تهران - ایرنا - داده‌های یک شرکت تحلیل بازار نشان می‌دهد که با رویگردانی اروپا از بازار انرژی روسیه، این کشور در حال افزایش صدور فراورده‌های بنزین و بنزین سنگین به آفریقا و آسیای غربی است.

به گزارش ایرنا، اطلاعات شرکت تحلیل بازارهای مالی «رفینیتیو» نشان می‌دهد که از ماه مه تا ژوئن دست کم پنج محموله حدود ۲۳۰ هزار تنی بنزین و بنزین سنگین از بندر اوست - لوگا در دریای بالتیک به عمان و بندر الفجیره امارات ارسال شده است.

بر اساس این اطلاعات، در مجموع فراورده‌های بنزین و بنزین سنگین از بنادر روسیه به عمان و امارات در مقایسه با سال ۲۰۲۱ (که هیچ صادراتی صورت نگرفته) به ۵۵۰ هزار تن رسیده است.

داده‌های این شرکت وهمچنین اظهارات تاجران حاکی از آن است که نیجریه و مراکش در ماه‌های اخیر مقاصد مهم فراورده‌های روسیه در آفریقا بودند درحالیکه چندین محموله نیز به سنگال، سودان، ساحل عاج و توگو ارسال شده است.

طبق اعلام شرکت رفینیتیو، مجموع صادرات ماهانه بنزین و بنزین سنگین روسیه به منطقه آفریقا ۲۰۰ هزار تن بوده است.

محاسبات این شرکت و رویترز نشان می‌دهد که صادرات سوخت دیزلی روسیه به کشورهای آفریقایی (سنگال و توگو به عنوان مقاصد مهم) از آغاز سال ۲۰۲۲ به یک میلیون تن رسیده درحالیکه در مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی این رقم ۸۰۰ هزار تن بود.

به گفته تاجران، با وجود هزینه حمل و نقل بالاتر، عرضه محصولات نفتی روسیه به آفریقا و آسیای غربی به شرکت‌های تجاری کمک می‌کند تا حاشیه سود خود را حفط کنند زیرا گزینه‌های فروش مجدد محصولات نفتی در اروپا به دلیل تحریم‌ها محدود شده است.

توسعه صادرات روسیه احتمالا رقابت بین روسیه و سایر صادرکنندگان بزرگ سوخت یعنی عربستان و امارات را برای مشتریان آسیایی افزایش می‌دهد.

اتحادیه اروپا واردات نفت خام و سوخت خود را با روندی آهسته از ماه مارس از روسیه کاهش داده و با تحریم کامل نفت روسیه که احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۲ اعمال می‌شود، توافق کرده است.

منبع: Reuters