به گزارش ایرنا از آموزش و پرورش، مهدی فیاضی که به منظور شرکت در «سمینار دگرگونی آموزش در پسا کرونا» عازم پاریس شده است، اظهار کرد: اعتبار یونسکو در ایران مخدوش شده است و این تصور وجود دارد که در تمام اجلاسیههای یونسکو فقط و فقط الزاماً به موضوع۲۰۳۰ پرداخته میشود؛ سمینار پاریس با موضوع «دگرگونی آموزش در پسا کرونا» است و در بخش کوتاهی از آن که با موضوع اجرای سند۲۰۳۰ برگزار میشود، کشورها الزامی به شرکت در آن ندارند و جمهوری اسلامی ایران شرکت نخواهد کرد و دلیل آن را مخاطرات یکپارچهسازی فرهنگی جهانی با غلبه کردن فرهنگ اباحهگری عنوان خواهد کرد.
وی افزود: در خصوص سمینار پاریس که از ۷ تا ۹ تیرماه و با مدیریت یونسکو برگزار میشود، اظهارکرد: هر سال در مهرماه، اجلاس سران کشورها با حضور روسای جمهور، نخست وزیران کشورها در سازمان ملل و در نیویورک برگزار میشود و همایشی جانبی و تخصصی به موازات اجلاس سران توسط سازمان یونسکو در نیویورک برگزار میشود و امسال به دلیل وقایع جهانی ناشی از کرونا و پس از ۲سال عدم برگزاری حضوری اجلاس سران، سمینار جانبی با موضوع «دگرگونی آموزش در پسا کرونا» در نیویورک برگزار خواهدشد که ۳پیش سمینار مجازی؛ بانکوک، قطر و پیش سمینار حضوری ۷تا ۹تیرماه پاریس با حضور۱۰۰وزیر و ۵۰ هیئت وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم کشورها، دستاوردها و ایدههای خود را در موضوع «دگرگونی آموزش در پسا کرونا» اعلام مینمایند تا سمینار اصلی غنیتر شود؛ لذا در سمینار پاریس هیچ سندی مصوب نمیشود، بلکه تجمیع گزارشات حضّار، خروجی و محصول علمی این سمینار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: مسئول برگزاری پیش سمینارها و سمینار اصلی واحد آموزشی و فرهنگی سازمان ملل، سازمان یونسکو است، اما اعتبار یونسکو در ایران مخدوش شده است و این تصور وجود دارد که در تمام اجلاسیههای یونسکو فقط و فقط الزاماً به موضوع ۲۰۳۰پرداخته میشود.
فیاضی اظهار کرد: یونسکو از سال ۲۰۱۵ که دستورکار «توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰» را تصویب و توصیه به اجرا کرد، همواره در اجلاسیههای جدید که مبتنی بر چندین موضوع اصلی جدید است مجدداً مواردی از موضوع توسعه پایدار را نیز در قسمتی از دستور جلسه میگنجاند و هیچ کشوری هم الزام ندارد که حتما به آن بپردازد.
وی در خصوص شرکت در این سمینار افزود: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی صندلی خالی و خودانزوایی جهانی را در راستای آمال تحریمگران میداند و سمینارها و رویدادها و تریبونهای مختلف جهانی را زمینهای مغتنم برای دیپلماسی فراگیر و کنشگرانه در جهت اعلان گفتمان انسانی و اسلامی خود و فرصتی برای ترسیم همکاریهای دوجانبه با کشورهای مختلف مبتنی بر منافع ملی و زمینهای برای روشنگری بابت مخاطرات جهانیسازی گفتمان لیبرال سکولار میداند و دولت سیزدهم هم تلاش دارد تا خودتحقیری مراکز و نهادهای آموزشی داخلی و تسلیم محض و صرفاً وارداتچی بودن بینالمللی در موضوعات آموزشی را به «تعامل آموزشی و الهام بخشی تربیتی بین المللی» تبدیل کند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در ادامه خاطر نشان کرد: اصل حضور، محورسخنرانیها و مذاکرات کاری دوجانبه با هیئتهای کشورها برای «پیش سمینار پاریس با موضوع دگرگونی آموزشی در پساکرونا» در نشستهای مدیریتی و نخبگانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و هیاتی از مدیران ارشد وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم و امورخارجه به این سمینار اعزام میشوند، تا در۵سخنرانی و چندین نشست دو و چند جانبه اهداف مذکور را دنبال کنند و در موضوعات جانبی مرتبط با محورهای اختلافی سند۲۰۳۰مشارکت نکنند و دلیل آن را مخاطرات یکپارچهسازی فرهنگی جهانی با غلبه نمودن فرهنگ اباحهگری عنوان خواهد کرد.