به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، طرح «شهاب» در واقع مخفف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که آموزش و پرورش تصمیم دارد با اجرایی کردن این طرح گامی در راستای شناسایی استعدادهای مختلف از جمله مناطق محروم بردارد.
هدف اصلی این برنامه که از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانشآموزان برتر کشور و هدایت آنان در مسیر شکوفاسازی استعدادهای آنان است.
شناسایی هشت حوزه استعدادی از جمله استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی دانشآموزان، پوشش اجرای برنامه در تمامی استانهای کشور و ارتقای سطح کیفی آموزشهای مدرسهای (در همه دورههای تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارتهای زندگی در دانشآموزان از مهم ترین اهداف طرح شهاب در مناطق مختلف کشور است.
اجراییسازی این طرح که در چند سال گذشته با وقفه هایی همراه بود، در بخش سیاستگذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیاتامنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل و موضوع تدوین سیاستهای اجرایی طرح شهاب طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ با محوریت اصلاح و تثبیت فرایندهای اجرای طرح در دوره دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دورۀ اول متوسطه از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره طرح شهاب گفته است: شناسایی و معرفی دانش آموزان با استعداد در فرآیند طرح شهاب انجام می شود، انتظار میرود طرح شهاب و مدارس سمپاد در فرآیند شناسایی و معرفی دانش آموزان با استعداد به کانون دانش پژوهان نخبه همکاری و بیش از پیش تلاش کنند.
الهام یاوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره وضعیت اجرای طرح شهاب اظهار کرد: شهاب یک طرح همکارانه است که بخش های مختلف در آموزش و پرورش در اجرای آن دخالت دارند.
وی افزود: چند سالی است که کل کشور تحت پوشش طرح شهاب قرار دارد و این فرم های خود اظهاری برای تمامی دانش آموزان کشور انجام می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تحقیقات متنوعی درباره روایی طرح شهاب انجام شده که در واقع معنادار است و اصلاحاتی روی آن انجام می شود که هم بار کاری کمتر شود و هم به طورموثرتر اجرا شود.
یاوری خاطرنشان کرد: همچنین در اجرای طرح شهاب دربخش هدایت دانش آموزان برنامه ها بطور مناسب انجام می شود.
وی در ادامه درباره چگونگی شناسایی دانش آموزان در مناطق محروم با توجه به عدم آمادگی برخی از معلمان در این مناطق توضیح داد: فرم خود اظهاری در حال حاضر برای تمامی دانش آموزان انجام می شود اما توانمندی معلمان هم موضوعی حائز اهمیت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به اینکه در دوره های گذشته بودجه ای برای اجرای طرح اختصاص پیدا نکرد، معلمان دوره های آموزشی مناسبی را سپری نکردند.
یاوری افزود: درحال حاضر دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی معلمان پیش بینی شده و در تلاش برای بهبود کیفیت این دوره ها هستیم.
وی همچنین در ادامه درباره فعالیت تیمی دانش آموزان استعداد درخشان اظهار کرد: فعالیت گروهی یک ارزش قدیمی سمپاد است یعنی در ۴۰ سال گذشته به عنوان یک ارزش مطرح بوده است اما چگونگی آن و ارتقا جزو اهتمام های ما است که در آینده اتفاق بیفتد.