به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، ظاهرا زمان جبران خسارتهای گردشگری فرا رسیده است، صنعتی که در سه سال گذشته در رکود سفر و نبود گردشگر کمرش خم شد و زانوهایش شکست، ظاهر امر نشان میدهد مُسکنهای دولتی از تسهیلات بانکی و معافیتهای مالیاتی تاثیر چندانی نداشته و خسارتهای پیدا و پنهان، گردشگری را زمینگیر کرده است، اما همه چیز را که نمیتوان گردن کرونا انداخت و مهمتر آنکه به بهانه بحرانی که بود، همه هزینهها را بنام گردشگر نوشت و از او دریافت کرد.
دو نرخیسازی هتلها و ماجرای دریافت دلاری هزینه بلیت از گردشگران خارجی نشان داد ذینفعانی که دور میز گردشگری نشستهاند، باز هم سادهترین راه را انتخاب کردهاند. هتلها افزایشهای ۲۰ تا ۲۵ درصدی نرخ را جوابگوی هزینههای مجموعه های خود نمیدانند، افزایش قیمت اقامت برای خارجیها را راهکار میدانند؛ از آن طرف ایرلاینها هم که بدون کوچکترین تغییر در نوع و کیفیت خدمات و البته حذف سرویسهای پذیرایی مسافر، بلیت پروازهای داخلی گردشگران خارجی را به دلار میگیرند که کسری درآمد خود را جبران کنند و مِنتی بر سر گردشگر داخلی میگذارند که تثبیت قیمت برای آنها «یارانه سفر» است.
در این تعرفه ابلاغی طبق تصمیم انجمن شرکتهای هواپیمایی، بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه به مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه شده است. یعنی بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار تعیین شده است، این طرح از همان آغاز با مخالفت فعالان گردشگری مواجه شد.
در این میان وزارت میراثفرهنگی به عنوان متولی اصلی صنعت گردشگری که بالای این میز نشسته است که دو دستگاه دیگر هم حضور دارند، وزارت امور خارجه و وزارت و راه و شهرسازی؛ اگر چه دستگاه دیپلماسی وقتی نارضایتی و ناخرسندی اتباع عراقی از تبعیض در قیمت بلیت را دید، در نامه ای از سوی علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس این وزارتخانه اعلام موضع کرد و هشدار داد که «تحمیل هزینه اضافی، یقینا گردشگران عراقی را از سفر به ایران منصرف میکند»؛
چند روزی است که موج اعتراضی در شبکه های اجتماعی عراقیها که بیشترین تعداد گردشگر و زائر و دانشجو را در ایران دارند به راه افتاده است؛ نورس البطاط یکی از کاربران عراقی در این خصوص نوشته که «قبلا ۱۳ روز اقامت در ایران معادل یک روز اقامت در سوئیس بود اما به دلیل مجموعه تصمیمات نادرست که منجر به افزایش هزینهها برای گردشگران و زائران عراقی شده، این اختلاف، به چهار روز کاهش پیدا کرده است. ۸۰ درصد گردشگران و زائران خارجی در ایران را اتباع عراقی تشکیل می دهند و چنین تصمیمات نادرستی باعث تغییر مقاصد گردشگران عراقی به سمت کشورهای دیگر خواهد شد.»
بیشتر بخوانید
البته علیاصغر شالبافیان معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی به محمد محمدیبخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور نامه نوشت؛ نامهای که در آن تاکید شده «تصمیم مزبور بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده، افزایش هزینههای تمام شده سفر را به دنبال داشته و بسیاری از کسب و کارهای دیگر به جز حمل و نقل را نیز متأثر میسازد» اگر چه نتیجه این نامه هم هنوز مشخص نیست.
اما شب گذشته در یک توئیت کوتاه از دستیار وزیر میراثفرهنگی مشخص شد رئیس سازمان هواپیمایی کشور با ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ملاقات کرده و به زعم وی «مذاکرات مفصل کارشناسی» بین این دو مقام انجام و نسبت به آینده حوزه گردشگری و صنعت هوایی کشور، «همفکری و مفاهمه خوبی صورت» گرفته است، اما از آن نامه و این نشست هیج خبری و نتیجه منتشر نشده است. این در حالی است که ضرغامی روز گذشته با رئیس و اعضای انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هم جلسه داشت و انتظار میرفت با توجه مواضع صریح حرمتالله رفیعی رئیس این انجمن درباره اقدامات تبعیضآمیز شرکت هواپیمایی، این موضوع در جلسه خیلی جدیتر مطرح و موضع صریحتری از وزارت میراثفرهنگی در خصوص این نوع افزایش قیمتها بشنویم.
آنچه مشخص است بازیگران اصلی عرصه صنعت گردشگری یا هیچ هماهنگی در ارزان سازی سفر و حقوق گردشگر و مصرفکننده با یکدیگر ندارند، یا کاملا با هم رودربایستی دارند که چه تصمیمی را به نفع صنعت گردشگری بگیرند، این میز با همه مرکز ثقلی که دارد، از همان میزهای قدیمی است که آقای ضرغامی همیشه وعده زیرش زدن را میدهد، کاملا هم مهیاست تا زیرش بزند آن هم در همین ابتدای روند گران شدن گردشگری تا دست بازیگرانی و دلالانی که خارج از این میز جیبهای گشادی برای سرکیسه کردن گردشگران دوختهاند، قطع کند.
بیشتر بخوانید