قزوین- ایرنا - تب و تاب کنکور در روزهای داغ تابستان، دغدغه بزرگ هرساله بسیاری از خانواده‌ها است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری در میان داوطلبان و اولیای آنها بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماراتن کنکور از امروز چهارشنبه در سراسر کشور از جمله ۱۰ پایگاه در استان قزوین آغاز می‌شود که بسیاری از جوانان رویاها و آرزوهای خود را در آن جستجو می‌کنند و به قول کنکوری‌ها باید دسترنج ۱۲ سال تحصیلی خود را در چند ساعت رقم بزنند و به یک پایان خوش برسند.
انتظارات خانواده و اطرافیان، رقابت دوستان و همکلاسی ها، فشار روانی که از طرف جامعه به دانش آموزان منتقل می شود، ترس از شکست و سرخوردگی از عواملی است که می تواند سبب ایجاد استرس در میان دانش آموزان شود.
برخی از روانشناسان و صاحب نظران معتقدند که کنکور می تواند به عنوان اولین چالش جدی زندگی دانش آموزان، آن ها را برای چالش های بزرگ تر آینده آماده کند؛ اما برخی دیگر معتقدند که استرس ناشی از کنکور می تواند مقدمه انواع بیماری ها در افراد شود و گره زدن آینده افراد به یک آزمون چند ساعته، اشتباه است.
امسال بیش از ۲۱ هزار داوطلب قزوینی در آزمون سراسری کنکور در رشته مختلف با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
ماراتنی که در ۲ دهه گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین مراحل زندگی علمی و شغلی میلیون‌ها جوان ایرانی، دغدغه‌های بسیاری را برای خانواده‌ها و دانش آموزان ایجاد کرده است.
به رغم اینکه با تصمیمات گرفته شده در تغییر سیستم‌های آموزشی در کشور طی دهه گذشته، کنکور تغییر ماهیت داده است اما مساله اصلی هنوز تاثیرگذاری مهم این آزمون بزرگ علمی در آینده شغلی و تحصیلی این جوانان است و به همین دلیل هر سال بخش قابل توجهی از زمان، انرژی، منابع مالی و معنوی خانواده‌ها و دانش آموزان تا چندین ماه صرف برگزاری این رویداد بزرگ علمی می‌شود.


شاید ورود به دانشگاه و سرنوشت آینده برای جوانان مهم و خوشایند باشد، اما اینکه به دلیل شرکت در این آزمون استرس و اضطراب به جوانان وارد آید، اصلا خوب نیست.
رقیه محمدی یکی از بانوانی است که امسال یک دانش آموز کنکوری دارد، او در این خصوص گفت: یکی از راهکارهای مادرانه برای کمک به علمکرد بهتر در کنکور مدیریت شرایط تحصیلی دانش آموزان و فراهم کردن بسترهای روانی و آرامش خاطر در منزل است در چند ماه اخیر توجه بیشتری به این موضوع دارم.
وی افزود: امروز چهارمین فرزند من در کنکور سراسری شرکت می‌کند و با وجود این که بارها تجربه شرکت در کنکور سراسری فرزندانم را داشته‌ام اما اکنون هم استرس و اضطراب دارم.
این مادر قزوینی ادامه داد: در تلاش هستم با افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر در فرزندم بابت نتیجه کنکور و ایجاد آرامش در فضای منزل به عملکرد بهتر پسرم در کنکور کمک کنم.
زهرا عبدالعلی از دیگر مادرانی است که امسال دو فرزند دختر و پسرش در کنکور سراسری شرکت خواهند کرد، او که نخستین تجربه‌ چنین استرسی را دارد، گفت: ماه‌هاست که زندگیمان متوقف شده و برنامه‌هایی نظیر مسافرت، میهمانی و حتی اثاث کشی منزل را به بعد از کنکور موکول کرده‌ایم تا فرزندانم آرامش لازم برای مطالعه درس‌هایشان را داشته باشند.
عبدالعلی افزود: با وجود اینکه تلاش می‌کنم تا خانه محیطی آرام باشد اما اضطراب موجود در من و همسرم به دلیل نگرانی از آینده فرزندانمان بسیار مشهود است.
این مادر تصریح کرد: سعی دارم فرزندانم با خیال راحت در جلسه حاضر شوند و نتایج خوبی را به دست آورند اما قرار نیست اگر نتیجه خوبی از کنکور به دست نیاوردند از زندگی ناامید شوند.


 مسوول یک مرکز مشاوره تحصیلی:بیشترین استرسی که دانش آموزان در این روزها دارند از طرف خانواده های مضطرب به آنان منتقل می شود. مسوول یک مرکز مشاوره تحصیلی در استان قزوین گفت: بیشترین استرسی که دانش آموزان در این روزها دارند از طرف خانواده‌های مضطرب به آنان منتقل می‌شود و این استرس مستقیما روی نتایج و عملکردشان تاثیرگذار است.
محمود لامعی رامندی افزود: این نوع استرس‌ها بیشتر در خانواده‌هایی که موفقیت‌های تحصیلی جزو ارزش‌های اولیه آنان شمرده‌ می‌شود اتفاق می‌افتد بنابراین توصیه می‌شود خانواده‌ها از انتقال اضطراب و استرس به دانش آموزان خودداری کنند.
لامعی رامندی اظهار داشت : متاسفانه سیستم آموزشی ما کمال گرایی را ترویج می‌کند در حالی که در کنکور چنین چیزی وجود ندارد و در این خصوص باید توجه داشت که کنکور مانند مدرسه نیست زیرا حتی فردی که رتبه یک کنکور را کسب می‌کند همه سوالات را جواب نمی‌دهد.
وی ادامه داد: بنابراین ترویج کمال گرایی در سیستم آموزشی استرس دانش آموزان را بیشتر می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود عملکرد داوطلبان کاهش یابد.
لامعی رامندی خاطرنشان کرد: اگر یک دانش آموز بداند که کنکور آزمونی است که باید در آن بهتر از بقیه عمل کند این تصور به او کمک می‌کند تا استرس کمتری داشته باشد.
این مشاور تحصیلی در استان تاکید کرد: مهارت‌هایی همچون مدیریت زمان باید پیش از برگزاری کنکور به دانش آموزان آموزش داده شود.
رییس مرکز مشاوره تحصیلی درباره استفاده از داروهای ضد استرس گفت: دانش آموزان در صورت لزوم با مشاوره پزشک می‌توانند از داروهای ضد استرس استفاده کنند فقط توجه داشته باشند که روز برگزاری کنکور زمان مناسبی برای اولین استفاده از این داروها نیست چرا که ممکن است در بدن افراد واکنش‌های متفاوتی نظیر بی‌حالی و خواب آلودگی ایجاد کند بنابراین اگر نیاز است تا فرزند ما داروی کنترل استرس دریافت کند باید چند روز پیش از برگزاری آزمون این دارو مصرف شود.
وی همچنین از خانواده‌ها خواست با حمایت روانی از دانش آموز، میزان علاقه‌مندی و موفقیت آن‌ها را در کنکور خلاصه نکنند و استعداد و توانمندی فرزندان خود را محدود به کنکور ندانند.
لامعی رامندی گفت: انتظار والدین از فرزندان باید واقع بینانه و متناسب با علاقه و استعداد افراد باشد و از این رو توصیه می‌شود در خصوص انتخاب رشته پس از برگزاری آزمون، علاقه‌مندی و استعداد ذاتی و فردی دانش آموزان مد نظر و مورد توجه قرار گیرد.

داشتن اضطراب و استرس در کنکور میزان عملکرد داوطلبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد
یک روانشناس تربیتی و مدرس دانشگاه در قزوین گفت : داشتن اضطراب و استرس در کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلبان را تحت تأثیر قرار داده و موفقیت آنها را کاهش می‌دهد.
اقدس اعرابیان افزود: موضوع اینکه کنکور مهمترین آزمونی است که داوطلبان و دانش آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند تا سرنوشت آتی خود را رقم بزنند باعث شده که خانواده‌ها دچار درگیری ذهنی و روانی شوند.
وی اظهار داشت : با توجه به نقش برجسته این آزمون در زندگی دانش آموزان و غولی که در سال‌های اخیر از کنکور در ذهن افراد شکل گرفته سبب فشار روانی بسیاری شده است و به صورت ناخودآگاه والدین نیز درگیر این استرس و فشار شده‌اند.
این روانشناس تاکید کرد: خانواده به عنوان یک عامل مهم در تعیین موفقیت یا شکست فرزندان در کنکور شمرده می‌شود که می‌توانند با مشوق و راهنمایی صحیح نقش مهمی برای کاهش استرس و فشار روانی بر فرزندان ایفا کنند.
اعرابیان با اشاره به برگزاری آزمون سراسری، توصیه‌های به خانواده‌ها داشت و از آنها خواست: در روزهای برگزاری آزمون سراسری خیلی بحث کنکور را پیش فرزندان خود پیش نکشند، چون صحبت کردن در مورد کنکور، ولو مثبت باعث استرس بیشتر داوطلبان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد : داشتن اضطراب و استرس در کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلبان را تحت تأثیر قرار داده و موفقیت آنها را کاهش می‌دهد.
اعرابیان ادامه داد: روزهای نزدیک به برگزاری آزمون زمان مناسبی برای مطالعه کنکور نیست بلکه زمان آماده شدن روحی برای شرکت در این آزمون است.  
این روانشناس تربیتی اضافه کرد: اضطراب یک نگرانی است که تأثیر منفی بر عملکرد فرد دارد به همین دلیل، مرز بین اضطراب طبیعی و غیر طبیعی باید شناسایی شود و برای حل آن تلاش گردد.  
وی یاد آور شد: در برخی افراد، اضطراب با علائم جسمی مانند درد شکمی و سردرد مشخص می شود که بعضی اوقات، نارسایی های آموزشی در پی دارد.
اعرابیان افزود: یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی دانش آموزان حیاتی است و می تواند به آنها کمک کند در دوره های امتحان احساس خوبی داشته باشند.

مسوولیت برگزاری کنکور سه هزار و ۵۹۱ دانش آموز با آموزش و پرورش قزوین است 
 مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت : برگزاری آزمون برای سه هزار و ۵۹۱ داوطلب کنکور سراسری ۱۴۰۱ به اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان سپرده شده است.
نقی سیاهکالی مرادی افزود: این تعداد داوطلب در روز پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ تیرماه در ۲۱ حوزه امتحانی در ناحیه یک و ناحیه ۲ در سه رشته ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی به رقابت خواهند پرداخت و سایر داوطلبان در سایر دانشگاه‌ها و مناطق استان آزمون می‌دهند.
وی اضافه کرد: اگرچه در روزهای باقی مانده تا کنکور فرصت کافی برای مطالعه فراهم نیست اما قطعا این فرصت یکی از طلایی‌ترین زمان‌ها برای آماده سازی روحی و روانی دانش آموزان و خانواده‌هایشان است.
این مسوول تاکید کرد :توصیه می‌شود در روزهای باقیمانده صحبت کردن در خصوص مسائلی نظیر درس خواندن، نتیجه کنکور، تاثیر آن در سرنوشت و همه مباحث مرتبط با این حوزه به حداقل برسد و خانواده‌ها ضمن خودداری از سفر و میهمانی‌های شلوغ، فضای آرامش بخشی را درون منزل برای دانش آموزان فراهم کنند.  
سیاهکالی مرادی تصریح کرد: همچنین توصیه می‌شود به شایعات مرتبط با کنکور دامن زده نشود؛ همه ما در کنار هم تلاش می‌کنیم شرایط را برای حضور فعال و اثربخش جوانان فراهم کنیم.
وی افزود: دانش آموزان وسایل لازم نظیر مداد، پاک کن، تراش، ماسک و آب معدنی با خود به همراه داشته باشند و قبل از حاضر شدن در حوزه امتحان حتما صبحانه سبک میل کنند و مقداری خوراکی با قند طبیعی و شکلات به همراه داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: کنکور در کشور ما به یک رقابت جدی و استرس زا در بین نوجوانان و شرکت کنندگان تبدیل شده و به علت رقابت سنگین شرکت کنندگان در این آزمون سراسری و جو حاکم در سیستم آموزشی کشور، عکس العمل‌های استرسی اشخاص در این برهه زمانی بسیار بالا است.
این مسوول تاکید کرد: از نظر متخصصان، بخش زیادی از این استرس‌ها طبیعی و فیزیولوژیک بوده و می توان با یادگیری چگونگی مدیریت استرس، وضعیت حاکم را کنترل کرد.
سیاهکالی مرادی گفت: تنظیم برنامه خواب و استراحت، ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج، تلاش برای کاهش خستگی ذهنی، پرهیز از کاهش تغذیه و جلوگیری از افراط و تفریط در برنامه غذایی، خودداری از مباحث و مسابقاتی همچون فوتبال که استرس و هیجان دانش آموزان را افزایش می‌دهد و در نهایت ایجاد تصور ذهنی مثبت از خود توصیه می‌شود.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در استان قزوین:بیش از ۲۱ هزار دانش آموز قزوینی طی هفته جاری در کنکور سراسری ۱۴۰۱ شرکت خواهند کرد.
به گفته محمد رایت جهرمی "نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در استان قزوین" بیش از ۲۱ هزار دانش آموز قزوینی طی هفته جاری در کنکور سراسری ۱۴۰۱ شرکت خواهند کرد.
این مسئول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص برگزاری کنکور سراری ۱۴۰۱ اظهار داشت: از ۲۱ هزار شرکت کننده بیش از  ۱۴ هزار نفر خانم و مابقی آقا هستند که به مدت چهار روز از هشت تیرماه تا ۱۱ تیر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
وی اظهار داشت: داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۱ در پنج گروه آموزشی در ۶ شهرستان از امروز به مدت چهار روز با هم به رقابت خواهند پرداخت.
رایت جهرمی افزود: ۱۰ حوزه امتحانی در استان دایر خواهد بود و از این تعداد پنج حوزه در شهر قزوین و مابقی در شهرستان فعال است.
این مسئول تاکید کرد: آزمون گروه هنر صبح روز چهارشنبه هشت تیر، گروه ریاضی و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه ۹ تیر، گروه علوم تجربی صبح روز جمعه ۱۰ تیر و گروه زبان‌ خارجه صبح روز شنبه ۱۱ تیرماه برگزار خواهد شد.
جهرمی با اشاره به شیوه‌نامه برگزاری آزمون سراسری در شرایط کرونا تشریح کرد: حوزه‌های امتحانی قبل و بعد از آزمون ضدعفونی می‌شوند و جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص شیوع کرونا وجود ندارد.
وی یادآور شد: توصیه می‌شود که داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
 جهرمی افزود : همراه داشتن شناسنامه عکس‌دار یا کارت ملی معتبر برای شرکت در آزمون سراسری الزامی است و درب تمامی حوزه‌های امتحانی در ساعت ۷:۳۰ صبح بسته خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود داوطلبان آزمون سراسری طوری برنامه‌ریزی کنند تا پیش از ساعات اعلام شده در حوزه‌های امتحانی خود حضور داشته باشند.
این مسئول تاکید کرد: همچنین داوطلبان از همراه داشتن هرگونه وسیله اضافی از جمله کیف، کتاب، موبایل و جزوه جداً خودداری کنند.

راه آورد: 
با توجه به فرارسیدن ایام برگزاری کنکور سراسری، والدین بهتر است بر روی ارزش ها به ویژه ارزش های اخلاقی فرزندان خویش بیشتر تاکید کنند و به آنها یادآور شوند که کنکور بخشی از زندگی است و همه زندگی نیست.
همچنین از هرگونه پیش بینی نتیجه کنکور، مقایسه فرزندشان با دیگران و حتی صحبت در مورد دانشگاه مدنظرشان اجتناب کنند و در صورت امکان با تفریحات سالم باعث بازیابی روحیه فرزندانشان شوند تا بهترین نتیجه برای آنها در این رقابت بزرگ علمی رقم بخورد.