اصفهان - ایرنا - رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: برای اولین سال، برنامه کانون یاریگران زندگی به‌منظور ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در زمینه اعتیاد به مواد مخدردرپایگاه های اوقات فراغت این استان اجرا می شود.

برنامه کانون یاریگران زندگی،اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه از مواد مخدر در جامعه و با اولویت آموزش‌وپرورش است که تمام مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود و به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای سومین سال در مدارس استان اصفهان اجرا می‌شود.

مریم ژاله روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باوجودآنکه برنامه‌ریزی اولیه برای اجرای طرح در سال تحصیلی بود ولی با توجه به فعالیت کانون‌ها و پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان که پس از ۲ سال به‌صورت کامل حضوری برگزار می‌شود پیشنهاد داده شد که این برنامه در فعالیت‌های تابستانه مدارس گنجانده شود که مورد موافقت قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بر این اساس مقرر شد که در هر ناحیه و منطقه‌ای که آمادگی اجرای طرح یاریگران زندگی رادارد این برنامه در فعالیت‌های اوقات فراغت آن منطقه قرار گیرد.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان به عضویت ۱۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان استان در برنامه کانون یاریگران زندگی باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و

افزود: این طرح  مهر سال تحصیلی گذشته  (۱۴۰۰- ۱۴۰۱) در ۲هزار و ۵۹۶ باب مدرسه در سه دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم و هم‌زمان با هفته بهداشت روان در استان اجرا شد.

ژاله با اشاره به جلب مشارکت معلمان و والدین  در اجرای این طرح در مدارس گفت: در سال تحصیلی گذشته شاهد رشد و ارتقای مشارکت معلمان و خانواده‌های آن‌ها برای به ثمر رسیدن اهداف این طرح بودیم.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبار لازم برای حمایت از طرح‌های تعریف‌شده در قالب این طرح دانش‌آموزی گفت: در شرایط فعلی ما توانستیم به تعداد کم از طرح‌ها حمایت مالی داشته باشیم.

وی با مطلوب برشمردن تعامل، حمایت جویی و مشارکت ذینفعان محلی در اجرای این طرح در سال تحصیلی گذشته گفت: در این راستا شاهد موفقیت زیاد اعضای کانون یاریگران در حمایت جویی و جلب مشارکت‌ ذینفعان محلی و دستگاه‌های دولتی نظیر بهزیستی،نیروی انتظامی، شهرداری، شورای شهر، پلیس فتا، امور کتابخانه‌ها، ارشاد، تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌ها بودیم.

این مسوول به انگیزه و رغبت بالای دانش‌آموزان برای امور مشارکتی اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت سرمایه اجتماعی کشور در فردگرایی و گرایش به امور فردی، اجرای این طرح نقش زیادی در ارتقای انگیزه و گرایش نوجوانان به امور جمعی و مشارکتی دارد.

ژاله طرح یاریگران زندگی را ازجمله طرح‌های موفقی دانست که باوجودآنکه شروع آن از اواخر سال ۹۹ و هم‌زمان با شیوع کرونا و محدودیت‌های مربوطه بود ولی برای دانش‌آموزان بسیار انگیزه‌بخش بود.

وی یادآور شد: در ۲ سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی این طرح ابتدا در فضای مجازی و سپس به‌صورت ترکیبی حضوری و غیرحضوری برای دانش‌آموزان اجرا شد.

به گفته وی  برخلاف تصور، محدودیت‌های کرونایی باعث متوقف شدن طرح نشد هرچند اجرای طرح در همه کانون‌ها به یک‌رویه نبود و بسته به شرایط، امکانات و دسترسی دانش آموزان متفاوت بود ولی به هر شکل ممکن، کانون‌ها توانستند از شروع تشکیل در مدارس  و پس از عضوگیری اقدامات مربوطه را انجام دهند و در واقع به اهداف فعالیت مدنظر در شناسایی، دسته‌بندی و تعیین نیم‌رخ مشکلات در قالب رسم درخت راهکار، ایده پردازی، طراحی و اجرای پروژه در سال تحصیلی دست یابند.

رییس امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش‌وپرورش اصفهان بابیان اینکه کرونا باعث کم شدن تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان در مدارس شد گفت: این در حالی است که اجرای طرح یاریگران زندگی می‌توانست به‌عنوان یک اهرم و نقطه قوت با حفظ پروتکل‌های بهداشتی باعث تقویت روابط و تعاملات دانش‌آموزی شود.

وی به چالش‌های اجرای این طرح در مدارس اشاره کرد و گفت: یکسری محدودیت‌ها در خصوص منابع مالی، نیروی انسانی و زمان و فرصت مناسب برای اجرای این برنامه در مدارس وجود دارد که در صورت رفع آن‌ها می‌توان به توسعه و ارتقای کمی و کیفی طرح دست‌یافت.

ژاله بر استمرار اجرای این طرح در سال تحصیلی آتی اشاره کرد و گفت: سعی می‌شود در سال تحصیلی آینده با تقویت نقاط قوت برطرف کردن نقاط ضعف، زمینه بهتری برای اجرای مطلوب طرح در مدارس ایجاد شود و بتوان به اهداف طرح که مشارکت، حمایت جویی و استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان و یا همسالان در راستای کنترل و کاهش و آسیب‌هاست بیشتر بهره برده شود.

بیش از ۹۰۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته در  پنج هزار واحد آموزشی در استان اصفهان تحصیل کردند.