محمدصادق افراسیابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۶۸۴ بازی موبایلی مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد یک هزار و ۱۶۱ بازی ردهبندی گردیده و برای ۶۴۲ بازی پروانه انتشار صادر شده است.
وی افزود: همچنین در بحث بازیهای رایانهای و کنسولی نیز یک هزار و ۱۸۹ عنوان بازی ردهبندی گردیده است و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ عنوان بازی برای پروانه انتشار درخواست ارائه کردهاند.
عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در مورد برنامههای سال جدید هم گفت: تجدید پیمایش ملی بازیهای رایانهای از سوی این بنیاد امسال به مرحله اجرا درمیآید و تلاش میشود که نتایج مرتبط تا پایان امسال برای بهرهبرداری مسئولان ذیربط آماده انتشار گردد.
وی اضافه کرد: برگزاری دورههای آموزشی برای ارتقای سطح بازیسازان، توجه به سیستم همگرا به منظور حمایت از بازیسازان، برگزاری رویداد بازینو برای تبلیغ و برندسازی بازیهای تولید داخل، اجرای لیگ بازیهای رایانهای برای بازیکنان، جشنواره ملی بازیهای رایانهای برای تولیدکنندگان، نمایشگاه ملی بازیهای رایانهای، جشنواره تجلی بازیهای رایانهای در آیینه رسانهها را نیز خواهیم داشت.
افراسیابی با تاکید بر لزوم فعالیت بیشتر در گفتمانسازی و مطالبهگری در حوزههای مرتبط، عنوان کرد: ارتقای سواد بازیهای رایانهای، ایجاد فضای مورد اعتماد خانوادهها با اجرای برنامههای متعدد و از جمله اجرای سندی مربوط به سال ۹۴ با عنوان سند سیاستهای برنامه ملی بازیهای رایانهای هم دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به تلاشها برای تدوین لایحه قانون جامع بازیهای رایانهای در راستای روشن شدن تکالیف اعضای اکوسیستم بازیها تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سالجاری برای مقابله با عرضه محصولات غیرمجاز در کنار ردهبندی سنی بازیها نیز برنامه دارد.
عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای افزود: در حوزه آموزش نیز دوره تربیت مربی آموزش بازیسازی در کنار معرفی بازیهای داخلی با استفاده از ظرفیت رسانهها، احیای رشته کاردانی بازیسازی با استفاده از ظرفیت دانشگاههایی مانند دانشگاه آزاد اسلامی و محقق اردبیلی، برگزاری دوره آموزشی ارتقای سواد بازیهای رایانهای، جلب حمایت بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در زمینه تولید بازی و تلاش برای احتساب هزینه برق بازیسراها بر اساس تعرفههای فرهنگی در سال جاری پیگیری میشود.
پیشبینی میشود در سال جاری حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در ردههای سنی مختلف بخشی از اوقات فراغت روزانه خود را به انجام بازی در پلتفرمهای موبایلی، رایانهای و کنسولی سپری میکنند که درصد محدودی از آن را بازیهای تولید داخل تشکیل میدهد.