به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه جلسه یکصد و شصت و چهارم ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در پیش از دستور جلسه امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رییس بنیاد ملی نخبگان، در خصوص آمار خروج و جابجایی نخبگان مباحثی مطرح شد، افزود: به منظور جلوگیری از هرگونه اختلاف در اعلام آمارهای متفاوتی که درخصوص خروج نخبگان از کشور منتشر می شود، قرار شد که این دو دستگاه آمار خروج نخبگان شامل همه متخصصان، اساتید دانشگاه ها، استعدادهای برتر را برای ارائه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی بصورت دقیق اعلام کنند.
وی با بیان اینکه در جلسه امروز دو دستور مهم از جمله سند حوزه زیست فناوری و المپیادهای دانش آموزی در دستور کار جلسه قرار داشت، افزود: حوزه زیست فناوری به عنوان یکی از ۱۰ فناوری نوظهور و همچنین مزیت های نسبی کشور از اولویت های بند الف نقشه جامع علمی کشور برخوردار است.
دبیر ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در نشست امروز دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری گزارش بسیار خوبی در این حوزه ارائه دادند به طوریکه ایران در رشته علوم زیستی و همچنین فناوری های زیستی در منطقه رتبه نخست را داراست و این یک افتخار برای کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: ستاد زیست فناوری در حوزه زیست فناوری چهار حوزه کلیدی را جزو دستور کار خود قرار داده که در جلسه امروز مورد تایید اعضاء قرار گرفت و این حوزه ها شامل کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست است.
دبیر ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تقسیم کار ملی که توسط دبیر ستاد زیست فناوری در این جلسه ارائه و روی آن بحث شد، گفت: بر این اساس ستاد زیست فناوری با ۱۰۵ دانشگاه زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت و همچنین پژوهشگاه های کشور تفاهمنامه داشته و این بدان معنی است که توانایی های هر دانشگاه شناسایی شده و براساس آن توانایی ها با دانشگاه یا پژوهشگاه مربوطه تفاهمنامه امضاء شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۸۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری و اتصال آنها به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تصریح کرد: صرفه جویی ارزی که در حوزه زیست فناوری اتفاق افتاده ۲.۹ میلیارددلار است و این ارقام بسیار امیدوارکننده ای است زیرا صادرات و تولید در این حوزه بسیار حساس و مهم است.
کبگانیان در ادامه با اشاره به مباحث امروز در خصوص مصوبه سند ملی توسعه زیست فناوری گفت:مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۰ سال پیش مربوط به تاسیس ستاد زیست فناوری بوده است، نه این سند و خوشبختانه ستاد زیست فناوری نیز با همان مصوبه تاکنون موفق عمل کرده است.
وی افزود: اما در سند زیست فناوری که البته حدود سه سال پیش نهایی شده بود و بدلیل مسائلی دچار تعویق شده بود. مباحثی همچون راهبردها، شاخص ها و اقدامات به شکل مناسب برای پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر تعریف شده است.
کبگانیان در ادامه همچنین با بیان اینکه، دومین مصوبه امروز نیز ارائه مبحث تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری بود، افزود: قرار شد با همکاری با کمیسیون های نقشه جامع علمی کشور، تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان کشور نهایی و برای تصویب در ستاد نقشه جامع علمی کشور و ابلاغ به دانشگاه ها و موسسات مختلف آماده شود.
المپیادهای دانش آموزی ساماندهی و روزآمد می شود
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین المپیادهای دانش آموزی را یکی دیگر از دستورات جلسه امروز نقشه جامع علمی کشور برشمرد و گفت: به طور حتم موضوع نخبگان کشور یکی از مباحث بسیار مهم برای شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شود.
کبگانیان با بیان اینکه اکنون برخی نخبگان از مزایای ورود به دانشگاه های کشور بدون شرکت در آزمون برخوردارند، اظهارکرد: رییس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) امروز گزارش جامعی ارائه کرد.
وی هدف از طرح موضوع المپیادهای دانش آموزی در نشست امروز که البته منتهی به مصوبه ای نشد را، افزایش جذابیت رشته های علوم پایه و علوم انسانی ذکر و تاکید کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقب باشیم این المپیادها از خط و ریل اصلی خود خارج نشوند.
کبگانیان با بیان اینکه متاسفانه بعضا مشاهده می شود برخی دانش آموزان نخبه که باید آموزش های عمومی مناسب را طی کنند، بصورت خسته کننده و پیش از ورود به سن لازم، وارد مباحث دانشگاهی می شوند، افزود: تقویت همزمان دانش، مهارت و اعتماد به نفس در علوم انسانی و علوم پایه که در آینده کشور تاثیرگذار است، نیازمند دقت فراوانی است و خوشبختانه در نشست امروز بر این مسئله بعنوان یک هدف تاکید شد.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به المپیادهای موجود در کشور شامل رشته های مختلف از جمله ریاضی، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زیست فناوری، ادبیات و نجوم گفت:چالش هایی در این بخش وجود دارد، از جمله اینکه کسانی که در المپیادهای ریاضی نخبه هستند و توانایی بالایی دارند بیشتر به دلیل برخی دلائل میل به ادامه تحصیل در علوم تجربی و پزشکی دارند و بالعکس آن را نیز شاهد هستیم. بنابراین این چالش ها بررسی و آسیب شناسی آن نیز موکول به کار بیشتر در دبیرخانه ستاد ملی نقشه جامع علمی کشور شد.
وی هچنین با اشاره به جمع بندی مبحث المپیادهای دانش آموزی در نشست امروز تاکید کرد: به طور حتم عناوین المپیادهای دانش آموزی برای ورود به دانشگاه و رشته های خاص بدون کنکور سراسری نیازمند یک ساماندهی و روزآمدسازی است زیرا هرچند این مزیت ها در حوزه نخبه پروری بسیار موثر بوده اند اما سالیان طولانی از این مصوبات می گذرد.
کبگانیان گفت: دومین مسئله در زمینه المپیادی ها دانش آموزی ضرورت ورود نخبگان در همان رشته تخصصی خود است و اینطور نباشد که فردی در المپیاد شیمی است اما در رشته برق تحصیل کند زیرا این یک اتلاف انرژی و انحراف استعداد محسوب می شود که البته این نیز باید بررسی شود و هنوز تصویب نشده است.
وی همچنین گفت: سومین موضوع مطروحه در خصوص المپیادهای دانش آموزی در نشست امروز، مربوط به مدال های طلا، نقره و برنز بود که هریک چه امتیازی برای ورود به دانشگاه داشته باشد که البته قرار شد در یک کمیسیون بررسی و در صورت مهیا شدن شرایط در سطح ستاد نقشه جامع علمی به تصویب برسد.