بجنورد-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت:  بهار امسال متخلفان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال به محیط زیست این استان ضرر وارد کردند که بخشی از آن وصول شد. 

محمدحسین صالحی روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهار امسال ۱۶۵ تخلف زیست محیطی در استان رسیدگی شد که در این زمینه ۱۷۱ نفر متخلف دستگیر شدند.  

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از سال گذشته تخلفات حوزه فضای مجازی را نیز رصد و بررسی می کند و در این زمینه با افراد متخلف برخورد می شود که امسال یک نفر در این باره شناسایی و با او برخورد شد. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در باره تخلف های حوزه حیات وحش در استان در بهار امسال گفت: بهار امسال، شکار غیرمجاز ۴۴ قطعه انواع پرنده ثبت شده که در این زمنیه ۱۳ فقره پرونده تشکیل شد.

صالحی افزود: در این مدت برای شکار غیرمجاز پستانداران  ۹ پرونده تشکیل شد که در این زمینه شکار هشت راس قوچ، یک راس آهو، ۲ راس میش و ۲ خرگوش کشف و بررسی شد همچنین در این مدت از  ۹ مورد شروع به شکار در استان جلوگیری شد. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: بهار امسال ۱۴ قبضه سلاح شکاری مجاز، سه قبضه سلاح غیرمجاز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره حدود ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.