زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به بیماری فصلی شایع شده در استان گفت: هم اکنون موردی از وبا در استان گزارش نشده است.

دکتر مشهود تقی‌لو  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیماری فصلی شایع شده در استان افزود: این بیماری وبا نیست، بلکه بیشتر اسهال و استفراغ با تب متوسط است که باید گفت در این بیماری بیشتر عوامل ویروسی دخیل بوده که در برخی موارد هم، شاهد مسمومیت‌های غذایی نیز در این فصل هستیم.

وی با توجه به روزهای گرم تابستان به شهروندان زنجانی توصیه کرد، برای در امان ماندن از این بیماری و در راستای پیشگیری، شستن مکرر دست‌ها را مورد توجه قرار دهند به خصوص قبل از غذا خوردن نیز این موضوع باید مورد توجه جدی گرفته شود.

این مسوول با بیان اینکه که در زمان حاضر، وبا و باکتری در نمونه کشت‌ها مثبت نشده است خاطرنشان کرد: در زمان حاضر محدودیت سرو سبزیجات و سالاد در اغذیه‌فروشان استان زنجان اجرا نمی‌شود که در صورت  مثبت شدن یک نفر، این طرح اجرایی خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه پروتکل این موضوع نوشته شده و آماده است تا اگر موردی مشاهده شد بلافاصله اعلام شود، گفت: به رغم این امر اطلاعیه‌های بهداشتی به همه مراکز تجمعی مانند دانشگاه‌ها و اغذیه‌فروشان در خصوص رعایت نکات بهداشتی داده شده است.

گفتنی است وبا بیماری اسهالی است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبر یوکلرا ایجاد می شود و از ویژگی‌های این بیماری شروع ناگهانی اسهال آبکی، بدون درد و همراه با تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بیماری است.

عدم مراجعه بیماران مبتلا به وبا جهت درمان، به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در مدت چند ساعت منجر به کم آبی شدید و حتی مرگ بیمار شود.