فرهاد شیبک روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان برای ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله ۴۵۰ میلیارد ریال مصوب شد که ۲۵۰ میلیارد ریال آن سهم شرکت فرودگاهها و ۲۰۰ میلیارد ریال آن سهم وزارت نفت است.
وی ادامه داد: شرکت فرودگاهها آمادگی خود را برای پرداخت اعلام کرده و باید منتظر پرداخت سهم وزارت نفت برای آغاز عملیات ساخت جایگاه سوخت و تامین ماشینهای سوخت رسان فرودگاه کلاله باشیم.
فرماندار کلاله تاکید کرد: بقیه قسمتهای فرودگاه کلاله مانند باند پرواز، ساختمان تکنیکال و سالن مسافری کامل و وسایل و تجهیزات ناوبری بهروز است و به جز جایگاه سوخت مطرح شده که آن هم از طریق سوخترسانی موقت قابل حل است مشکلی برای انجام پرواز وجود ندارد.
شیبک افزود: هفته آینده قرار است نشستهایی با مجموعه اداره کل فرودگاههای استان و تعدادی از معتمدان و نخبگان شهرستان برگزار کنیم تا با همراهی آنها بتوانیم برنامههای پروازی را به عنوان مطالبه مردم شرق گلستان تا قبل از ساخت جایگاه سوخترسانی در فرودگاه کلاله مشخص کنیم.
وی یادآور شد: در زمان بازدید استاندار گلستان از فرودگاه کلاله در اواخر سال گذشته بحث ساخت جایگاه سوخت رسانی به عنوان راهکار بلند مدت مطرح شد و مد نظر مجموعه شهرستانی به عنوان راهکار کوتاه مدت انجام پروازها در این فرودگاه با سوخت رسانی سیار بود.
فرماندار کلاله اظهارداشت: اگر بتوانیم سرمایه گذاری را برای چارتری کردن ۶ ماهه پروازها از فرودگاه این شهرستان متقاعد کنیم شرکت هواپیمایی پروازها را با اطمینان از اینکه کنسل نمیشود با انجام سوخت رسانی موقت انجام میدهد و بعد از گذشت چند ماه وضعیت تثبیت و مردم و شرکت هواپیمایی به برنامههای پروازی عادت میکنند.
به گزارش ایرنا، فرودگاه شهدای کلاله از حدود چهار سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق استان گلستان غیرفعال شده است.
نبود جایگاه سوخت فرودگاه کلاله که ۵۰ سال از زمان احداث آن میگذرد و به تبع آن متنوع نبودن مقاصد پروازی، یکی از عوامل اصلی کم رونقی و تعطیلی چندباره این فرودگاه در سالهای گذشته بوده که درصورت رفع این نقص اساسی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان، فرودگاه کلاله در مسیر رونق و توسعه قرار خواهد گرفت.
فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینههای میلیاردی برای ایجاد زیرساختهای پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.
این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ دوباره راهاندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایتهای دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، مجدد با توقف پرواز ایرلاینها و تعطیلی مواجه شد.
پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دورههای قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف گردید.
به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه از این فرودگاه است.