تهران-ایرنا- وزارت خارجه کره شمالی امروز (یکشنبه)، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن را به دلیل سلطه طلبی نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه مورد انتقاد قرار داد گفت ممکن است ارتش را برای مقابله با این پیمان سه جانبه تقویت  کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری یونهاپ نوشت: پیونگ یانگ،  کره جنوبی آمریکا و ژاپن را به دلیل اقدام شان برای تقویت همکاری امنیتی سه جانبه محکوم کرد. سران سه کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در نشست کم سابقه این گروه در هفته گذشته بر تقویت همکاری امنیتی سه جانبه تاکید کردند.

وزارت خارجه کره شمالی  قویا مذاکرات درباره رزمایش های سه جانبه بین یون سوک یئول رئیس جمهوری کره جنوبی با همتایان آمریکایی و ژاپنی اش، جو بایدن و فومیو کیشیدا را در حاشیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اسپانیا محکوم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: اجلاس اخیر سران ناتو بار دیگر به وضوح ثابت کرد که امریکا به دنبال طرح هایی برای مهار روسیه و چین و در عین حال تحقق «نظامی گری» اروپا و تشکیل ائتلافات نظامی مانند ائتلاف ناتو در منطقه آسیا- اقیانوس آرام و درعین حال حفظ ائتلاف نظامی سه جانبه بین آمریکا- ژاپن و کره جنوبی  به عنوان ابزار مهمی برای تحقق این طرح است.

این رسانه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی که نامش فاش نشده افزود: به دلیل اقدامات نظامی غیرمحتاطانه آمریکا و نیروهای دست نشانده آن، صلح و امنیت جهان در شرایط بسیار بحرانی پس از پایان جنگ سرد قرار گرفته است چرا که ممکن است همزمان جنگ هسته ای در اروپا و منطقه آسیا اقیانوس آرام رخ دهد.

مقام مذکور همچنین گفت: کره شمالی «با اطمینان» از حاکمیت و منافع این کشور دفاع خواهد کرد و به «وظیفه مسئولانه» خود برای تضمین صلح و امنیت در این منطقه عمل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، یئول  رییس جمهور کره‌جنوبی  به تازگی بر اهمیت همکاری سه جانبه بین این کشور با آمریکا و ژاپن برای فائق آمدن بر سر تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی و بی‌ثباتی فزاینده در جهان تاکید کرد.

یئول این همکاری سه جانبه را «محور صلح و ثبات جهانی» توصیف کرد.

وی همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به آزمایش احتمالی بعدی هسته‌ای کره‌شمالی اعلام کرد.

این نشست سه جانبه، اولین نشست از این نوع بعد از اجلاس پنج سال پیش سه کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۷ بود.