به گزارش ایرنا، بهروز شایق بروجنی روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: برای تدوین سند آمایش آموزشهای مهارتی استان، مطالعات جامعی از مراکز آموزشی همچون هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش انجام شد تا بر اساس نیاز فارغالتحصیلان این مراکز و همچنین بررسی بازار کار استان، رشتههای جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی تعریف و ایجاد شود.
وی امکان راهاندازی رشتههای جدید تحصیلی بر اساس نیاز بازار کار و فارغ از وابستگی به مدرک تحصیلی دوره متوسطه را از مزیتهای دانشگاه علمی کاربردی بیان و تصریح کرد: این دانشگاه امسال در سطح کلان رویکرد جدیدی را برای ایجاد رشته در پیش گرفته است که بر اساس آن هر رشته با هدف فراهم ساختن فرصتهای شغلی، امکان پذیرش دانشجو خواهد داشت که این موضوع در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری نیز دنبال میشود.
شایق یادآور شد: بر اساس همین رویکرد، در سال تحصیلی آینده دانشگاه علمی کاربردی استان برای نخستین بار در ۱۱ کد رشته جدید مقطع کارشناسی و ۱۰ کد رشته جدید مقطع کاردانی، دانشجو میپذیرد.
رییس دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری درباره کد رشتههای جدید تصریح کرد: عمده کد رشتههای مقطع کارشناسی در حوزه تربیتبدنی تعریفشده است که از آن جمله میتوان به روانشناسی ورزشی، مربیگری پرورش اندام و مربیگری هندبال اشاره کرد.
شایق به ظرفیتهای استان در حوزه نساجی و فعالیت چندین شرکت بنام در تولید چادر مشکی و موکت در چهارمحال و بختیاری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به این ظرفیت و تعریف دانشگاه علمی کاربردی استان به عنوان یکی از قطبهای تدوین سرفصلهای دروس در شاخه نساجی، رشتههای طراحی لباس، رنگرزی و عملیات تکمیل پارچه، بافندگی تاروپود و طراحی کیف و کفش در مراکز زیرمجموعه این دانشگاه راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه عرصه دیجیتال از دیگر حوزههای مورد توجه دانشگاه استان برای راهاندازی رشتههای جدید به شمار میرود، گفت: در این رابطه رشتههای تجارت الکترونیک و کسبوکارهای الکترونیک نیز به مجموع رشتههای فعال این دانشگاه افزوده شد.
شایق رشتههای جدید مقطع کاردانی را بیشتر مربوط به حوزه نظام مهندسی دانست و در پاسخ به سوال ایرنا درباره سهم سند چشمانداز توسعه استان در تعریف کد رشتههای جدید در دانشگاه علمی کاربردی توضیح داد: در این سند توجه به کشاورزی، دامپروری و گردشگری در اولویت قرار گرفته است و این دانشگاه نیز با تاکید بر قابلیتهای استان در صنعت گردشگری در سالهای اخیر تلاش کرده است با همراهی یکی از شرکتهای بخش خصوصی در رشته گردشگری، حضوری علمی را بر عهده بگیرد اما با شیوع کرونا و کاهش متقاضیان تحصیل در این رشته و همچنین تغییر مدیریتی در شرکت موردنظر، این رشته از مجموع رشتههای قابلپذیرش این مرکز حذف شد.
وی ادامه داد: با این حال با برنامهریزی انجام شده، رشتههای زیرمجموعه صنعت گردشگری به مرکز جهاد دانشگاهی استان واگذار شد تا به نوعی مسیر تربیت علاقهمندان و متخصصان در این حوزه ادامه یابد.
فعال شدن دوباره رشتههای مرتبط با صنعت جوش در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی استان
رییس دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری همچنین درباره ضرورت پرداختن به صنعت جوش در بخش دانشگاهی نیز اظهار داشت: این استان به واسطه فعالیت حرفهای جمعی از استادان جوشکار به عنوان قطب صنعت جوش در کشور شناخته میشود از این رو لازم است برای توسعه علمی این رشته برنامهریزی مشخصی انجام شود.
شایق با بیان اینکه در سالهای گذشته پذیرش دانشجو در رشتههای مرتبط با صنعت جوش در مراکز دانشگاهی علمی کاربردی استان وجود داشت، افزود: با بروز برخی مشکلات حقوقی برای مرکز دایر کننده این رشتهها، امکان ادامه فعالیت در این عرصه برای این مرکز وجود نداشت که امسال با رایزنی انجام شده، این رشتهها به یکی دیگر از مراکز دانشگاهی منتقل و روند آموزش دانشجویان ادامه مییابد.
تدوین سرفصلهای آموزشی مقطع کاردانی رشته نمد در چهارمحال و بختیاری
وی در ادامه به تدوین سرفصلهای آموزشی مقطع کاردانی رشته نمد در دانشگاه علمی کاربردی استان به واسطه انتخاب شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیاز به متخصص نمد، مشهود است و با وجود آنکه افراد با تجربه در این حوزه در استان بسیار هستند اما تاکنون دانشآموخته نساجی که به طور ویژه به نمد پرداخته باشد برای آموزش در این رشته شناسایی نشده است.
این استاد دانشگاه و مقام مسوول در دانشگاه علمی کاربردی استان با تاکید بر لزوم حضور موثرتر این دانشگاه در توسعه صنعت نساجی و در رشته فرش یادآور شد: مهمترین مساله برای ورود به این حوزه آن است که تقاضا برای تحصیل در رشتههای مرتبط با آنها وجود داشته باشد چرا که این دانشگاه برای ایجاد کد رشتههای جدید به صورت تقاضامحور عمل میکند.
۱۰ کارآفرین برتر چهارمحال و بختیاری دانشآموخته دانشگاه علمی کاربردی هستند
شایق همچنین در خصوص نقش پژوهشی و به ویژه کارآفرینی این دانشگاه نیز اظهار داشت:یکی از افتخارات این دانشگاه در این حوزه آن است که هماکنون ۱۰ نفر از کارآفرینان برتر استان که در حوزه کاری خود در سطح کشور نیز شناخته شده هستند از دانشآموختگان دانشگاه علمی کاربردی به شمار میروند.
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی دانشآموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان نیز به منظور ارزیابی نتایج آموزشهای مهارتی در دانشگاه علمی کاربری در حال تهیه است، افزود: این دانشگاه از سال ۸۳ فعالیت خود را در استان آغاز کرده و تاکنون اطلاعات دانشآموختگان ۲ سال تحصیلی به جمعبندی رسیده است که امید میرود با همکاری مراکز، این روند سرعت گرفته و اطلاعات مشخصی از شرایط شغلی فارغالتحصیلان مراکز علمی کاربردی و نحوه جذب آنها به بازار کار به دست آید.
رییس این مرکز جامع آموزش عالی ادامه داد: این دانشگاه با وجود تمرکز بر فعالیتهای کاربردی سعی کرده است در بخش پژوهشی و به ویژه کارآفرینی نیز نقشآفرین باشد که در این زمینه تاکنون سه مجوز فعالیت مرکز نوآوری در مراکز مرتبط با دانشگاه جامع علمی کاربردی دریافت شده است.
جذب ۷۵ مدرس در دانشگاه علمی کاربردی استان در دستور کار است
شایق با بیان اینکه هماکنون ۴۱۹ مدرس در مراکز زیرمجموعه این دانشگاه در استان وظیفه ارائه آموزشهای علمی و مهارتی به دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان را بر عهده دارند، گفت: از این تعداد ۳۱ نفر را مدرس خبره و ۴۰ نفر نیز استادان بخش معارف تشکیل میدهند.
وی یادآور شد: با توجه به امکان پذیرش دانشجو در کد رشتههای جدید از مهر امسال در دانشگاه علمی کاربردی استان، درخواست پذیرش ۷۵ مدرس به تهران اعلامشده است که روند پذیرش آنان به زودی با اعلام عمومی آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۲ هزار و ۶۷۵ دانشجو در هشت مرکز فعال علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند که حوزههای خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی به ترتیب با پذیرش یک هزار و ۵۹۷، ۷۴۴، ۲۱۶ و ۱۱۸ دانشجو، اولویتهای تحصیلی متقاضیان این دانشگاه را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین یک هزار و ۵۶۰ نفر از دانشجویان در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند و آقایان با جمعیتی افزون بر ۲ هزار نفر بیشترین درصد پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری را دارند.