به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رضا شاه پسند روز دوشنبه در شورای مهارت استان بوشهر با اشاره به صدور مجوز برای ۵۸۰ واحد جوار کارگاهی به نظام مهندسی کشاورزی افزود: تمرکز امسال سازمان فنی و حرفه ای کشور بر کیفیت سنجی و ارائه شیوه های نوین آموزشی در مراکز جوار و بین کارگاهی است.
وی هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفهای جوار و بین کارگاهی ارتقای مهارت را کاهش هزینههای جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروی کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر عنوان کرد.
شاه پسند اضافه کرد: توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغالپذیری در حوزه های مختلف صنعت دارد.
به گفته شاه پسند براساس استاندارد اتحادیه اروپا افراد باید سالانه ۳۰ ساعت آموزش دریافت کنند که مراکز جوار بین کارگاهی فرصتی هستند که در کنار خط تولید زمینه ارائه خدمات آموزشی به افراد شاغل ارائه و به این وسیله آموزش شاغلان صنعت به روز شود.
وی در باره فعالیت مراکز آزاد فنی و حرفه ای گفت: با توجه به کاهش زمان صدور مجوز در زمان حاضر مجوز راه اندازی ۱۸ هزار مرکز آزاد فنی و حرفه ای در کشور صادر شده که از این شمار ۱۳ تا ۱۴ هزار واحد فعال هستند.
شاه پسند طرح ایران مهارت را از جمله دیگر طرحهای مهم سازمان فنی و حرفه ای عنوان کرد و گفت: براساس قرارداد منعقد شده با آموزش و پرورش در این طرح تمام دانش آموزان دوره اول متوسطه زیر پوشش طرح ایران مهارت قرار دارند و تلاش میشود مسیر شغلی آینده دانش آموزان در این طرح فراهم و مسیر مناسبی بتوانند انتخاب کنند.
وی با تاکید بر ضرورت ترمیم مهارت شاغلان در بخشهای مختلف گفت: توسعه فناوری ها باعث می شود صلاحیتهای حرفه ای افراد در حوزههای مختلف شغلی کفاف و پاسخگوی برطرف کردن نیازهای کارفرما و واحد پذیرنده نباشد که درهمین راستا سازمان فنی وحرفه ای با ورود خود با هدف پایداری در شغل اقدام به ترمیم مهارت افراد می کند.
معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور افزود: امروز ۵۲ درصد از ورودیهای فنی و حرفهای از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و بیانگر این است قابلیتهایی که قرار بوده این افراد در دوره آموزشی آکادمیک خود فرابگیرند به دست نیاورده و بار دیگر با مراجعه به مراکز مهارتی از یارانه آموزش رایگان استفاده میکنند.
وی تاکید کرد: این درحالی است که این افراد یک بار از یارانه آموزش رایگان در مراکز دانشگاهی استفاده کرده و آموزشهای فنی و حرفه ای برای کسانی است که از تحصیل به دور بوده اند.
معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: در همین ارتباط طرح کهاد ویژه دانشجویان طراحی شده و دانشجویان باید در کنار رشته تحصیلی خود نسبت به فراگیری یک مهارت در راستای رشته تحصیلی و اگر در این راستا علاقه ای نداشت متناسب با علایق افراد دورههای مهارتی ارائه و جایگزین یک سری از واحدهای درسی شود.
شاه پسند با اشاره به اجرای طرح نخلستان آموزش فنی و حرفه ای گفت: این طرح در راستای توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی و توسعه مهارت آموزی در شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری اجرا میشود.
وی با بیان اینکه تکمیل حلقه مهارتی دانش بنیان و اشتغال آفرین با اجرای طرح نخلستان محقق می شود،گفت: اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، موسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری موسوم به طرح نخلستان تکمیل کننده حلقه مهارتی و اشتغال آفرین در حوزه مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشجویی است.
وی با بیان اینکه تفاهم نامه همکاری طرح نخلستان ویژه مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای اولین بار در کشور در استان بوشهر با پارک علم و فناوری خلیج فارس در بوشهر منعقد شده است،افزود: طرح نخلستان مشکلات مهارتی را برای ورود دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار حل می کند.
شاه پسند در مورد طرح محیط کار واقعی گفت: براساس این طرح افراد ۱۰۰ ساعت در ۱۸ ماه در محیط واقعی کار قرار می گیرند و مربیان فنی و حرفه ای به عنوان استاد کاریار با حضور در محیط کار واقعی بر نحوه کار نظارت می کنند.
وی مهترین هدف طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی کار را کسب تجربه و آماده سازی مهارت آموز جهت ورود به بازار کار دانست و افزود: مهارت آموزی در محیط واقعی یکی از روش های آموزش فنی و حرفه ای است که در آن مهارت و شایستگی های مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی از مربی به مهارت آموز هم زمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می شود.
شاه پسند با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مهارت آموزان در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی جذب بازار کار می شوند، اضافه کرد: هیچ پروژهای بدون داشتن پیوست مهارت، موفق و استوار نمیشود وحضور مهارت جویان فنی و حرفه ای در محیط کار واقعی منجر به ارتقای سطح مهارت شاغلان، تربیت نیروی کار بومی براساس استاندارد جهانی شغلی و آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی می شود.
شاه پسند یادآور شد: قراردادی با کمیته امداد برای مشاغل کم سرمایه و مهارت محور منعقد شده که در این قرارداد برای ۵۰۰ هزار نفر ۵۰۷ مورد حرفه مشخص و استاندارد آموزشی آنها تدوین شده است.
وی تاکید کرد: تکثر خدمات آموزشی از جمله مشکلات سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و شورای مهارت بعنوان بهترین جایگاه برای هماهنگی در این زمینه است؛ هرچند ما مخالف نیستم که آموزش غیر رسمی از سوی تمام گروهها و نهادها ارائه شود اما تنها متولی آموزش غیر رسمی کشور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است که مدرک آن بین المللی و در دنیا مقبولیت دارد.
معاون آموزش سازمان فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: اشتغال ۵۸ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای بیانگر تاثیرگذاری و اهمیت آموزشهای مهارتی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما نداشتن مهارت دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی است که باید زمینه کسب مهارتهای مختلف و متناسب با رشته های تحصیلی آنان در محیط دانشگاه فراهم شود.
علی باستین افزود: با توجه به اینکه دانشجویان همزمان با پشت سر گذاشتن دوره های نظری و تئوری دوره های مهارتی را فرا نگرفته دچار بیکاری می شوند که بهتر است که زمینه فراگیری مهارتها در دانشگاهها فراهم و صنعت از دانشگاهها نیروهای متخصص متناسب با نیاز خود بخواهد.
وی در مورد تکثر نهادهای آموزشی ادامه داد: برخی از این نهادها به دلیل استقبال نکردن اغلب یا تعطیل شده و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.
باستین تاکید کرد: آموزشها باید قابلیت سنجش و ارزیابی داشته باشند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر گفت: در طرح نخلستان برآن هستیم برای پنج هزار دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی در بازه زمانی پنج ساله شغل ایجاد کنیم.
عبدالمجید دراهکی با اشاره به اینکه ایجاد حلقه مهارتی در دانشگاه ها سبب گسترش فعالیت های دانش بنیان و تمهید مهارت های مشاغل آینده بر پایه تکنولوژی های نوین در کشور می شود، اظهار داشت: امروز بعد از چندین ماه برنامه ریزی، طراحی نقشه راه و جذب شرکای اجتماعی موفق به اجرای طرح نخلستان با همکاری پارک علم و فناوری خلیج فارس در استان بوشهر شدیم.