تهران- ایرنا- معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌:‌ با توجه به لزوم نوسازی ۱۶۷‌هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، در حال تدوین سندی هستیم که بر اساس آن مجموعه‌هایی مشترک میان خودروسازان و قطعه‌سازان ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا از سایپا، «منوچهر منطقی» در حاشیه بازدید از شرکت سایپادیزل، از اهتمام این وزارتخانه به منظور تدوین سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودروهای تجاری در کشور خبر داد.

وی بیان‌داشت: در این صورت با استفاده از توانمندی‌هایی که در شرکت های مختلف وجود دارد، می‌توان محصولاتی باکیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشورهای خارجی تولید و عرضه کرد.

منطقی خاطرنشان‌کرد: این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های تمام شده، ارتقای فناوری و ایجاد شبکه پشتیبانی در دسترس و راحت، افزایش  داخلی‌سازی و بهره‌مندی از قابلیت‌های دانش بنیان داخلی و اشتغال را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سایپادیزل می‌تواند ارزش افزوده بیشتری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند، تصریح‌کرد: این شرکت با سابقه طولانی و ظرفیت‌هایی که در عرصه تولید خودروهای تجاری دارد، باید با ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکای خارجی خود مجموعه‌ طراحی مشترک را پی‌ریزی کند تا ضمن افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولیدی، از شرکت‌های دانش بنیان داخلی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است نیز بهره بیشتری ببرد.

رویکرد حمایتی وزارت صمت از تولید خودروهای برقی

معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صمت از خودروسازانی که تولید خودرو برقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، افزود: علاوه بر امتیازاتی که از محل تبصره ۱۲ قانون برای خودروسازانی که مبادرت به تولید محصولات برقی کنند تعلق می‌گیرد، بر این باوریم که دولت باید هزینه‌های تأمین باتری را در ناوگان عمومی حمل و نقل بر عهده گیرد تا خودروساز بتواند عواید حاصل از این محل را صرف طرح‌های تحقیق و توسعه ای خود کند. وی گفت: البته تهیه باتری‌ هم می‌توانند زنجیره ارزش قابل توجهی برای شرکت ایجاد کنند و این بحث می تواند زمینه‌ای جذاب برای توسعه کسب و کار در کشور باشد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: با توجه به حرکت دنیا به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی که مزایای بسیاری را برای جامعه و آیندگان در پی دارد، در نظر داریم حتی با محدودیت‌های موجود، بتوانیم تعداد قابل توجهی از این محصولات را وارد چرخه حمل و نقل کشور کرده و در بلندمدت نسبت به تولید انبوه آن در داخل کشور اقدام کنیم.