بجنورد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: منطقه حفاظت شده گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان پنج برابر ظرفیت مرتع دام دارد که این وضعیت مشکلاتی را برای وحوش ایجاد کرده است.

حمید فخرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این منطقه ۶۰ هزار راس دام سبک وجود دارد اظهار داشت: این تعداد دام موجب فقیرتر شدن مراتع شده و این اتفاق هر ساله صورت می گیرد.

وی با ابراز گلایه از منابع طبیعی برای ممیزی مراتع در این منطقه حفاظت شده خاطرنشان کرد: با این اقدام انجام شده ادارات مربوطه ظرفیت مراتع را نمی سنجند که ضربه به محیط زیست است و از سویی به فکر نسل آینده نیستند.

فخرانی با بیان اینکه یکی از مشکلات مراتع، وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع اضافه کرد: ممیزی مراتع بیشتر باعث درگیری و تنش اجتماعی می شود که عشایر گلیل هم از این وضعیت راضی نیستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: بهره برداری‌های بی رویه از عرصه‌های ملی موجب تغییر شرایط اقلیمی و تخریب مراتع شده و متاسفانه چرای غیرمجاز دام‌های مازاد در مراتع موجب تخریب جدی مراتع شده است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: امسال چهار هزار هکتار از مراتع این شهرستان خراسان شمالی ممیزی شد که با انجام آن پروژه ممیزی مراتع در این شهرستان به اتمام رسید.

فاطمه ریحانی با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۱۰۰ درصد مراتع شهرستان در سطح ۲۵۵ هزار هکتار ممیزی شده است، اظهار داشت: ۶ هزار دامدار با ۱۶۰ هزار واحد دامی مجاز شناسایی شدند.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.