گناباد-ایرنا- رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گناباد گفت: ۳۰۷ میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی در زمینه‌های مشاغل خانگی و نهادهای حمایتی از ابتدای سالجاری به این شهرستان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید جعفر احمدی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گناباد افزود:  از این میزان ۲۹۱ میلیارد ریال اعتبارات تبصره ۱۶  مخصوص نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و ۱۶ میلیارد ریال اعتبارات تبصره ۱۸ مختص مشاغل خانگی است.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۹۱ میلیارد ریال اعتبارات ابلاغی تبصره ۱۶، مبلغ ۴۵ میلیارد ریال در قالب ۴۵ طرح اشتغالزایی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۲۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال توسط بهزیستی به بانکهای عامل معرفی شدند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار گناباد هم با اشاره به اینکه این شهرستان در سایه همدلی و همراهی مسوولان و دست اندرکاران رتبه نخست جذب اعتبارات اشتغالزایی را امسال بین شهرستانهای خراسان رضوی کسب کرده است، گفت: باید  با اهتمام همه متولیان مربوطه و کارآفرینان با بهره گیری مناسب از این تسهیلات اشتغالزایی در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و کاهش معضل بیکاری افراد جویای کار گامهای اساسی برداشته شود.

سید حسین شریفی مقدم افزود: از مجموع یک هزار و ۷۴۷ نفر تعهد گناباد در سامانه رصد اشتغال در سالجاری تاکنون ۵۷۸ نفر در این سامانه به ثبت رسیده است و این درحالی است که از مجموع ۶۲ هزار تعهد کلانشهر مشهد در این سامانه ۵۰۰ نفر تاکنون در سامانه فوق ثبت شده و این نشان دهنده اقدامات شاخص گناباد در این زمینه است.

وی گفت: گناباد با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و تولید و اشتغالزایی قابلیت برخورداری از حداقل چهار کافه کارآفرینی را دارد و باید بستر این موضوع فراهم شود.

کافه کارآفرینی فضایی است پویا با امکاناتی از قبیل اینترنت، تلویزیون و گفت وگو که در آن تیمها و گروههای مختلف اعم از سرمایه داران، کارآفرینان، صاحبان ایده با یکدیگر به تبادل اطلاعات پرداخته و در جهت اجرای پروژه‌های کاری و نوآورانه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 ایجاد شبکه سیال برای خلق نوآوری و ایجاد تعاملات اجتماعی گسترده بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی از وظایف کافه‌های کارآفرینی به شمار می رود.

ایجاد فضایی برای برقراری تعاملات اجتماعی بین کارآفرینان با دولت، کارآفرینان با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان با دانشجویان، ایجاد فضای مناسب جهت ارتباط مراکز مشاوره و شتابدهنده ها با صاحبان ایده، سرمایه گذاران و ایجاد فضای ارتباطی مناسب بین صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، شکل‌گیری یک هویت اجتماعی مشترک و جدید حول محور توسعه کارآفرینی در کشور از جمله اهداف شکل‌گیری این کافه ها است.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارند که برای راه اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و دو برابر این تعداد به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است. حدود ۵۰۰ شرکت تعاونی نیز با اشتغال بیش از ۶  هزار و ۵۰۰ نفر در این شهرستان فعالیت دارند.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.