مشهد- ایرنا- یک داروساز مشهدی و مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش مواد اولیه ساخت دارو و عدم افزایش قیمت اقلام دارویی، تولید بسیاری از گروههای دارویی دیگر مقرون به صرفه نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر نازی ناصری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مواد اولیه بسیاری از داروها، وارداتی است و از سویی دیگر با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم اجازه دولت در افزایش قیمت، تولیدکنندگان از ساخت این اقلام دلسرد شده اند.

وی ادامه داد: در بسیاری از اقلام دارویی، نرخ فروش کنونی، حتی هزینه بسته بندی را هم پوشش نمی دهد به عنوان نمونه هم اکنون آنتی بیوتیک ها با میانگین قیمت ۸۰ هزار ریالی در بازار عرضه می شوند که قیمت تمام شده آنها بدون هزینه بسته بندی حدود صد هزار ریال است.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: هم اکنون داروهای گروه سنی کودکان در بازار وجود ندارد و فقط در برخی از داروخانه ها و آن هم به صورت سهمیه بندی توزیع می شود. تولید پمادها و داروهای ترمیم زخم این گروه سنی نیز به دلیل استفاده از مواد اولیه وارداتی دیگر امکان پذیر نیست.

ناصری تصریح کرد: داروسازان از ابتدای سال بارها درخواست افزایش قیمت داروها را دولت ارائه کرده اند که تاکنون ترتیب اثری داده نشده است و اگر راهکاری برای فعالان عرصه صنعت دارو در نظر گرفته نشود تا چند ماه دیگر با وضعیت بغرنجی در عرصه دارویی بازار مواجه خواهیم شد.

او اضافه کرد: دولت سعی در ثبات بازار دارو دارد اما باید پرسید با کدام حمایت؟ دولت باید در تهیه مواد اولیه دارو پشتیبان این صنعت باشد و یا اجازه افزایش قیمت اقلام دارویی را بدهد و از بیمه ها بخواهد برای حمایت از مصرف کننده، تعهدات پرداختی را افزایش دهند.