به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمید طریفی حسینی امروز در نشست مشترک با معاون سازمان نوسازی مدارس اظهار کرد: استانداردسازی های مناسبی برای هفت گروه مختلف از دانش آموزان استثنایی مدنظر قرار دادهایم که این استانداردها در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفته است و ما در حوزه مدارس اوتیسم نیز به این امر توجه ویژه داریم.
وی افزود: در هشت استان مدرسه ویژه اوتیسم وجود ندارد بنابراین ساخت این مدارس در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت و در ۹ استان نیز تکمیل ساخت مدارس اوتیسم را با همکاری سازمان نوسازی آغاز کردیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: سیاست هایی در حوزه ساخت و ساز مدارس وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به تامین فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز این مدارس از سوی سازمان نوسازی اشاره کرد.
طریفی حسینی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی مدارس برای ما موضوعیت دارد، تاکید کرد: با برخی از خیرین صحبت شده تا پس از هوشمندسازی ۱۰۰ مدرسه، در فاز بعدی ۳۳۰ مدرسه را هوشمند کنیم.
وی افزود: در حداقل ۵ اردوگاه ملی برنامه های ویژه دانش آموزان استثنایی را برگزار می کنیم.
طریفی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم، عنوان کرد: بنا است مدارس بیشتری متناسب سازی شوند. تامین تجهیزات توان بخشی نیز مدنظر است و اکنون یکی از نیازهای ما تامین این تجهیزات است.
وی با بیان اینکه مهم ترین سیاست ما در توزیع و پراکندگی مدارس نیز مطالعات آمایش است، گفت: سعی داریم توزیع مدارس را با توجه به جمعیت تحت پوشش در شهرهای مختلف پیش ببریم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی و تربیت انسانهایی است که محور توسعه و پیشرفت کشور باشند، در واقع انسانی خردمند که بار توسعه و پیشرفت کشور را به دوش بکشد.
طریفی حسینی افزود: آموزش و پرورش استثنایی ۱۴۱ هزار دانش آموز دارد که نقشی مهم در پیشرفت و تعالی دارند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جایگاهی هستیم که در ارایه خدمات مناسب به کودکان استثنایی نمادی از عدالت تربیتی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اهمیت بسیاری دارد، بطور مثال سال گذشته دانش آموزی از این سازمان نفر اول مسابقات قرآن کریم در میان افراد عادی شد.
طریفی حسینی ادامه داد: آنچه که در آموزش و پرورش استثنایی دنبال می شود این است که شرایط تحصیل برای این دانش آموزان مهیا باشد.
وی با تاکید به بسط عدالت تربیتی گفت: دانش آموزان استثنایی شناسایی می شوند، در این راستا برخی از دانش آموزان نیازمند مدارس خاص هستند که این نیاز تا حدی رفع شده اما مدرسه ویژه این دانش آموزان در برخی از مناطق کشور وجود ندارد که خانواده ها را دچار سختی کرده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۱۵۵ فضای آموزشی و تربیتی ویژه استثنایی درحال ساخت داریم که از این میان ۱۱۷ فضا مدرسه و ۱۷ مورد سالن ورزشی است.
طریفی حسینی افزود: ۱۲۱ فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی مورد نیاز است که باید براساس استانداردها و ویژگیهای آنان تهیه شود.
وی اظهار کرد: اولین نقطه برای توسعه عدالت تربیتی وجود یک مدرسه است تا دانش آموز از بسیاری از خدمات اجتماعی استفاده کند، چراکه مدرسه برای ما رفاه اجتماعی را تسهیل می کند.
وی افزود: خیرین برای ساخت مدارس استثنایی کمکهای بسیاری کردند، حضور خیرین و مردم در مدرسه مبتنی بر اصول دینی ماست و جزو بالاترین ارزشهایی است که در حال انتقال فرهنگ هستیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: کار خیر موقعیت و محیط تربیتی ایجاد می کند و پیوند بین نظر و عمل با رفتار خیر ایجاد میشود.
طریفی حسینی با بیان اینکه یکی از مهمترین رویکردهای سازمان مردمی سازی است، ادامه داد: کمکهای خیرین باید به عنوان الگوی موفق تکثیر شود و به سایر حوزهها تسری یابد تا به عنوان شریک راهبردی و اجرایی بتوانند در امور ورود کنند.