تبریز - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۵۶.۶ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا خبر داد و گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول به تازگی در پی اجرای طرح مردمی سازی یارانه از ۱۵ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان افزایش یافته است.

علی رخ افروز روز یکشنبه در جشن برداشت و کل گیری محصول کلزا در روستای ساتلو شهرستان تبریز گفت: براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، برای کلزاکارانی که محصول خود را به مراکز خرید دولتی تحویل بدهند، قیمت ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که برداشت گندم در هر هکتار تقریبا دو برابر کلزا است،  قیمت کلزا نیز معمولا دو برابر گندم تعیین می‌شود تا تعادل ایجاد شود، از همین رو و با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمت کلزا نیز ۲ برابر این رقم، یعنی ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.

وی از کشت ۲۳۰۰ هکتار دانه های روغنی کلزا در استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در حدود چهار هزار تن کلزا برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هدف از برگزاری مراسم جشن برداشت کلزا را توجه به میزان عملکرد مزرعه کلزا نسبت به متوسط عملکرد بیان کرد و افزود: ما باید دلایل افزایش و یا کاهش عملکرد محصولات را بررسی کنیم تا بتوانیم برای سال های آینده برنامه ریزی اصولی داشته باشیم.

رخ افزوز با اشاره به اینکه برنامه هایی برای استفاده بهینه از آب، خاک، نیروی انسانی به خصوص در حوزه دریاچه ارومیه از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است، گفت: در منطقه ما یونجه که محصولی با نیاز آبی بالاست زیاد کاشت می شود، در حالی که محصول سورگوم که محصولی کم آب بر با عملکرد بالاست می تواند جایگزین کشت یونجه شود و این نیازمند فعالیت های ترویجی است تا بهره برداران با این محصول جدید آشنا شده و آن را کشت کنند.

وی همچنین به استفاده از طرح هایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند تاکید کرد و افزود: ما باید شرایط را فراهم کنیم تا کشاورزان از کاشت محصولات سود ببرند تا رغبت لازم برای کاشت را داشته باشند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز در این مراسم گفت: شهرستان تبریز در کاشت کلزا مقام اول را در سطح استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است.

ابراهیم فرقانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزا در استان ۲۳۰۰ هکتار است، افزود: یکهزار و ۱۵۳ هکتار آن مربوط به شهرستان تبریز است.

وی ادامه داد: ما برای خودکفایی در زمینه کلزا برنامه ریزی کرده ایم و مروج های ما تلاش خواهند کرد تا سطح زیر کشت را در منطقه افزایش دهیم.

فرقانی بیان کرد: در روستای ساتلو، شرکت آذرنگین دارای ۲۵۰ هکتار اراضی کشاورزی است که ۵۰ هکتار آن را به کشت کلزا اختصاص داده است.