قزوین_ایرنا_ رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین، کاهش سطح باروری و پیری جمعیت را از مهم ترین معضلات حوزه سلامت در این شهرستان خواند و گفت: میزان نرخ باروری در شهرستان رو به کاهش است و درصورتی که این روند ادامه یابد، با بحران مواجه خواهیم شد.

علیرضا مهرعلیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید از فرصت های موجود باقی مانده برای رشد نرخ باروری استفاده کنیم تا در سالیان آتی دچار پیری جمعیت نشویم.

رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین اظهار داشت: پیری جمعیت و کاهش موالید یک معضل اجتماعی است که کشورمان را به طور جدی تهدید می کند و در استان و شهرستان قزوین نیز شاهد آن هستیم.

وی با بیان زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده است،گفت: میانگین تغییرات گروه های سنی در سال ۱۳۸۵ و ۱۴۰۱ اینگونه است که درصد کودکان از ۶.۸ به ۶.۲ رسیده است و درصد نوجوانان از ۲۹.۴ به ۲۱.۶ و درصد جوانان از ۲۳.۳ به ۱۳.۱ درصد رسیده است، ولی درصد میانسالان در شهرستان با افزایش همراه بوده است که از ۳۲.۴ درصد به ۴۷ درصد رسیده است و سالمندان نیز از ۸.۱ به ۱۲ درصد رسیده است که این جای نگرانی دارد

رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین عنوان کرد: برای افزایش جمعیت، مردم باید به باور قلبی برسند که پیری جمعیت، مشکلات زیادی برای فرد، خانواده و جامعه به دنبال دارد. 

وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی و نگرش مردم و نهادینه شدن شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر، از مهمترین موانع فرزندآوری در گذشته بوده است و برای رفع این مشکل باید با باورهای غلط مانند پُرخطر بودن بارداری بالای ۳۵ سال و لزوم فاصله بارداری سه تا پنج سال بین فرزندان مقابله شود.

 مهرعلیان تصریح کرد: نرخ باروری با شیب تندی رو به کاهش است و باید آموزش ها در راستای تغییر نگرش و عقاید عمومی پررنگ شود.