به گزارش خبرنگار ایرنا، « محمد رشیدی» روز چهارشنبه در جلسه مدیران و معاونان مناطق ۲۴ گانه آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: آموزش و پرورش ما در تربیت معارفی دانش آموزان دستاورد و خروجی خاصی ندارد به همین خاطر وضع نوجوانان و جوانان ما در جامعه به این شکل است.
وی گفت: دانش آموزان ما پس از دوران تحصیلی چند سوال ساده قرآنی، تاریخی، ادبیاتی، معارفی از آنان بپرسیم بلد نیستند جواب بدهند و این یعنی ما در مدارس نتوانستیم محتوای تربیتی درستی به آنان منتقل و آموزش دهیم.
رشیدی همچنین افزود: دانش آموزان پس از دوران مدرسه هیچ کار و مهارتی بلد نیستند، به همین خاطر الان دغدغه اصلی تمام ارکان نظام و جامعه ایجاد اشتغال برای جوانان شده است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی دانش آموزان و دانشجویان ما مهارت نداشته باشند مجبورا دنبال کارهای اداری و دولتی و پشت میز نشینی بگردند به همین خاطر همه به دولت فشار می آورند برای استخدام و این استخدام ها روز به روز بار مالی سنگینتری بر دوش دولت برای پرداخت حقوق می گذارد و نتیجه همه این مشکلات عدم آموزش مهارت در مدارس و دانشگاه ها است.
رشیدی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق و مزایا به کارکنان و مستمری بگیران و اقشار مختلف جامعه پرداخت کرده است و امسال نیز بیشتر خواهد شد و اصلا همه جوابگو آنان نیست، گفت: در همه جای دنیا سال به سال دولت ها چابک تر و سبک تر می شوند اما در ایران سال به سال بار مالی بر دوش دولت سنگین تر می شود چرا چون دانش آموزان و دانشجویان با مهارت کاری تربیت نمی کنیم.
وی تاکید کرد اگر دانش آموزان و دانشجویان که بیشتر عمر خود را در مدارس و دانشگاه ها می گذارنند با مهارت تربیت می کردیم ، الان دنبال تصدی گری و کار دولتی نبودند و خیلی از دغدغه های شغلی حال حاضر اقشار مختلف جامعه را هم نداشتیم.
مشکل معیشتی و اقتصادی معلمان خطر جدی برای پرورش نسل آینده ایجاد می کند
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود، با بیان اینکه نباید معلمی به عنوان یک شغل برای دریافت حقوق تبدیل شود، گفت: کار معلمی با دیگر شغل ها فرق ذاتی و اساسی دارد، زیرا کار آنها انسان ساز و ایجاد تحول در زندگی افراد است، بنابراین باید بر پایه عشق و علاقه فراوان باشد و نه صرفا برای دریافت حقوق.
رشیدی در ادامه با بیان اینکه کار معلمی در کشور به کار روزمرگی تبدیل شده است و این خطرناک است اظهار کرد: نباید اجازه بدهیم معلمان کشور ما دغدغه معیشتی و مالی داشته باشند و اگر روزی آموزش و پرورش و معلمان ما درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی شدند روز خطرناکی است، زیرا آموزش ها دیگر از محتوا خالی و تهی خواهد شد.
وی بیان داشت: از طرفی نباید اجاره دهیم، هر کسی مدرک تحصیلی داشت و بیکار بود، معلم شود، چون در تربیت نسل آینده کشور در ارتباط است و نقش بسزایی در تحول زندگی دانش آموزان ایفا خواهد کرد، در قدیم سخت ترین گزینش ها استخدامی مربوط به آموزش و پرورش بود بنابراین به این نکته مهم باید بیشتر توجه کنیم و کسانی به آموزش و پرورش بیایند که از نظر محتوای و تعلیم آموزش دیده مورد تایید باشند.
این نماینده مجلس در ادامه به جایگاه مهم و با اهمیت حوزه پرورشی آموزش و پرورش در تربیت جوانان اشاره کرد گفت: نظام پرورشی باید در صدر همه امور مدرسه در نظام آموزش و پرورش قرار گیرد، زیرا مستقیما در تربیت دانش آموزان در جامعه سرکار دارد و باید دوباره جایگاه پرورشی در وزارت وزارتخانه احیا شود.
آموزش مستمر و به روز معلمان در قالب کارگاه های آموزشی، گردهمایی ها و همایش ها،دیگر مورادی بود که رشیدی به آن اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح های معلمان آموزش های محتوای را دریافت و آن را در سریعتر زمان به دانش آموزان منتقل می کنند و این بسیار مفید است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه این نشست در پاسخ سوال خبرنگار ایرنا، در خصوص سرانجام حق پرداخت مناطق جنگی به معلمان استان کرمانشاه گفت: این حق مناطق جنگی به معلمان بازنشسته در سال ۹۹ تصویب شده و مقرر شد از سال ۱۴۰۰ پرداخت شود اما هنوز در خزانه مانده است و مطالبه ای است که باید پرداخت شود.
۳۶۰ هزار دانش آموز در بیش از چهار هزار مدرسه در استان کرمانشاه در حال تحصیل است.
استان کرمانشاه ۲۶ هزار فرهنگی فعال و حدود ۳۰ هزار معلم بازنشسته دارد.