لندن – ایرنا – هم زمان با افزایش بهای انرژی در جهان، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت ایرلندی "رایان ایر" نیز هشدار داد که قیمت بلیت‌های هواپیما نیز طی ۵ سال آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، "مایکل اولیری" در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز گفت که در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما «به نسبت خدماتی که ارائه می‌شود خیلی ارزان است. هر بار که به استانستد پرواز می کنم، متوجه می‌شوم که سفر با قطار به مرکز لندن گران تر از بلیت هواپیما است.»

او گفت که افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و عوارض زیست‌محیطی در سال‌های اینده سبب خواهد شد تا متوسط قیمت بلیت از ۴۰ یورو به ۵۰ تا ۶۰ یورو افزایش یابد.

درحالی که فرودگاه‌ها و خطوط هواپیمایی در اروپا بر اثر سیاست‌های انقباضی دوران کرونا با کمبود جدی نیرو دست و پنجه نرم می‌کنند اولری از دولت انگلیس و آنچه او «فاجعه» برگزیت نامید انتقاد کرد که باعث شده است خطوط هوایی از استخدام راحت کارکنان اروپایی محروم شوند

او گفت که وضع موجود «بدون شک یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر فاجعه ای است که برگزیت ایجاد کرد.» رئیس رایان‌ایر ادامه داد: «خروج انگلیس از بازار مشترک اروپا، فقط برای اینکه بگویند برگزیت را تمام کردیم اوج حماقت بود. البته آنها احمق هم هستند.»

اولری، رایان ایر را از یک شرکت هواپیمایی کوچک در دهه ۱۹۹۰، با ارائه بلیت‌های ارزان‌قیمت به بزرگترین شرکت هواپیمایی اروپا تبدیل کرد. او می‌گوید:‌ با انجام آن پول زیادی به دست آوردم. اما در نهایت، معتقد نیستم که سفر هوایی با میانگین کرایه ۴۰ یورو در میان مدت پایدار باشد. در این حد خیلی ارزان است و من فکر می کنم، قیمت ۵۰ تا ۶۰ یورو هنوز هم بسیار ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود.

ایزی‌جت و ویزایر به عنوان رقبای رایان‌ایر نیز در هفته‌های اخیر قیمت بلیت‌های خود را افزایش داده‌اند؛ اما اولری یکی از نخستین روسای خطوط هوایی است که درباره افزایش بلندمدت قیمت‌ها هشدار داده است.

رایان ایر تنها شرکت بزرگ هواپیمایی در اروپاست که در دوران همه‌گیری کرونا کارکنان خود را اخراج نکرد و در عوض حقوق آنها را کاهش داد تا از این بحران عبور کند. اولری در این باره می‌گوید انتقادی به عملکرد خطوط هوایی شرکت‌های رقیب ندارد زیرا «مدیریت کووید به طرز باورنکردنی دشوار بوده است.»

این روزها صنعت هوانوردی اروپا درحالی مسیر تحول و خروج از محدودیت‌های کرونایی را طی می‌کند  که کمبود نیرو منجر به لغو گسترده پروازها و نارضایتی فزاینده مسافران شده است.

صحنه‌هایی که این روزها از داخل فرودگاه‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود یک وضعیت آشفته‌ای را بلحاظ تراکم جمعیت و هرج‌ومرج در بخش‌های مختلف فرودگاه نشان می‌دهد. مسافران این روزها برای بلیط هواپیما هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند اما شانس کمتری برای رسیدن به مقصد خود دارند.

در حالی که گفته می‌شود صنعت سفرهای هوایی آسیا هنوز به طور کامل از محدودیت‌های کرونایی خارج نشده و ایالات متحده هم از کمبود خلبان رنج می‌برد، داده‌های آماری نشان می‌دهد که اروپا بلحاظ بهای بلیت و لغو پروازها، مکانی است که هرج و مرج منجر به فشار دردآوری برای مسافران شده است.

این وضعیت سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به ناچار بخشی از پروازهای ایام تابستان را لغو و هزاران مسافران را سرگردان کنند.