تهران-ایرنا- خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری اوکراین با همتایان شیلیایی و آرژانتینی خود، از تلاش کی‌یف برای جلب حمایت آمریکای لاتین در جنگ با روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از طریق تماس تلفنی با آلبرتو فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین و گابریل بوریچ رئیس جمهوری شیلی در روز جمعه، تلاش کرد این کشورهای آمریکای لاتین را به حمایت از کشورش ترغیب کند.

آسوشیتدپرس توئیت رئیس جمهوری اوکراین بعد از این تماس های تلفنی را موید این موضوع دانست و به نقل از زلنسکی نوشت: من به تلاش‌ها برای تقویت روابط با آمریکای لاتین به عنوان یک منطقه مهم جهان ادامه خواهم داد.

وی، گفت و گوهایش با همتایان گواتمالایی و اکوادوری را آغازی برای احیای روابط با آمریکای لاتین اعلام کرده بود.

آسوشیتدپرس از گفت‌وگوی زلنسکی با روسای جمهوری اکوادور و گواتمالا پیش از گفت‌وگو با همتایانش از آرژانتین و شیلی خبر داد.

دولت آرژانتین هم در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که فرناندز در گفت و گوی 35 دقیقه‌ای با زلنسکی برای میانجیگیری بین کی یف و مسکو اعلام آمادگی کرده است.

فرناندز گفته بود: آمریکای لاتین قاره صلح است و هرگونه استفاده از زور را رد کرده و خواهان استفاده از مذاکره برای حل منازعات است.

این درحالی است که رئیس جمهور آرژانتین اوایل فوریه و پیش از شروع جنگ به روسیه سفر کرده بود و در دیدار با پوتین گفته بود که کشورش باید دروازه ورود روسیه به آمریکای لاتین باشد. وی بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، این عملیات را محکوم کرد.

رئیس‌جمهوری شیلی نیز بعد از گفت و گو با زلنسکی طی پیامی در فضای مجازی با مردم اوکراین ابراز همدردی کرده و از تمایل کشورش برای حمایت از کی‌یف در سازمان‌های بین‌المللی خبر داد.‌

زلنسکی نیز در مقابل از حمایت‌های شیلی در سازمان ملل تقدیر کرد.

جنگ اوکراین موجب تشدید صف‌بندی های جهانی شده و در شرایطی که غرب به رهبری آمریکا به حمایت تسلیحاتی و مالی از اوکراین ادامه می‌دهد، روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه با چین و برخی کشورهای دیگر که در گذشته از آنها به عنوان بلوک شرق یاد می شد، نزدیک‌تر شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.