تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت ژاپن صرفا سخنان قدیمی خود را در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید اسپانیا تکرار کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را در واکنش به سخنان «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن در اجلاس ناتو مبنی بر اینکه امنیت در اروپا را نمی‌توان از امنیت در هند – پاسیفیک جدا کرد، بیان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد ژاپن در واقع به دنبال بهانه‌هایی برای توجیه ساختار نظامی خود است.

وی خاطرنشان کرد: ژاپن قبل از صحبت در مورد سرنوشت آسیای شرقی ابتدا باید به این فکر کند که در گذشته چه اتفاقی برای آسیای شرقی افتاده است. اگر ژاپن واقعا امیدوار است که شاهد برقراری صلح و ثبات در شرق آسیا باشد باید به طور جدی تاریخ تجاوز نظامی گری خود را منعکس کند و به جای ایجاد مشکل از تاریخ درس بگیرد.»

وی گفت: ژاپن می‌گوید از ورود بیشتر ناتو به منطقه هند و پاسیفیک استقبال می‌کند. به نظر می رسد ژاپن قصد دارد تا حمله ناتو را به آسیا-پاسیفیک را هدایت کند.

در اجلاس ناتو، نخست‌وزیر ژاپن با تکرار نگرانی‌ها در مورد تلاش‌ها برای تغییر وضع موجود از طریق زور در دریای چین جنوبی و شرقی، گفت مشتاقانه منتظر ملاقات با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ژاپن است.

کیشیدا همچنین خواستار بازنگری یک سند مرتبط به سال ۲۰۱۴ شد که ۹ زمینه همکاری بین ژاپن و ناتو مانند دفاع سایبری و امنیت دریایی را مشخص می‌کند.