تهران - ایرنا - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: پرورش چندساحتی و تربیت متنوع و متوازن باید جدی گرفته شود تا دانش‌آموزان بتوانند استعدادهای خود را در راستای تحقق رشد قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، الهام یاوری در نشست خبری پنجمین مسابقه دانش آموزی نور با بیان اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان متولی پرورش استعدادهای فراگیر دانش آموزان است افزود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به عنوان نماینده آموزش و پرورش با مسابقه دانش آموزی نور همکاری می کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: : سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) موظف به همکاری برنامه‌های استعدادهای برتر کشور است و  برای شکوفایی این استعدادها برگزاری مسابقه نور می تواند موثر باشد.

یاوری تصریح کرد : دانش آموزان با استعداد برتر باید شناسایی شوند، این نوجوانان باید هدایت شوند و ترویج علم به الگوسازی ختم شود.

وی گفت: ایجاد فضای سالم برای شبکه سازی و شناسایی استعدادهای دانش آموزان بسیار موثر است که باید عملیاتی شود.

یاوری اظهارداشت: این دوره از مسابقه سال علوم پایه برای توسعه در نظر گرفته شده است و امیدوارم شاهد حضور گسترده دانش آموزان از جهان اسلام باشیم.

وی افزود: این مسابقه برای همه دانش آموزان در نظر گرفته شده است و مخصوص دانش آموزان مدارس سمپاد یا گروه خاصی نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید یک مفهوم ریاضی را در این مسابقه انتخاب کنند و با ساختن یک مدل ریاضی، عمق کاربردپذیری این مفهوم را به صورت فیزیکی نشان دهند.

یاوری خاطر نشان کرد: تقویت توانمندی دانش آموزان را جدی می‌گیریم و معتقد هستیم افراد بسیار توانمند در حوزه علمی وجود دارند که امکان بازگویی علم خود برای جامعه ندارند و علم آنها بدون نتیجه می‌ماند زیرا این افراد،  کمکی را در کنار خود نداشتند که در بازگو کردن علم آنها در جامعه همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط با هم تیمی‌ها برای ارائه مطلب به دانش آموزان کمک می کند، افزود: دانش‌آموزان باید ارزش اثر خود را بدانند و همچنین حاصل علم‌ورزی را به دیگران معرفی کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دانش‌آموزان با انجام کار تیمی به حوزه‌های ناتوانی و پر توانی خود واقف می‌شوند و می‌توانند نقطه قوت خود را در یک کار تیمی به اشتراک بگذارند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

یاوری با بیان اینکه الگوسازی و هویت‌سازی ماموریت مهمی در این حوزه است، گفت: ترویج علم در کشور و جهان اسلام ماموریت جدی ماست.

وی اظهارداشت: علم ورزی فقط مختص به فعالیت حرفه‌ای دانش آموزان نمی‌شود بلکه یک سبک زندگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: برگزاری این رویدادها برای دانش‌آموزان حق طلبی، ارتباط برقرار کردن در فرایند گروهی، توجه ویژه به پیرامون و مسئله محوری را به همراه دارد. 

یاوری توصیح داد: حساسیت به سبک زندگی برای ما ارزش زیادی دارد و نوجوانان و جوانان که دوره هویت سازی خود را می گذرانند برای ما مهم هستند، برهمین اساس به عنوان آخرین کاری که برای این استعداها باید انجام شود، یک شبکه سازی موثر برای شناسایی آنهاست.

وی افزود: افراد با استعداد زیادی در جامعه وجود دارند اما با توجه به محدودیت های ارتباطی و مرزها منجر می‌شود که شکوفایی استعدادها در تمدن اسلامی به صورت دشوار انجام شود.

یاوری خاطرنشان کرد: وظیفه ما ایجاد چنین شبکه‌ای است تا از رهگذر این شناسایی بتوانیم از نیروهای نخبه برای استفاده حداکثری در جهان اسلام بهره‌مند شویم.