تهران- ایرنا- ارتقای کیفی و ایمنی خودروهای تولید داخل یکی از بندهای فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو است که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد. در همین راستا برنامه‌هایی از سوی خودروسازان طراحی شده و در حال اجراست.

به گزارش ایرنا، افت کیفی تولیدات داخلی که به‌ویژه از ابتدای دهه ۹۰ در خودروسازان داخلی شاهد بودیم، به یکی از گلایه‌های مردمی از این صنعت تبدیل شده است و به‌ویژه آمار بالای مراجعات مردمی به شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرویی گویای همین مساله است.
کار تا آنجا پیش رفت که سال گذشته در دو نوبت رهبر معظم انقلاب نیز گلایه‌هایی از این صنعت مطرح کردند و بهبود وضعیت آن را در جهت تکریم مردم و مشتریان خواستار شدند.
پس از آن بود که ارتقای کیفی و ایمنی خودروهای تولید داخل به یکی از بندهای فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو تبدیل شد که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد.
در بند هفتم این فرامین آمده است: به‌منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاه‌های مسوول موظف‌اند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به‌ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.
ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
در همین راستا، "کیانوش پورمجیب" قائم مقام ایران‌خودرو امروز در نشست خبری اظهار داشت: این گروه صنعتی در سال جاری ۲۷۹ برنامه و پروژه در راستای ارتقای کیفی محصولات خود تعریف کرده است.
وی توضیح داد: هفت مورد از این پروژه‌ها تولید محصولات جدید است که شامل هایما اس۸، هایما ۷ ایکس، K۱۲۵ و آریسان۲ است که همه استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس خواهند کرد.
پورمجیب خاطرنشان کرد: ۷۳ پروژه بهبود مشخصات خودرویی تعریف شده که بر اساس بازخوردهای گرفته شده از مشتریان درخصوص قوای محرکه، گیربکس، رگلاژ، دوام و استحکام بدنه، ارتقای کیفیت رنگ و غیره است.
قائم‌مقام ایران‌خودرو ادامه‌داد: بقیه ۱۹۹ پروژه زمان‌دارتر هستند که شامل برنامه‌های زیرساختی و سیستمی از جمله ارتقای سازندگان، تقویت رویه‌های نظارتی برای ورود قطعات، سیستم‌های کیفی داخل خطوط تولید، استفاده از فناوری‌های به‌روز و ... خواهد بود.
وی‌بیان‌داشت: در وهله نخست نیز از خودروی تارا آغاز کرده‌ایم و ضمانتنامه ۶ ماهه موتور و گیربکس برای این محصول صادر می‌شود و در صورت بروز هرگونه مشکل، همکاران ما در نمایندگی‌های کل کشور در کمتر از ۴۸ ساعت به رفع عیب خواهند پرداخت و مشتریان بدون نیاز به اخذ نوبت پذیرش می‌شوند و در صورت لزوم خودروی جایگزین ارائه خواهد شد.
پورمجیب همچنین با اشاره به ۶۲ هزار و ۵۰۰ خودروی کسری‌دار و ناقص در ابتدای امسال، گفت: اکنون تعداد خودروهای ناقص به کمتر از ۲۲ هزار دستگاه رسیده و  پیش‌بینی‌ می‌شود تا بعد از تعطیلات تابستانی ایران‌خودرو و اواخر مردادماه دیگر خودروی ناقصی در کف پارکینگ‌ها باقی نماند.
وی تصریح‌کرد: ‌دیگر معضلی به نام خودروی در کف پارکینگ نخواهیم داشت و همین مساله و شاخص «عبور مستقیم» (تولید خودروی کامل و در اختیار سازمان فروش قرار دادن) که از ابتدای خرداد ماه به ۱۰۰ درصد رسیده، منجر به ارتقای کیفی ۲۵ درصدی خودروهای این گروه صنعتی خواهد شد.

برنامه تولیدات ایران خودرو در سال جاری
پورمجیب در ادامه در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص برنامه‌های تولید این خودروساز، خاطرنشان‌کرد: برای امسال تیراژ ۷۵۰ هزار دستگاهی برنامه ریزی شده است که شامل ۷۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۵‌هزار دستگاه خودروی تجاری است.

وی گفت: از این تعداد خودروی سواری ۱۰۰ هزار دستگاه به صورت سی. کی. دی یا اس. کی. دی و مابقی ۶۲۵ هزار دستگاه شامل تولید خودروهای تارا، دنا پلاس، پژو۲۰۷ دنده دستی و دنده اتوماتیک، پژو ۲۰۶، رانا و پژو پارس خواهد بود.

قائم مقام ایران خودرو یادآور شد: علاوه بر پژو ۴۰۵ که از دو سال قبل از تولید ایران خودرو خارج شد، خودروی سمند نیز امسال از مدار تولید خارج می‌شود و در این زمینه کمتر از پنج‌هزار دستگاه تعهد به تاکسیرانی و برخی مشتریان باقی مانده است‌.

فرمان ۸ ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو
۱-  در حوزه تولید؛
الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.
ب) سازوکارهای لازم به‌منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.
پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
۲-  تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم شود.
۳-  نسبت به تامین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر در مدت ۲ ماه اقدام شود.
۴- به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان موردنیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف مدت سه ماه رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
۵-  در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به‌منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم؛
الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه‌کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه‌کشی) فوراً اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن انجام شود.
ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش‌فروش شده باید بدون تأخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود.
پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به‌صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.
۶- به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.
۷- به‌منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاه‌های مسوول موظف‌اند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به‌ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.
ب) خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
۸- واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا حداکثر در مدت ۶ ماه به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.
بر پایه این گزارش، معاون اول رییس‌جمهور، مسوول نظارت و پیگیری حسن اجرای این ابلاغیه خواهد بود.