به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، الکا هدایت حضور کودکان و نوجوانان را در این دوره از جشنواره، مایه خرسندی خواند و گفت: یکی از شانسهای من در این دوره، حضور در بخش هیئت انتخاب بخش خردسال، فراگیر و تئاتر زیر ۱۸ سال، علاوه بر داوری بخش خردسال بود، زیرا به این دلیل توانستم تعداد زیادی کار را حتی پیش از جشنواره ببینم.
وی اظهار داشت: همیشه فکر میکردم حضور کودکان و نوجوانان به عنوان عوامل اجرایی کار، با وجود نام جشنواره در آن کمرنگ است، اما این نخستین دورهای است که بخشهای زیادی مختص کودکان و نوجوانان نه تنها در جایگاه تماشاگر که روی صحنه دیده میشود.
عضو هیات داوران بخش خردسال در بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، تصریح کرد: بخش نقالی، خیمه شببازی، تئاتر زیر ۱۸ سال و تئاتر دانشآموزی سبب شده که کارهای زیادی از شهرهای مختلف و بخشهایی نظیر مؤسسات آموزشی و کانونها که با بچهها تئاتر کار میکنند، در این جشنواره حضور پیدا کنند، که مرا به شدت خوشحال کرد.
هدایت درباره افزوده شدن بخش فراگیر در این دوره از جشنواره، گفت: اضافه شدن بخش تئاتر فراگیر نیز از جمله بخشهای بسیار جذاب این دوره از جشنواره است، زیرا سبب شد که عزیزان توانیاب، امکان تولید اثر را داشته باشند و شاهد کارهای خوبی باشیم، بنابراین امیدوارم که این مسیر در سالهای آتی نیز تداوم پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: تنوع آثار در این دوره بسیار چشمگیر بود و میتوان آن را از تأثیرات دبیر این دوره از جشنواره دانست زیرا امیر مشهدی عباس، به صورت تجربی سالیان سال در کانون حضور داشتهاند و با گروههای تئاتر مختلفی در ارتباط بودهاند، بنابراین میتوان گفت که امسال در به روی انواع و اقسام فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان باز بود و به لحاظ کیفی نیز نمایشهای جذابی تاکنون دیدهام که بسیار از آن لذت بردم.
عضو هیات داوران بخش خردسال بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره ملاکهای داوری گفت: در بخش خردسال، هدف اصلی این بود که نمایشها کم جمعیت باشد، به همین خاطر تعداد اجراگران بین ۲ و حداکثر سه نفر مد نظر قرار گرفت.
وی با بیان اینکه نکته دیگر نداشتن کار دکور صحنهای برای کارها بود زیرا میخواستیم که آثار امکان اجرای سیار در نقاط مختلفی نظیر مهدکودکها و مدارس را داشته باشد ادامه داد: یکی دیگر از ملاکهای مهم ما، این بود که آثار نگاه خلاقانه برای آموزش مختص مخاطب خردسال، داشته باشند.
هدایت، بر لزوم توجه به هنر بینارشتهای در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد و افزود: همیشه به عنوان کسی که بینارشتهای کار میکنم، این کمبود را احساس میکنم که ارتباط تئاتر با سایر هنرها کمرنگ است و عموم فعالان عرصه هنر کودک و نوجوان به صورت جزیرهای و جدا از یکدیگر کار میکنند.
وی با بیان اینکه در جشنواره امسال مرز بین تئاتر کودک و نوجوان و بخش عروسکی برداشته شده است، ابراز امیدواری کرد که این نوع اقدامات بیشتر برداشته شود و پای فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان و مدرسین نیز به این حوزهها گشوده شود.
او ادامه داد: معتقدم که افزایش کارگاههای آموزشی در دل جشنواره میتواند بسیار به رشد هنر بینارشتهای کمک کند، زیرا عموم نقدهای که در حوزه تئاتر کودک مطرح میشود به متن، طراحی و خلاقیت مربوط است، بنابراین هر چه بتوانیم بیشتر بینارشتهای کار کنیم و مرز بین رشتهها برداشته شود بهتر است.
به گفته وی در این راستا نیز جشنواره میتواند قدمهای مؤثری را بردارد تا تمام فعالان حوزه تئاتر کودک و نوجوان بتوانند تجربههای خود را به اشتراک بگذارند.
به گزارش ایرنا؛ بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به دبیری امیر مشهدی عباس از یکم تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
این جشنواره با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.