شهرری - ایرنا - امامان جمعه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان های استان تهران با تاکید بر کاهش اطاله دادرسی و خدمتگزاری سریع به مردم، این قوه را حافظ جان، مال و ناموس مردم و از طرفی تیغ تیز جمهوری اسلامی برای زیاده خواهان، مفسدان، ضد انقلاب و دست اندازان به بیت المال خواندند.

به گزارش ایرنا، ایستادگی نظام جمهوری اسلامی در برابر توطئه های دشمنان، مذاکره برای خنثی سازی تحریم ها، مصرف مواد مخدر به عنوان تهدید اجتماعی، رفع مشکلات اقتصادی مردم و مهار گرانی ها، بیان جنایات آمریکا علیه مردم کشورمان و برکات سفر رئیس جمهور به شهرستان های شرق استان تهران  از جمله محورهای سخنان خطیبان جمعه این هفته درشهرستان های استان تهران بود.

اما آنچه که در خطبه های تمام امامان جمعه در نماز جمعه این هفته شهرستان های استان تهران  اشتراک داشت، گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی  وگرامیداشت هفته قوه قضائیه و سرلوحه قرار دادن  اهداف  این شهید  والا مقام در خدمتگزاری به مردم بود.

گزیده سخنان امامان جمعه در خطبه های نماز سیاسی - عبادی شهرستان های استان تهران به شرح زیر است:

امام جمعه شهرری ناامید کردن مردم را از حربه‌های دشمنان نظام برای مقابله با جمهوری اسلامی و انقلاب برشمرد و گفت: دشمنان قسم خورده نظام طوری وانمود می کنند که انقلاب اسلامی ناکارآمد و به بن بست رسیده است.

حجت الاسلام سید علی شاهچراغی در خطبه های نمازجمعه این هفته شهرری افزود: سه عنصر لطف خداوند، ایستادگی مردم و وجود رهبری از عوامل پویایی و ایستادگی انقلاب اسلامی در برابر توطئه های دشمنان است.

وی اظهار داشت: با کمک و لطف خداوند بیش از ۴۰ سال است که با استکبار مبارزه می کنیم و نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس و خنثی شدن حداقل ۶ کودتا در برابر انقلاب است.

خطیب جمعه شهرری بابیان اینکه عنصر دوم انقلاب اسلامی مردم هستند، خاطرنشان کرد: مسئولان مشکلات مردم بویژه تنگناهای مالی و اقتصادی شهروندان را می دانند و برای رفع آنها تلاش و برنامه ریزی می کنند، اما مردم نیز با همه این مشکلات پای آرمانهای انقلاب و نظام ایستاده اند.

شاهچراغی نمازگزاران را به صبر دعوت کرد و ادامه داد: مطمئن باشید به لطف خداوند و تلاش و برنامه ریزی مسئولان مشکلات حل می شود و از بازاریان و کسبه نیز درخواست می کنیم در این شرایط رعایت حال مردم را داشته باشنید.

امام جمعه شهرری وجود رهبری را از دیگر عوامل ایستادگی نظام جمهوری اسلامی در برابر توطئه های دشمنان خواند و گفت: وجود ولی فقیه و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب باعث شده است تا انقلاب اسلامی محکم به حیاتش ادامه دهد.

وی با اشاره به هفته قوه قضاییه یادآور شد: این قوه حافظ جان ، مال و ناموس مردم و از طرفی نیز تیغ تیز جمهوری اسلامی برای زیاده خواهان، مفسدان، ضد انقلاب و دست اندازان به بیت المال است.

امام جمعه پردیس گفت: دولت سیزدهم بامذاکره انقلابی فاصله میدان و دیپلماسی را کاهش داد و این امر باعث شد که دشمن به خطای محاسباتی خود پی ببرد.

 حجت الاسلام سید حسین حسینی  اظهار داشت: درکنار مذاکره برای خنثی سازی تحریم ها،   ایرا ن اسلامی با ارتباط قوی با کشورهای شرق و همسایه قدم های بلندی را برداشته است.

امام جمعه پردیس با اشاره به عملیات روانی صهیونیست‌ها برای فرار از انتقام ایران، توضیح داد:رژیم صهیونیستی به شدت به وحشت افتاده و می‌خواهد مانع از انتقام ایران شود به شهروندان خود هشدار می دهند که به ترکیه سفر نکنید و حتی تعدادی از افراد معلوم الحال را هم در ترکیه و تایلند به نام جاسوسان ایرانی بازداشت کردند و یا هواپیمای باری ایران در آرژانتین را توقیف کردند تا با جنگ روانی مانع انتقام بشوند.

حسینی با اشاره به رویه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: جو بایدن هم به خاطر منافع خود از شعارهای انتخاباتی خود نسبت به عربستان عبور کرد تا بتواند کمبود نفت که بعلت جنگ اوکراین ایجاد شده را جبران کند و به عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی کمک و از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند.

وی با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: بنا بر گفته های امام راحل، قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل، و معنای استقلالش این است که در صورتی که حکمی از قضات صادر شد، هیچ کس دیگری حق ندارد آن را نقض و یا در آن دخالت نماید و احدی حق دخالت در امر قضا را ندارد و دخالت کردن، خلاف شرع و جلوگیری از حکم قضات هم برخلاف شرع است.

حسینی گفت: خانواده های ضعیف زیر بار گرانی ها، صبرِ طاقت فرسایی را تحمل می‌کنند، سفره برخی از مردم  خالی است و درد و رنجی که به خاطر نداری و عدم توان خرید مایحتاج زندگی خود متحمل می‌شوند و به مسئولان توصیه می شود با درک وضعیت مردم شرایط  را تسهیل کنند.

وی با اشاره به فرارسیدن پنجم تیرماه روز مبارزه با مواد مخدر، توضیح داد: مقابله و برخورد جدی با فروشندگان مواد مخدر در شهرستان با توجه به تلاش نیروی انتظامی و دستگاه قضایی کافی نیست باید همه بسیج بشویم و دست به دست هم بدهیم تا نگذاریم در شهرستان و پارکها و در مکان های عمومی به راحتی خرید و فروش مواد مخدر اتفاق بیفتد.

امام جمعه موقت دماوند گفت:از دستگاه قضایی انتظار می رود اهداف شهید بهشتی را پیش گرفته و عدالت و انصاف را در خدمتگزاری به مردم سرلوحه خود قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین میثم کریمانی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: شهید بهشتی به شدت با تقوا، عالم و مجاهد بود و ضمن شجاعت در کار اهل خدمت بود.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نکات ارزنده ای را در خصوص دستگاه قضا فرمودند و توسعه کردند تا از انحراف در قضا جلوگیری و عدالت و عدالت خواهی را فراموش نکنند.

امام جمعه موقت دماوند با اشاره به اینکه نگرانی مردم امروز این است که رسیدگی به شکایت‌ها زمان بر است، گفت: نظارت جدی و عملکرد کارشناسان و قضات بسیار اهمیت دارد، زیرا که احتمال انحراف و خارج شدن از مسیر بی تقوایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته آتی، روز جهانی مواد مخدر است و مصرف مواد مخدر از جمله بزرگترین تهدیدات اجتماعی در کشور و شهرستان است.

حجت الاسلام کریمانی گفت: وابستگی به مواد مخدر، بر هم زننده سلامت روانی و اجتماعی افراد است و کارکرد اجتماعی و خانوادگی آن فرد در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

امام جمعه موقت ورامین گفت: بیان جنایات آمریکا علیه مردم کشورمان و روشنگری از این اقدامات عمل به جهاد تبیین مد نظر رهبر معظم انقلاب است.

 حجت اسلام سیدمحسن محمودی با اشاره به فرارسیدن هفته افشای حقوق بشر آمریکایی ( ۶ تا ۱۲ تیر) اظهار داشت: هفته افشای حقوق بشر آمریکایی بیانگر جنایات این کشور علیه مردم ایران اسلامی است و باید این رخدادها تبیین و در خصوص جنایات آمریکا علیه ملت ایران روشنگری شود.

وی افزود: ترور، تحریم، وحشی گری و کشتار جمعی تنها گوشه‌ای از کارنامه سخیف دولت مستکبر آمریکا علیه ملت ایران است، دولت آمریکا همواره علیه ملت بزرگ ایران توطئه کرده و همچنان نیز به این توطئه ادامه می‌دهد و امروز نیز اوج کینه و دشمنی خود را علیه ملت ایران در تحریم‌ها، خیانت‌ها و ترورها به نمایش می‌گذارد.

خطیب نماز جمعه دماوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهرستان ورامین گفت: توجه رئیس جمهور به ورامین و ابلاغ فرمانداری ویژه این شهرستان قابل تقدیر است، اگر چه ورامین به دلیل ۱۰ سال تأخیر در ابلاغ فرمانداری ویژه در دولت‌های قبل خسارات زیادی دید، اما در هر صورت از این اقدام رئیس جمهور قدردانی می کنیم.

محمودی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: از دستگاه قضائی، اجرای عدالت، دفاع از حقوق مظلومان و مبارزه با متعدیان به حقوق فردی و اجتماعی مردم را انتظار داریم، ضمن تقدیر از زحمات دستگاه قضائی و تلاش‌های انجام شده، باید اعلام کرد که سرعت و قاطعیت در اجرای قانون، مفاسد و جرایم را کاهش خواهد داد.

  امام جمعه قرچک با اشاره به سفر رئیس جمهور و تعیین تکلیف شدن مجتمع مسکونی هزار و ۱۰۰ واحدی سبحان گفت: در این سفر به شخص رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی عرض کردم که این مجتمع برای قرچک بوده و فقط باید به مردم قرچک واگذار شود.

حجت الاسلام حجت الله  اسماعیلی اظهار داشت: این مجتمع اگر قرار است در قالب طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد باید به کسانی که در این طرح ثبت نام کرده و از شرایط دریافت این نوع از مسکن را دارند تعلق گیرد.

وی افزود: دیگر موضوعی که در سفر رئیس جمهور به عنوان مطالبه مشترک سه شهرستان قرچک، ورامین و پیشوا مطرح شد، مسأله تعیین تکلیف قطار حومه‌ای و تبدیل شدن به مترو بود که این امر نیز به تصویب رسید که امید است با اجرایی شدن آن مهمترین مطالبه مردم این دیار انجام شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه قرچک با گرامیداشت فرارسیدن هفته قوه قضائیه گفت: اجرای عدالت و نیکی کردن به خلق قاعده اصلی حکومت اسلامی است ولی برای تحقق این مهم به قدرت شناخت و بصیرت نیز است که البته به واسطه خون شهدا و تلاش امام راحل و رهبر معظم انقلاب، این بصیر و مسئولان قضایی داده شده است.

امام جمعه قرچک با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی با تدوین قوانین اسلامی بر مبنای اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) گام‌های اساسی در رشد و ارتقاء قوانین اسلامی در کشور شد و امروز نیز باید این رویه به درستی دنبال شود.

امام جمعه شریف‌آباد پاکدشت گفت: حج ابراهیمی باید به محلی برای بیان جنایات استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل تبدیل شود تا یکی از مهمترین اهداف مناسک حج انجام شود.

 حجت الاسلام قاسم خداپرست گفت: یکی از مهمترین بخش‌های مناسک حج، برائت از مشرکین است که باید در حج ابراهیمی امسال که پس از دو سال دوری به دلیل شیوع ویروس کرونا به درستی توسط حجاج انجام شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه شریف‌آباد با اشاره به هفته قوه قضائیه گفت: قضاوت در اسلام مقام خطیری است که در آن از حقوق مردم حفاظت شده و حدود و تعزیرات الهی جاری می‌شود، مهمترین اصل در قضاوت زهد، امانتداری، دوری از طمع دنیا و هوای نفس است تا عدالت در جامعه حاکم شود.

خداپرست همچنین با تقدیر از تلاش‌های دولت در رفع مشکلات جامعه گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، همچنان برخی از گرانی‌ها مردم را با مشکل مواجه کرده که بخشی از آن به موضوع تحریم، آثار برجای مانده از اقدامات دولت گذشته باز می‌گردد و برخی نیز به وجود برخی از مدیران خسته، ناکارآمد و ضف نظارت و برنامه ریزی ارتباط دارد و دولت باید برای رفع آن اقدام کند.

امام جمعه لواسانات با تاکید بر این‌که شهروندان منطقه متدین و انقلابی هستند، گفت: حق ایشان است تا به باورها و اعتقاداتشان حرمت گذاشته شود و از ظرفیت باورهای انقلابی مردم متدین منطقه در رفع مشکلات استفاده شود .

حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ایمانی با اشاره به افزایش هنجارشکنی‌ها در منطقه به سبب آغاز فصل گرما، اظهار داشت: شهروندان ما متدین، مذهبی و انقلابی هستند و در تمام صحنه‌های نظام حضور داشته‌اند و شایسته قدردانی هستند، که یکی از راه‌های قدرشناسی از مردم، حرمت‌گذاری نسبت به باورها، مقابله با هنجارشکنی و کسانی است که عملاً به اعتقادات آنان توهین می‌کنند. 
وی ادامه داد: در بحث معضلات و آسیب‌های اجتماعی، نگاه ما ایجابی است و معتقد هستیم برخوردهای سلبی باید به حداقل برسد. بهترین اقدام در این زمینه نیز این است که مردم متدین و دغدغه‌مند اعم از مسئولان و بویژه سمن‌ها و گروه‌های مردمی بیش از گذشته به میدان بیایند. 

خطیب جمعه لواسانات با بیان این‌که نباید فقط منتقد و معترض بود و کار با همراهی پیش‌ می‌رود، ادامه داد: اگر زنان محجبه و خانواده‌های متدین فضاهای مختلف لواسان مثل دریاچه خلیج فارس را خالی نکنند و بر آن‌ها مسلط شوند، همین حضور برای افراد هنجارشکن بازدارنده می‌شود.

امام جمعه رودبارقصران با اشاره به برخی از توفیقات دولت سیزدهم در یک سال گذشته از کنترل کرونا، صفر شدن استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی و  فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی کشور نام برد و گفت: این دولت در کنار مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به اولویت اصلی کشور، یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها روی آورده است. 

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسنی بیان داشت: خنثی‌سازی تحریم‌ها دو روی دارد. بخش اول توجه به ظرفیت‌های داخلی و رفع موانع تولید و اصلاح ساختارهای معیوب اقتصادی و بخش دوم اولویت، نگاه به شرق و توجه به همسایگان است که اکنون به خوبی موتور آن روشن شده و به حرکت افتاده است.

وی تحریم ظالمانه، استکبارجهانی، آثار و تبعات از بیماری کرونا، کمبود کالاهای اساسی متأثر از خشکسالی جهانی، کمبود کالا و رکود حاصل از جنگ اوکراین، برنامه‌ریزی و توطئه دشمن برای اختلال در بازار ارز و طلا و کالا را از عوامل تأثیرگذار خارجی و ساختار معیوب اقتصاد ایران و تبعات تلخ آن، جراحی اقتصادی دولت برای مردمی‌سازی یارانه‌ها، فعالیت عوامل نفوذی در بدنه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، فضاسازی رسانه‌ای استکبار برای بن‌بست‌نمایی نظام و جوسازی رسانه‌ای برخی عوامل از جناح‌های سیاسی برای ناکارآمد نمایی دولت را از عوامل تأثیرگذار داخلی بر اوضاع کنونی اقتصاد دانست.