زنجان - ایرنا - احداث راه های مواصلاتی اعم از آزادراه ها، بزرگراه ها و راه آهن وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم یکی از اصلی‌ترین شاخصه های توسعه یافتگی در هر منطقه‌ای به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، راهها و جاده ها همواره از مهمترین مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاها بوده و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و نیاز انسان‌ها به مسافرت و تجارت باعث شده است امنیت و اهمیت راه‌ها از دغدغه‌های اصلی و مهم در جامعه باشد و از این رو توسعه جاده‌های مواصلاتی شاه کلید رونق اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود.
به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است و زمینه توسعه از جنبه های مختلف را فراهم می آورد.
بر همین اساس در استان زنجان هفت پروژه راهسازی شامل ۶ پروژه ملی و یک طرح استانی در زنجان در دست ساخت قرار دارد که یکی از این پروژه ها پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل  است.

مسیر زنجان تا رشت ۱۸۰ کیلومتر کوتاهتر می شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با ساخت جاده بناب - منجیل، مسیر ۳۰۰ کیلومتری زنجان – رشت ۱۸۰ کیلومتر کوتاهتر شده و به ۱۲۰ کیلومتر می رسد.
مسعود بیات منش افزود: استان زنجان ۶ پروژه راه سازی مهم ملی دارد و همزمان هفت جاده با این پروژه ها ساخته می شود که چهار جاده مسیر اصلی برای ارتباط با استان های همجوار اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان و همدان است و سه جاده به بزرگراه تبدیل می شود که این جاده ها در شبکه بزرگراهی درجه یک کشور و آسیایی قرار دارند.
وی، به پروژه راه اصلی بناب – منجیل اشاره کرد و ادامه داد: از سه راهی طارم تا منجیل ۱۰۵ کیلومتر و کریدور مناسبی برای ارتباط منطقه شمالغرب و شمال به شمار می رود که توجیه مناسبی دارد به همین دلیل در حال مذاکره با بخش خصوصی برای ساخت این مسیر هستیم و درآمد جاده منابع این بخش را تامین خواهد کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: از مسیر ۱۰۵ کیلومتری سه راهی طارم تا منجیل، حدود ۸۶ کیلومتر در این استان و ۱۹ کیلومتر از آن نیز در استان گیلان قرار دارد.
بیات منش با بیان اینکه ۸۶ کیلومتر حوزه استان زنجان به هشت قطعه تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: ساخت چهار قطعه آن به پایان رسید و حدفاصل روستای ذاکر تا سرخه دیزج سخت ترین قطعه این مسیر به طول ۳۰ کیلومتر است.
به گفته وی، با تکمیل کریدور بناب – منجیل، خودروهای سنگین از این مسیر به دلیل صعب العبور بودن تردد نخواهند کرد و مسیر ۳۰۰ کیلومتری زنجان – قزوین – رشت را طی می کنند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با پایان یافتن پروژه بناب - منجیل این مسیر ۳۰۰ کیلومتری به ۱۲۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.
بیات منش تاکید کرد: بر اساس محاسبات انجام شده با ساخت این جاده و کوتاه شدن مسیر، سالانه ۲۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
وی اظهارکرد: از محل صرفه جویی سوخت، جاده بناب - منجیل، ۶ ساله سود خود را تامین خواهد کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: انتظار داریم در این جاده ۱۰ هزار ترافیک جذب و راه شریانی شده با اشباع شدن ترافیک در ۱۰ سال آینده نیز به بزرگراه تبدیل شود.
بیات منش افزود: هرچه ترافیک در جاده های استان زنجان افزایش یابد منافعی را به لحاظ شغل های خدماتی ایجاد می کند.


۴۵۰ میلیارد ریال برای به پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل  تخصیص یافت

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت: پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل به طول ۸۰ کیلومتر از سه راهی بناب تا پایان حوزه استحفاظی استان زنجان در گیلوان است.
اصغر اسماعیلی گفت: از این ۸۰ کیلومتر عملیات اجرایی در ۴۴ کیلومتر انجام شده که ۳۶ کیلومتر باقی مانده از پروژه ملی است.
به گفته وی، از این ۳۶ کیلومتر نیز حدود ۱۸ کیلومتر در دست اجراست و  ۱۸ کیلومتر دیگر نیز باقی مانده است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت: از سفر رییس جمهور به استان زنجان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه ساخت پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل در سالجاری و سال آینده پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار پیش بینی شده، امسال تخصیص یافت و پروژه هم اکنون فعال است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت: با توجه به اینکه این پروژه احداث جدید در منطقه کوهستانی است عملیاتی دشوار در گردنه های طارم بویژه در مسیر خانچایی  دارد چرا که این مسیر ترانشه های سختی دارد. 

اسماعیلی ادامه داد: این پروژه از سال ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ در قطعات مختلف آغاز شده است.
وی افزود: قطعه بندی  اول از حدفاصل سه راهی سرخه دیزج تا گیلوان به طول حدود ۲۲  کیلومتر، قطعه بعدی از سه راهی بناب تا ذاکر به طول هفت کیلومتر  در سال های ۹۰ تا ۹۲ به پایان رسید.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان، بعد از گیلوان تا پایان حوزه استحفاظی استان زنجان به سمت منجیل با ۱۶ کیلومتر  بعد از نیز به پایان رسیده است.
اسماعیلی ادامه داد: با توجه به اینکه سال های متولی پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل  در قطعات مختلف به پایان رسیده است و قطعاتی که در اولویت بوده عملیات اجرایی آن انجام و در فازهای مختلف به بهره برداری رسیده است.
وی اضافه کرد: به طور کلی در مجموع  پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل  به طول ۸۰ کیلومتر در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در ۳۶ کیلومتر از آن در دست اجرا با ۲۰ درصد پیشرفت در دست اجراست.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت:  هرکیلومتر از این پروژه در مسیر کوهستانی برای  ساخت نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دارد.
اسماعیلی تاکید کرد: یکهزارو ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پایان کل پروژه نیاز داریم.
وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این پروژه بخشی از ترافیک شمالغرب کشور از استان های آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی این ترافیک از استان های همدان و کردستان به سمت شمال کشور را جذب می کند.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت:  بهره برداری از پروژه ملی زنجان – بناب – منجیل موجب ایجاد میانبر به سمت رودبار و استان گیلان می شود.


برای هفت عنوان پروژه در استان زنجان اعتبار مصوب شده است
معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با اشاره به بودجه‌های تخصیص یافته به مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به زنجان گفت: برای پروژه های این بخش هفت عنوان پروژه با اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان از ۱۴۲۰ میلیارد تومان مصوب شد.
احمد خداوردی افزود: ۴۷۷ میلیارد تومان از مجموع منابع مصوب سفر سال گذشته رییس‌جمهور به زنجان صرفاً از منابع سازمان برنامه و بودجه و مدیریت و برنامه‌ریزی استان در قالب اعتبارات عمرانی تامین و برای ۴۳ عنوان پروژه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.
وی افزود: سفر هیات‌ دولت به این استان در مجموع ۸۳ عنوان مصوبه عمرانی با بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۲۱ مجوز و ۱۵ مورد مصوبه برای تسهیلات بانکی به همراه داشت که بر اساس تقسیم کار انجام شده، اقدامات عمرانی از سوی این سازمان پیگیری می‌شود.
بهره برداری از محور ارتباطی زنجان - طارم - منجیل علاوه بر تسهیل در تردد، کاهش چشمگیر مصرف سوخت و سفری ایمن‌ را برای هموطنان به دنبال خواهد داشت.
استان زنجان پنج هزارو ۸۴۰ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان، ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه، ۱۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۲ کیلومتر راه اصلی و ۹۷۴ کیلومتر راه فرعی است.