به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری امروز در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: در مبانی تربیت اسلامی ارکان فرآیند تعلیم و تربیت در ۴ رکن ذکر شده است که به تربیت خانواده، حکومت، رسانه و بخش غیر دولتی یا به تعبیر حضرت آقا حلقههای میانی هستند.
وی افزود: حلقههای میانی مانند خیرین مدرسه ساز در آموزش و پرورش که ۵۰ درصد کلاسهای درس را میسازند، مشارکت حداکثری مردم را در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تجمع امروز در این مکان را می توان باعنوان مطالبه گری دانست البته در این راستا باید گفت که نظام ما تکلیف گرا است.
نوری با تاکید زمینه سازی جوامع غربی برای اجرایی شدن سند هزاره (۲۰۳۰)، یاد آور شد: با توجه به زمینه سازی برای اجرای این سند، ما مامور به تکلیف هستیم و در این راستا بهتر است که بخش چهارم فرآیند تربیت را نیروهای انقلابی بدست گیرند.
وی با بیان اینکه مبانی سه گانه سند تحول بنیادین بطور کامل خوانده نشده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه اینکه مبانی سند به درستی مورد توجه قرار نگرفته است، به مدرسه صالح هم نرسیدهایم، در این خصوص باید یک الگو به جهان معرفی شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تجارب خوبی در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و ما می توانیم اقدامات موثری انجام دهیم.
نوری افزود: هرچند که ۲۰۰ هزار کمبود نیرو و ساختمانهای فرسوده در آموزش و پرورش وجود دارد، اما باید کار را پیش برد تا به وضعیت مطلوب دست یافت.
وی با بیان اینکه از زمان ورود به آموزش و پرورش در هفت ماه گذشته اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: طرحها و قوانین بررسی شده اند و به صورت نمونه قرار است که یک سوم دکتر معلمان در فراخوانی وارد دانشگاه فرهنگیان بشوند، هنوز زمانی برای این طرح در نظر گرفته نشده است اما در نهایت این اقدام صورت میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین اینکه رتبه بندی در این دولت تصویب شد و در حال اجرایی شدن است. هر چند که عدهای می خواستند در حوزه رتبه بندی تعجیل در میان معلمان ایجاد کنند تا به خیابانها بیایند.
نوری با تاکید براینکه نظام تعلیم و تربیت سخت بدست ما رسیده است، اظهارکرد: دولت اقدامات مربوط به جهاد سازندگی را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه ما معلمان این شغل را با توجه به میزان دریافتی انتخاب نکردهایم، گفت: معلمان بدون درنظر گرفتن میزان حقوق این شغل را انتخاب کردهاند، نقش بی بدیل معلمان در تثبیت و کارآمدی انقلاب اسلامی باید ترویج شود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نقشهای معلمان باید بازگو شود، اقدامات موثر شهید باهنر، شهید تهرانی مقدم، مرحوم آقاسعید آشتیانی، شهید ابراهیم همت باید بازگو شود، همچنین اینکه نقش های تربیتی این افراد دریافت و برای جامعه معلمان توصیف شود.
نوری افزود: کنفرانس سران کشور پس از دوران کرونا تحول آموزش نام گرفت و نظام سلطه در حال حکمرانی جهان است، فکر می کنم با این اتفاقات به جای سند ۲۰۳۰، ۲۰۵۰ را عنوان می کنند و بر آموزش متمرکز می شوند، باید آمادگی داشته باشیم که از حوزه آموزش عمومی از دوره متوسطه آموزشهای خود را آغاز کنند، بنابراین در این مسیر ما هم باید راههای کنش متقابل را فراگیریم، در این راه معلمان در خط مقدم این اقدام هستند.
وی افزود: همانطور که رهبری فرمودند باید گامهای بلند برداریم، چرا که مبارزه پیچیده و سخت شده است و جامعه جهانی و نظام سلطه به این سمت آمده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان میتوانند با مطرح کردن ایدههای خود در این راه کمک کنند، گفت: ایدههای معلمان براساس محیط خود باید ثبت شود، الگوها را بیاورند تا پس از بررسی در سطح استان و منطقه انجام شود.
نوری یادآور شد: اکنون برخی بیشتر به دنبال بازگویی مشکلات هستند اما بهتر است که الگوها و راه حلها عنوان شود تا شرایط مطلوبی ایجاد شود.
وی به ضرورت تعامل آموزش و پرورش با خارج از نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: هنوز پس از سالها نهضت را نتوانستیم بطور کامل اجرایی کنیم، چرا که ارتباط با بیرون برقرار نشده است. آموزش و پرورش باید از مدار بسته خود خارج شود و معلمان در این راه پیشگام هستند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه گفتمان سازی اقدامی اساسی در رکن آخر فرآیند تربیت است، گفت: گفتمان سازی براساس سند تحول بنیادین در اولویت قرار دارد، براین اساس برای ترویج گفتمان باید یادداشت برداری از سند تحول بنیادین صورت گیرد.
نوری ادامه داد: معلمان برای بیان مطالبات خود گروههایی از نمایندگان ایجاد کنند و ما هم جلساتی با آنها میگذاریم و نقطه نظرات آنها را در نظر میگیریم. همچنین اینکه در موضوع رتبه بندی باید کیفیت نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته شود.
وی به اثر فعالیت گروههای جهادی در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: اکنون گروه جهادی تشکیل شده که اهمیت این گروه علاوه بر کمکهای مالی، اثرات معنوی و تربیتی آنها برای دانش آموزان مورد توجه قرار میگیرد.
اجرای رتبهبندی معلمان حتمی است
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این کنگره گفت: اجرای رتبه بندی معلمان حتمی است و هیچ کس نمی تواند مانع آن شود.
حمیدرضا حاجی بابایی اظهارکرد: جایگاه معلمان باید به گونه ای ارتقا یابد تا دانش آموزان از معلم الگوبرداری کنند.
وی افزود: انواع عضویت ها در آموزش و پرورش باید تبدیل به یک عضویت شود و همه آنها رسمی باشند که این خود نوعی تکریم معلم در جامعه محسوب میشود.
رییس فراکسیون آموزش و پرورش مجلس با اشاره به مشکلات معلمان گفت: مشکل معیشت مسئله دوم معلمان قرار دارد و گله فرهنگیان بیشتر از برخی سوء مدیریت ها و برخی ویژه خواری هاست.
حاجی بابایی همچنین گفت: امیدواریم دولت هر چه سریعتر آیین نامه اجرایی را تهیه و از تاخیر اجرای طرح رتبه بندی جلوگیری کند.
مانعی برای اجرایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان پس از ابلاغ به آموزش و پرورش وجود ندارد
سرپرست دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: به محض اینکه آیین نامه رتبه بندی معلمان به آموزش و پرورش ابلاغ شود، هیچ مانعی برای اجرایی شدن وجود ندارد.
حجت اله الماسی اظهار کرد: اکنون شرایط بسیاری سختی برای آموزش و پرورش حاکم است، از آموزش و پرورش انتظار می رود که تربیت در مسیر خود قرار گیرد تا همه استعدادها شکوفا شود، در واقع استعدادی که یادگیری و آموزش در آن وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی مایه حیات آموزش و پرورش است، افزود: تمام تحلیل ها از سال ۹۲ تا کنون رشد جمعیت را نشان می دهد اما در همین شرایط شیب بازنشستگی در وزارتخانه شدید می شود و نشان دهنده بحران در آموزش و پرورش است.
سرپرست دفتر وزارتی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این شرایط بحرانی مسوولان آموزش و پرورش به جای استخدام و افزایش نیرو، ورودی دانشگاه فرهنگیان را به حداقل رساند، این آمار از ۲۵ هزار نفر تکلیف قانونی به ۵ هزار نفر رسید.
الماسی ادامه داد: همچنین براساس قانون تعیین تکلیفی که وجود داشت، ۱۲۵ هزار نفر نیرو از حق التدریس ها و نهضت سواد آموزی باید استخدام می شدند اما به بهانه اینکه فضای کافی برای آموزش آنها وجود نداشت، از استخدام این تعداد افراد سرباز زدند. در واقع ۱۲۵ هزار معلم باید تزریق می شد که با سرباز زدن از این اقدام باعث خدشه دار شدن نظام تعلیم و تربیت شدند که براین اساس این افراد جلوی وزارتخانه آمدند.
وی عنوان کرد: استخدامی که هر سال باید انجام می شد، صورت نگرفت و افراد خرید خدمات به جای افراد استخدامی وارد کردند که در کل واژه خرید خدمات در شان یک معلم نیست.
سرپرست دفتر وزارتی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ۱۸۸ هزار و ۹۴۲ نفر کمبود نیرو در وزارتخانه داریم، گفت: در این سال ها برای این موضوعات باید مطالبه گری صورت می گرفت اما درحال حاضر بدون در نظر گرفتن شرایط، عده ای برای اجرایی شدن رتبه بندی اعتراض می کنند.
الماسی خاطرنشان کرد: برای یک برنامه ریزی صحیح در حوزه کار، فضا و تجهیزات نیازمند آمار و اطلاعات صحیح هستیم و این درحالی است که سامانه سناد در سال ۹۲ به طور دقیق کار می کرد اما اکنون فعالیت در سامانه سیدا مشکل همه معلمان است، وزارت اطلاعات گزارش ابلاغ های سوری و هزینه های نامعلوم بسیاری را فقط در سال ۹۹-۱۴۰۰ ارائه کرده است که به دلیل بی نظمی در سامانه ها صورت گرفته است.
وی یادآورشد: در شرایطی که آمار و اطلاعات دقیق وجود نداشت، سازمان امور استخدامی چگونه می توانست با رتبه بندی موافقت کند، با گرفتن کار در دست به زودی و با فوریت دسترسی را به آمار و اطلاعات باز کردیم تا مجوزهای لازم را دریافت کنیم.
سرپرست دفتر وزارتی آموزش و پرورش افزود: همچنین تدوین آیین نامه های ضعیف و مغرضانه از دیگر اقدامات در چند ماه گذشته بوده است، بطور مثال بازنگری در آیین نامه انتصاب مدیران صورت گرفت که به زودی ابلاغ می شود و دست مدیران را برای اصلاح باز می کند.
الماسی ادامه داد: همچنین پیگیر اصلاح اساسنامه تعلیم و تربیت کودک هستیم که توسعه تشکیلاتی در آن ممنوع بود، این جمعیت بزرگ بدون توسعه سازمانی را چگونه می توان اداره کرد. درحال حاضر رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک ماه ها درگیر اصلاح این اساسنامه است.
وی با بیان اینکه ما در تلاش برای رفع موانع هستیم، عنوان کرد: آموزش و پرورش با موانعی رو به رو است که اکنون رتبه بندی اجرایی نشده است از جریان انقلابی باید این مطالبه را داشته باشیم که به چه علت آیین نامه رتبه بندی مطابق با سند تحول بنیادین، سال های سال بی سرانجام بود.
سرپرست دفتر وزارتی آموزش و پرورش یادآورشد:آیین نامه رتبه بندی در مجلس و شورای نگهبان و دولت به خوبی پیش رفت، در لایحه تنظیم شده گذشته فقط ۲۵ درصد افزایش فوق العاده در نظر گرفته بود اما اکنون حداقل این رقم به ۴۵ تا ۹۰ رسیده است.
الماسی یادآورشد: لایحه جدید ۲۳ اسفند ابلاغ شد و در یک ماه فرصت، آیین نامه تدوین شد و براساس قانون به تصویب رسید.
وی تاکید کرد: نگاه سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه برای ارزیابی و تعیین رتبه ها با آموزش و پرورش متفاوت است و بی انصافی است که بگوییم آموزش و پرورش کوتاهی کرده است، آموزش و پرورش هیچ کوتاهی در این زمینه نداشته است.