به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری روز سه شنبه در آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی فردوسی در کانون پرورش فکری کودکان اظهارکرد: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و سواد چندبعدی به عنوان سطوح سواد در دنیا مطرح هستند که براین اساس فردوسی را حکیم میدانیم، فردوسی، فردی بود که ۳۰ سال را طی کرد و به سواد چندبعدی رسید.
وی افزود: گاهی یک اثر ماندگار جامعه ای را از منظری تغییر میدهد و این تغییر در جامعه توسط فردوسی در بعدی از فرهنگ به نام زبان ایجاد شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان، به عنوان یکی از ابعاد مهم هویت ملی مطرح است، ادامه داد: زمانی حافظ خوانی، سعدی خوانی و فردوسی خوانی در جامعه رواج داشت که اکنون هم در دوره ابتدایی در برخی استان ها سعی شده که دوباره این امکان فراهم شود.
نوری خاطرنشان کرد: برخی داستان های شاهنامه این ظرفیت را دارند که دستمایه ساخت بزرگترین بازی های یارانه ای دنیا باشند، چرا که خلق این اساطیر و ثبت آنها و از داستان به شعر تبدیل شدن این داستانها به شعر کار بسیار دشواری بوده است اما فردوسی با تلاش و وقف خود توانست این کار دشوار را به بهترین شکل انجام دهد.
وی افزود: قوه تخیل دانش آموزان را باید تقویت کنیم، چنین برنامه ها و اقداماتی کمک میکند تا بتوانیم زبان فارسی را به عنوان زبان مرجع به دنیا بشناسانیم.
وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم معارف انقلاب اسلامی را از طریق زبان و ادبیات فارسی به دنیا منتقل کنیم که البته تا کنون در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است.
نوری تاکید کرد: خواهیم دید که در آینده نزدیک شما دانش آموزان زبان فارسی را به عنوان مهمترین زبانهای مرجع به دنیا معرفی خواهید کرد.