لارستان- ایرنا- مدیر اداره زندان لارستان و شهرهای جنوبی فارس گفت: هم اینک ۴۳ نفر زندانی جرائم غیرعمد منتظر کمک های خیرین و افراد نیکوکار بری رهایی از بند زندان هستند.

هادی اهالی روز دوشنبه در حاشیه بازدید مجموعه قضایی لارستان از زندان مرکزی لارستان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: همچنین ظرف یک سال گذشته و سه ماهه امسال ۳۹ زندانی جرائم غیرعمد از بند زندان آزاد و به کانون گرم خانواده های خود بازگشتند.

وی میزان کمک های خیرین برای آزادی این تعداد زندانی غیرعمد را رقمی افزون بر ۴۱۷ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: البته اصل بدهی آنان مبلغی حدود ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بوده و با دخالت و رایزنی شورای حل اختلاف زندان و واحد مددکاری منجر به اخذ رضایت شاکیان شد.

وی افزود: خیرین همچنین علاوه بر کمک به آزادی زندانیان، در کمک به خانواده آنان و کمک به امورات فرهنگی، ورزشی،‌ رفاهی و درمانی زندانیان نیز سهیم بودند.

اهالی بیان کرد: بدهکاران دیه حوادث رانندگی، مهریه و محکومان مالی بیشترین شمار زندانیان غیرعمد در این شهرستان هستند. زندان مرکزی لارستان ۱۰ حوزه قضایی جنوب فارس شامل لار، لامرد، مُهر، گراش،خنج، اوز،‌ جویم، بنارویه، بیرم و اشکنان و همچنین دو شعبه تعزیرات لار و لامرد زندانی پذیرش می کند.

مدیر زندان لارستان افزود: توجه به موضوع آموزش و تشکیل کارگاه های آموزشی برای زندانیان از اولویت های مهم دستگاه قضایی لارستان است.

وی معتقد است که توانمند سازی، آگاهی بخشی و برگزاری برنامه های آموزشی کمک فراوانی به جلوگیری از بروز آسیب های بعدی و فروپاشی بنیان خانواده زندانیان می کند.

اهالی تصریح کرد روخوانی قرآن توسط کلیه مددجویان، کلاسهای احکام، روخوانی و حفظ قرآن و تشکیل اندرزگاه قرآنی، برنامه های حرفه آموزی، اشتغال درون زندان، مطالعه کتاب و برنامه های ورزشی مختلف از جمله برنامه های موجود و روزانه در زندان لارستان است.

وی یادآور شد: همچنین  کتابخانه زندان لارستان با بیش از چهار هزار نسخه کتاب در حوزه های مختلف و با موضوعات گوناگون راه اندازی شده و بیش از ۶۰ درصد زندانیان روزانه ساعاتی از وقت خود را صرف مطالعه کتاب می کنند.

وی بروز آسیب های اجتماعی و روی آوردن خانواده های زندانیان در اثر فقر و نداری و مشکلات اقتصادی به انواع بزهکاری و آسیب ها را یادآورد شد و گفت: یکی از اهداف کارگاه های آموزشی مهارت آموزی و توانمند ساختن خانواده ها در برابر ناملایمات و سختی های زندگی است.

اهالی همچنین اعطای برخی بسته های حمایتی و رفاهی و آزادی های مشروط، مرخصی و اشتغال به کار زندانیان را نیز در راستای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی خانواده ها ضروری دانست.

همزمان با هفته قوه قضائیه سید رحیم روان بین رئیس دادگستری، دادستان، بازپرس، قضات و دادیاران دادسرای لارستان ضمن بازدید از زندان لارستان از نزدیک با زندانیان دیدار و به مشکلات قضایی آنان رسیدگی کردند.

شهرستان لارستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.