به گزارش ایرنا، «محمد رشیدی» شنبه شب در بازدید از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه باید در دانشگاه بهدنبال مهارتافزایی باشیم، خاطرنشان کرد: با گسترش فرهنگ "دانشجوی آچار بهدست" فارغالتحصیلان این دانشگاه را به بازار کار سوق دهیم.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید این دانشگاه را به سمت درآمدزایی ببریم و ارتباط بین پارکهای علم و فناوری با بازار کار باید گسترش یابد تا متقاضیان کار را از میل به پشتمیز نشستن به بازار کار و کارآفرینی روانه کنیم.
«نبی احمدی» رئیس دانشگاه رازی با اعلام اینکه کرونا آسیبهای زیادی به آموزش در کشور وارد کرد، افزود: ولی خوشبختانه با تلاش و از خودگذشتگی اعضای هیات علمی، در رسالت آموزش و تربیت دانشآموختگان این دانشگاه هیچگاه خللی ایجاد نشد.
وی تعامل هرچه بیشتر مجمع نمایندگان استان و دانشگاهیان را مورد تأکید قرار داد و با طرح پیشنهاد راهاندازی «اتاق نمایندگان» در دانشگاه رازی افزود: اساتید متخصص و برجستهای در همه حوزهها در دانشگاه رازی فعالیت میکنند که اگر نمایندگان مجلس از ظرفیت این عزیزان به عنوان مشاور استفاده نمایند، قطعاً موجب خیر و برکت برای استان خواهد شد.
احمدی وحدت و وفاق دانشگاهیان و مجمع نمایندگان را لازمه توسعه در استان و غلبه بر مشکلات دانست و گفت: دانشگاه رازی به دنبال تثبیت «مرجعیت علمی» خود در غرب کشور است و در مسیر جریان سیّال دانشگاه کارآفرین و تلاش برای پویایی عرصه تولید و تجاریسازی حرکت میکند و اگر با این نگاه به دانشگاه توجه شود میتوان به ایفای مسئولیت مجموعه برای تحقق شعار سال مزین به «تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین» امیدوار بود.
وی با اشاره به معضل بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی بیان کرد: تا زمانی که مهارت افزایی در دانشگاه نهادینه و عملیاتی نشود، همچنان شاهد مشکل بیکاری جوانان هستیم. امروزه دانشگاههای مطرح جهان در انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان و... در مهارت افزایی پیشرو هستند. لذا مهارت افزایی با هدف اشتغال آفرینی و خلق ثروت در دستور کار دانشگاه قرار دارد.
احمدی یادآور شد: در شرایطی که بیشتر دانشگاههای کشور با مشکلات بدهی و بودجهای دست و پنجه نرم میکنند، خوشبختانه دانشگاه رازی یک ریال بدهی ندارد و سال گذشته نیز بودجه قابل توجهی دریافت کردیم و موفق به پرداخت ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در خصوص طرح همسانسازی حقوق شدیم اما به این مسأله واقف باشیم که دانشگاهها باید از وابستگی به بودجه دولتی رهایی یابند و درآمدزایی داشته باشند.
وی خواستار برگزاری نشستهای مشترک اساتید پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی با کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با هدف معرفی توانمندیها، ظرفیتها و فعالیتهای خود به ویژه در زمینه شرکتهای دانشبنیان شد و افزود: بدون شک آنچه دانشگاه را در مسیر مهارفافزایی، اشتغالزایی، درآمدزایی و خلق ثروت یاری میدهد، فعالیت شرکتهای دانش بنیان و صنعتی است و باید قدردان این عزیزان باشیم.
در این مراسم اعضای هیات علمی دانشگاه رازی نیز مشکلات و دغدغههای خود را بیان کرده و تاکید کردند: گامهای بزرگی در راه کشاورزیِ علمی و دانش بنیان برداشته شده و افتخارات زیادی برای کشور به ارمغان آورده ایم.
«دانیال کهریزی» یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از محصولات گیاهان دارویی ما در مراکز دارویی توزیع شده و حرف های زیادی در سطح کشور داریم.
وی تاکید کرد: طبق دستور وزیر کشاورزی تحقیقات زیادی در مورد محصولات کشاورزی و دامپروری انجام دادهایم و در پردیس کشاورزی باغات علمی شامل نهالستان عاری از ویروس، باغهای پسته و انگور و چند محصول دیگر که یکی از بهترین و علمیترین باغات کشور است را به مرحله بهرهبرداری رساندهایم.
دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا» آغاز کرد و در سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ برای اولین بار پذیرای ۲۰۰ دانشجو در رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی و ریاضی شد.
این مرکز در سال ۱۳۵۳ به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.
با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکدهها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.
دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین استان، هم اینک از وجود بیش از ۴۶۵ عضو هیات علمی و ۴۸۷ کارمند پرتلاش بهره می برد و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای عمومی و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.