنبورداران قرار گرفت.

این مسوول عنوان کرد: در حال حاضر ۶۴۵ نفر به زنبورداری اشتغال دارند و ۱۷ هزار ۹۴۲ کلونی زنبور در بانه وجود دارد و سالانه ۱۲۳ تن عسل تولید می شود که رتبه پنجم در تولید عسل و رتبه ششم در میزان کلونی ها را در استان به خود اختصاص داده ایم.

وی  با بیان اینکه در قرنطینه بازارچه سیرانبند بانه بر تمام کالای صادراتی نظارت می شود گفت: سال گذشته ۱۸۰ هزار و ۲۷۸ تن محصولات کشاورزی از بازارچه سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق صادر شد که با توجه به خود اظهاری صادر کنندگان حدود ۳۰ درصد صادرات مربوط به استان کردستان است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.