بجنورد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در پی آلودگی هوا پنج نفر دارای بیماری زمینه ای با تنگی نفس به اورژانس بیمارستان جوادالائمه جاجرم مراجعه و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر محمدرضا جمعه زاده عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد؛ چهار نفر خانم و یک نفر آقا با میانگین سنی ۷۰ سال در بیمارستان بستری شدند.

وی افزود: حال عمومی این بیماران خوب گزارش شده است و خوشبختانه تاکنون مراجعه ای بر اثر آلودگی هوا به دیگر بیمارستان های استان نداشته ایم.

جمعه زاده با اشاره به آمادگی مراکز درمانی استان جهت پذیرش بیماران با علائم تنفسی، گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار تمامی بیمارستان های استان با آمادگی کامل ظرفیت پذیرش بیماران را دارند.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان با توجه به آلودگی هوا از منزل خارج نشوند، یادآور شد: در وضعیت بروز گرد و غبار از عموم مردم به ویژه بیماران قلبی، تنفسی و سالمندان درخواست می‌شود توصیه های پزشکی را کاملا رعایت کرده و در حد امکان از منزل خارج نشوند. 

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

براساس اعلام دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، افزایش غلظت ریزگردها در آسمان استان سبب شد تا فعالیت های مختلف اداری، بانکی و بخش خصوصی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ تیرماه) تعطیل شود.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.   

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است.