ارومیه - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: ۶ مجوز در سال جاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال و اشتغال ۱۴۷ نفر صادر شده است.

جلیل جباری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از این مجوزها مربوط به صدور مجوز دومین مرکز تفریحی و سرگرمی ارومیه با سرمایه‌گذازی ۱۰۰ میلیارد ریال است، افزود: در سال‌های اخیر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان افزایش یافته و امید است با مهار کرونا شاهد رونق دوباره گردشگری در استان و کشور باشیم.

وی با اشاره به ظرفیتهای مهم و زیرساختهای اقامتی استان اظهار کرد: ۶۵ واحد پذیرایی، ۶۷ آژانس مسافرتی در چهار سال اخیر فعال شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: امسال ۳۷ موافقت اصولی سرمایه‌گذاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری در سطح استان با قابلیت ایجاد اشتغال برای ۶۵۰ نفر صادر شده است.

وی اضافه کرد: این موافقت‌ اصولی برای احداث هتل، هتل‌آپارتمان، سفره‌خانی سنتی، مجتمع گردشگری، مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، مرکز آب‌درمانی و اقامتگاه بوم‌گردی صادر شده است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این ۳۷ موافقت اصولی برابر با پنج هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال است.  

وی با اشاره به اینکه پیشران‌های گردشگری استان تعریف شده هستند، تاکید کرد: هشت پروژه ملی در این زمینه در استان وجود داردکه در حال اخذ اعتبار برای این پروژه‌ها هستیم.

جباری با بیان اینکه امسال فقط ۲۰ میلیادرریال برای این پروژها اعتبار تعریف شده است، گفت: موزه جنگ چالدران، مجتمع شمس تبریزی خوی، بهینه سازی راه دسترسی به تخت سلیمان تکاب، موزه صلح سردشت از جمله پروژه های تعریف شده برای استان هستند.

آذربایجان غربی دارای ۱۷۰۰ اثر، بنا، محوطه و تپه تاریخی است که در ردیف اثار ملی ثبت شده‌اند.