اصفهان - ایرنا - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان بر آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک پیش از بهره‌گیری از وسایل نقلیه در بین رانندگان را بسیار ضروری دانست.

سرهنگ محمدرضا محمدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در استان اصفهان که از پیشینه فرهنگی و تمدن غنی برخوردار است باید برای ترویج  و نهادینه کردن این فرهنگ بیش‌ازپیش تلاش شود.

وی با اشاره به ابعاد ثانویه افزایش تصادفات گفت:  پیامدهای ناشی از فقدان نیروی انسانی، معلولیت‌ها و مصدومیت‌های شدید، بی‌سرپرستی خانوارها و اختلالات روانشناسی ناشی از دست دادن افراد در تصادفات آن‌قدر آسیب‌زا است که باید برای رفتار و فرهنگ ترافیکی هرچه زورتر و بیشتر چاره‌اندیشی شود.

رییس پلیس راهور استان اصفهان افزود: ضعف فرهنگ و مهارت‌های رانندگی در جامعه موجب تبدیل برخی رانندگان به افرادی بی‌تمرکز، پرخاشگر و کم‌حوصله شده که همین امر عامل افزایش آمار نزاع و درگیری پس از بروز حوادث ترافیکی شده است.

به گفته وی تحقیقات صورت گرفته بیانگر آن است که عامل اول و اصلی بیشتر تصادفات ترافیکی، خطای انسانی ناشی از مهارت ناکافی و فقدان فرهنگ ترافیکی در بین رانندگان است که چاره آن تقویت و ترویج آموزش‌های رفتاری مربوط به حوادث ترافیکی در جامعه است.

سرهنگ محمدی افزود: در کشورهای پیشرفته از همان ابتدا و درزمانی که وسایل نقلیه به‌تدریج تکامل یافتند، نوعی تعلیم و تربیت برای استفاده از آن وسایل در نظر گرفته شد و تعلیمات مربوط به این رفتار جزء آموزش‌های اجتماعی و اخلاقی آن جوامع قرارگرفته است.

وی با تأکید بر ارتقای فرهنگ بهره‌گیری از وسایل نقلیه گفت: یکی از تأثیرات نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه، افزایش امنیت ترافیکی و ایمنی در جاده‌ها و در نهایت حفظ سرمایه‌های حیاتی مادی و معنوی است.

 رییس  پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با اشاره به دستگاه‌های متولی در ترویج آموزش و فرهنگ تو رفتار ترافیکی گفت: به این منظور وظیفه سنگین و خطیری بر عهده نهادها و سازمان‌هایی همانند آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و رسانه‌های ارتباط‌جمعی به‌ویژه تلویزیون به لحاظ بالا بودن آمار مخاطبان و بینندگان آن در جامعه است.

وی یادآور شد: از سویی آموزش رانندگان در زمان دریافت گواهینامه، ارزیابی رانندگان ازنظر جسمی و روحی، زیرسازی مناسب برای جاده‌ها و معابر، تولید خودروهای استاندارد و نصب تجهیزات کنترل سرعت بر روی آن‌ها ازجمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش حوادث رانندگی ناشی از تخطی رانندگان کمک کند.

بنا بر اعلام اداره‌کل پزشکی قانونی اصفهان، در ۲ ماهه اول امسال ۱۵۳ نفر در حوادث رانندگی جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری استان جان خود را از دست دادند و چهار هزار و ۵۲۴ نفر هم مصدوم شدند.