به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت، سعید کوزه گران درباره فعالیت واحد راهنمایی حجاج در حج امسال افزود: این واحد با حضور همکاران ستادی سازمان حج و زیارت، ذابحین و عوامل کاروانها در حج امسال خدمات رسانی میکند.
مسئول واحد راهنمایی حجاج در عملیات حج ۱۴۰۱ افزود: ۹ نفر از همکاران ستادی، ۱۷ نفر از ذابحین و از عوامل کاروانهای حج در حوزه راهنمایی حجاج فعالیت میکنند.
کوزه گران بیان کرد: حوزه ماموریتی واحد راهنمایی حجاج در مکه مکرمه در هشت نقطه اطراف مسجدالحرام شامل ایستگاههای نقل درون شهری مکه موسوم به «باب علی» و «غزه» در مجاورت حرم و مسیر این ایستگاهها تا بیت الله الحرام است.
وی با بیان اینکه دفتر واحد راهنمایی حجاج مستقر در ستاد مکه مکرمه به صورت ۲۴ ساعته فعال است، عنوان کرد: همکاران واحد راهنمایی به صورت ۲۴ ساعته در قالب شیفت های ۶ ساعته که در هر شیفت ۱۱ نفر از همکاران حضور دارند، به زائران خدمات رسانی میکنند.
مسئول واحد راهنمایی حجاج در عملیات حج ۱۴۰۱ درباره لباس راهنمایان حجاج گفت: راهنمایان زائران کلاه مزین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و کاور زرد و سفید رنگ منقش به پرچم کشورمان را به تن دارند که عبارت و آرم «راهنمایی حجاج ایرانی» به فارسی و همچنین عبارت «ارشاد التائهین الإیرانیین» به زبان عربی بر روی آن درج شده و اگر زائران در اطراف و مسیر بیت الله الحرام نیاز به امداد داشتند، میتوانند خادمان خود را با این لباس و کاور جستجو کنند.
کوزه گران بیان کرد: اگر خدای نکرده زائری در مسیر زیارت خانه خدا نیاز به امداد پزشکی داشته باشد، همکاران حوزه راهنمایی هماهنگیهای لازم را با مرکز پزشکی حج و زیارت و دیگر واحدهای مرتبط به عمل میآورند.
مسئول واحد راهنمایی حجاج در عملیات حج ۱۴۰۱ درباره فعالیت واحد راهنمایان حجاج در ایام تشریق گفت: فعالیت این واحد از روز هشتم ذی الحجه آغاز میشود و تا غروب روز دوازدهم ذی الحجه ادامه دارد و در این ایام در عرفات، مشعرالحرام، منا و جمرات به صورت شبانه روزی و حدود ۵۰۰ «نفر شیفت ساعت» به زائران خدمات رسانی میکنند.
وی با بیان اینکه خدمات رسانی این واحد از اولین روز حضور حجاج در مکه مکرمه تا حضور آخرین گروه زائران در مکه انجام میگیرد، گفت: ۱۵۴۰ نفر شیفت طی ۳۵ روز حضور زائران در مکه مکرمه به زائران خدمات رسانی میکنند.
کوزه گران ادامه داد : تاکنون ۸۵۰۰ مورد راهنمایی زائرین شامل راهنمایی حجاج، جستجوی مفقودین، همراهی و انتقال به محل استقرار و... توسط واحد راهنمایی حجاج انجام گرفته است.
مسئول واحد راهنمایی حجاج در عملیات حج ۱۴۰۱ درخصوص بهره گیری از فناوریهای نوین در عملیات راهنمایی حجاج گفت: تمام خیمههای مجموعههای حجاج ایرانی در عرفات و منا در اپلیکیشنهای مسیریاب جانمایی شده و مورد استفاده راهنمایان حجاج و زائران است. همچنین با همکاری و تلاش همکاران ستاد مدیریت بحران اپلیکیشن «زائریاب» در اختیار تمامی کاروان های زائرین ایرانی قرار گرفته است.
وی به زائران توصیه کرد که در صورت هرگونه نیاز به راهنمایی و امداد در مسیرهای اطراف بیت الله الحرام و در مشاعر مقدس به راهنمایان حجاج ایرانی که کلاه و کاور زرد رنگ به تن دارند، مراجعه کنند.
کوزه گران گفت: همکاران حوزه راهنمایی حجاج ایرانی با انگیزه الهی و خلوص نیت زائران گم شده در مسیر زیارت خانه خدا را راهنمایی و کمک می کنند و دعای خیر حجاج و لبخند رضایت آنان بزرگترین پاداش آنان در این سفر معنوی است.