تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها بستر مناسبی برای نخبه‌پروری و نخبه‌گزینی باشند، باید قدر همه افرادی را که در این مجموعه زحمت می‌کشند بدانیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل در ششمین جشنواره تجلیل از کارمندان نمونه دانشگاه تهران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی افزود: دانشگاه افتخارآفرین تهران را نماد و نمود آموزش عالی کشور می‌دانیم، به همین دلیل نوع نگاه ما به این دانشگاه کاملاً متفاوت است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که علمدار آموزش عالی کشور، دانشگاه افتخارآفرین تهران است و این دانشگاه باید هدایتگر بخش آموزش عالی در عرصه‌های مختلف باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر کار جمعی در دانشگاه، اظهارداشت: در یک مراسم مربوط به تقدیر از دانشمندان و برجستگان کشور در حضور رییس‌جمهور عرض کردم که وقتی در تیم فوتبال یک بازیگر گل می‌زند، باید بداند که آن گل فقط متعلق به خودش نیست؛ اگر وی توانسته گل بزند، مجموعه‌ای از بازیگران اعم از مربی و آنالیزور و حتی نیروهای خدماتی و راننده زحمت کشیده‌اند تا تیم را برای بازی مهیا کنند و یک گل به ثمر بنشیند. در دانشگاه هم همین طور است.

زلفی‌گل یادآور شد: در عرصه علمی نیز وقتی یک استاد، استاد نمونه و دانشمند برجسته می‌شود یا در جشنواره‌ها رتبه می‌آورد یا دانشجویی رتبه کسب می‌کند و به مقامات عالیه علمی می‌رسد باید بداند که مجموعه‌ای زحمت می‌کشند و این بستر را مهیا می‌کنند تا استاد و دانشجو بتوانند به رشد و بلوغ علمی برسند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌های ما بستر مناسبی برای نخبه‌پروری، نخبه‌گزینی و نخبه‌گماری باشند، باید قدر همه افرادی که در این مجموعه زحمت می‌کشند را بدانیم. استاد برجسته دانشگاه باید بداند که نیروی خدماتی، کارشناس و مدیر اداری و هر کدام از یاوران علمی دانشگاه، دست به دست هم می‌دهند تا اتفاق مهمی بیفتد و موفقیتی حاصل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر نوع نگاه این‌گونه باشد، آن وقت هر عزیزی را که در دانشگاه نقش‌آفرین است قدر می‌دانیم و برای زحماتش ارزش ویژه‌ای قائل هستیم.

زلفی گل خطاب به کارکنان دانشگاه گفت: مردم عزیز ما فرزندان خود را تحویل عضو هیأت علمی و یاوران علمی می‌دهند و انتظار دارند مانند فرزند خود به آنها نگاه کنید.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه با بقیه وزارتخانه‌ها و ادارات تفاوت ویژه‌ای دارد، چون فرهنگ دانشگاهی فرهنگ خاص خودش است. در دانشگاه از نگهبان تا کارشناس و راننده و هر کدام از کارکنان بخش‌های اداری، نقش معلمی و تربیتی دارند.

وزیر علوم اظهار داشت: همه باید برخوردشان با دانشجو به گونه‌ای باشد که نقش معلمی و آموزشی داشته باشد. در دانشگاه، شیوه رفتار هر بخشی با هر سمتی و با هر درجه‌ای از سواد، نقش تربیتی دارد. در این زمینه، انتظار از اعضای هیأت علمی دارای جایگاه خاص خود است و البته انتظار از یاوران علمی هم خیلی بالاست.

زلفی گل خطاب به استادان و یاوران علمی دانشگاه گفت: اگر دوست دارید با فرزندان ما در مدرسه و دانشگاه برخورد شایسته‌ای شود، ما هم باید با فرزندان مردم همین‌گونه برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه باید بستر رشد را برای همه مهیا کنیم، افزود: از نگاه وسیع مسوولان دانشگاه تهران تشکر می‌کنم که گفتند همکاران وقتی رشد علمی دارند و مدرکی اخذ می‌کنند، نسبت به اعمال آن مدرک اقدام می‌شود. این اقدام بسیار شایسته است البته باید هدایت هم صورت گیرد تا کارکنان در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: اگر نیرویی به عنوان یاور علمی در دانشگاه استخدام شده و مستعد است و می‌تواند رشد علمی شایسته داشته باشد، حتماً باید شرایط را برایش مهیا کنیم.

تصویب نظام پیشنهادها در هیات رییسه دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران نیز در این مراسم از تصویب نظام پیشنهادها در هیأت رئیسه دانشگاه خبر داد و گفت: به زودی شاهد اجرای نظام پیشنهادات در این دانشگاه با سبک و سیستم جدیدی خواهیم بود و نکات، نوآوری‌ها و راهکارهای همکاران در بخش‌های مختلف دانشگاه را به شکل رسمی شنونده خواهیم بود.

سید محمد مقیمی افزود: همواره این گزاره که «منابع انسانی ارزشمندترین منبع در اختیار سازمان است» را می‌شنویم ولی کمتر شاهد این بوده‌ایم که از این منبع بسیار ارزشمند که در منابع دینی‌ از آن تحت عنوان معادن طلا و نقره یاد می‌شود، استفاده شایسته صورت گیرد چراکه عمدتاً در فراهم آوردن راهکارها و سازوکارهای اجرایی لازم، کارآمد عمل نکرده‌ایم.

وی، اولین اصل مهم در بهره‌برداری شایسته از منبع ارزشمند نیروی انسانی را اصل محترم شمردن و ارتقای «کرامت انسانی» و پشتیبانی از نیروی انسانی توسط سیستم مدیریتی دانست.

رییس دانشگاه تهران به سه رکن مهم دانشگاه یعنی استاد، کارمند و دانشجو اشاره و تاکید کرد: این درست نیست که فقط به یک رکن و یک گروه توجه ویژه کنیم؛ بلکه باید در توجه به ارکان دانشگاه، توازن و تعادل برقرار شود. ولی غفلت‌هایی در گذشته نسبت به رکن کارمند صورت گرفته است، حتماً باید جبران شود.

 مقیمی تاکید کرد: فرآیندهای اجرایی و مدیریتی دانشگاه توسط کارکنان به سامان می‌رسد. اگر در این زمینه بتوانیم همراهی خوبی داشته باشیم و انگیزه مناسبی را ایجاد کنیم، قطعاً تحولات بنیادی در دانشگاه شکل می‌گیرد. ولی اگر بهترین برنامه‌ها وجود داشته باشد و بهترین طراحی‌ها توسط اعضای هیأت علمی صورت گیرد ولی در بخش کارکنان، زمینه و بستر فراهم نشود، حتماً این برنامه‌ها به نتیجه لازم نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد سخن از ارزشمند بودن منابع انسانی بزنیم ولی همواره فکر کنیم که وقتی در جایگاه مدیریت قرار داریم حتماً باید دستور دهیم و بقیه دستورگیرنده و مطیع و فرمان‌پذیر دستورات مافوق باشند، عملی ناسازگار با مفروضات سبک مدیریت و رهبری ناصحانه برجای گذاشته‌ایم. این درحالیست که در رهبری ناصحانه باید نصیحت‌پذیر باشیم.

به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره تقدیر از کارکنان نمونه دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.