یاسوج- ایرنا- برای اولین بار عمل جراحی موفقیت آمیز و نادر مغز در حالت بیداری در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج توسط تیم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت.

 به گزارش ایرنا، رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج روز پنجشنبه با اعلام این مطلب به رسانه ها افزود:  این نوع عمل جراحی که بصورت بسیار محدود فقط در شهرهای بزرگی نظیر تهران  و شیراز با شرایط خاصی صورت می گرفت برای اولین بار توسط تیم پزشکی در  استان کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت انجام شد.

بهنام نیازی عنوان کرد: طی یک ماه گذشته حدود ۵۰۰ عمل در بیمارستان شهید بهشتی انجام شده که از نظر کمیت و کیفیت کاملا بی سابقه بوده است.

وی تاکید کرد:  بخش سنگ شکن این بیمارستان توانایی خوبی برای ارائه خدمت به هم استانی های عزیز را دارد، و در حقیقت یکی از قوی ترین مراکز سنگ شکن و تنها مرکز ارجاعی بیماران نوزاد و کودکان برای عمل سنگ شکن در جنوب کشور است.

جراح مغز واعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: به دلیل نیاز دانش و تبحر بالا در تیم جراحی مغز و بیهوشی، این روش فقط در تعداد محدودی از مراکز دانشگاهی کشور انجام می‌شود.

مصطفی حریفی افزود: این عمل جراحی بر روی یک مرد بیماری ، حدودا ۴۰ساله مبتلا به تومور مغزی انجام شد که نتیجه این عمل جراحی که زمان عمل جراحی آن حدودا ۶ساعت و 30دقیقه  طول کشید و خوشبختانه این عمل جراحی موفقیت آمیز بود.

جراح و متخصص مغز واعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تاکید کرد: جراحی مغز در حین بیداری که اصطلاح علمی آن‏”Awake craniotomy” هست، در تاریخ جراحی مغز، روشی شناخته شده است ولی با توجه به پیشرفت روشهای بیهوشی و نورومانیتورینگ های حین عمل طی سالهای اخیر مجددا برای انواع خاصی از تومورها که در مناطق حساس مغز قرار دارند مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

به گفته این پزشک جراح انجام این روش جراحی نیازمند دانش و تبحر در هر دو حیطه جراحی مغز و بیهوشی و همکاری بالا و هماهنگ این دو می باشد که همین امر باعث شده، استفاده از این روش محدود به مراکز دانشگاهی اندکی در تهران، شیراز باشد.