اردبیل - ایرنا - مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت: امسال طرح غنی‌سازی اوقات فراغت با شعار " مسجد، شور بندگی، نشاط زندگی" و با محوریت مساجد در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی آمون روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: طرح ملی غنی‌سازی اوقات فراغت در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل از اول تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، تقویت و احیای کارکردها و نقش واقعی مساجد، ترویج معارف اسلامی و تعمیق معنویت و مهارت آموزی و رشد استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

آمون با بیان اینکه برنامه مختلف و متنوع آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی زیادی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان در تابستان تدارک دیده شده است، اظهار کرد: برگزاری کلاس های آموزش قرآن و بیان احکام اسلام، برگزاری کلاس های تقویتی دروس در راستای عدالت آموزشی، برگزاری کلاس های علمی مانند زبان خارجی،رایانه و سواد رسانه ای، کلاس های مهارتی مانند سبک زندگی اسلامی و کار آفرینی، کلاس های هنری مانند سرود و نمایش و کلاس های هنر آموزی مانند خطاطی، نقاشی، شعر، داستان نویسی، عکاسی و کرافیگ از جمله آنها است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: برگزاری مسابقات ورزشی در رشته های پرورش تن، فوتبال، دارت و تیراندازی،کتاب و کتابخوانی، برگزاری انواع مسابقات و سرگرمی ها، بازی های فکر و ذهن، تفکر و خلاقیت، همدلی و کمک مومنانه و فعالیت های خودجوش از جمله دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان استان در تابستان است.  

آمون اضافه کرد: همچنین امسال برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در سه شبستان و ۱۲ رواق استان اردبیل برنامه های مختلف و متنوعی در قالب رویداد ملی "فهما" برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۵۸۲ کانون فرهنگی هنری با عضویت بیش از صد هزار نفر در مساجد نقاط مختلف استان اردبیل فعال هستند که از این تعداد ۶۰ درصد در مناطق روستایی و ۴۰ درصد نیز در مناطق شهری قرار دارد.

او با تقدیر از حمایت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و قرارگاره فرهنگی اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: امسال بیش از ۳۰ تفاهمنامه با مراکز و نهادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و خدماتی استان با هدف غنی تر کردن فعالیت ها و ارایه خدمات بهتر به شرکت کنندگان در طرح غنی سازی اوقات فراغت منعقد شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با بیان اینکه برای کاهش آسیب ها و ناهنجاری اجتماعی تربیت کودکان و نوجوانان باید در مساجد شکل بگیرد، افزود: دغدغه اصلی فعالان کانون های مساجد انس و الفت بیش از پیش کودکان، نوجوانان و جوانان است.

آمون با اشاره به ۱۲ کارکرد مساجد بیان کرد: کارکرد اصلی مساجد عبادی است ولی پرداختن به مسائل حوزه های اجتماعی، سیاسی، تبلیغاتی، هنری، فرهنگی و قضایی از دیگر کارکردهای مساجد است.