تهران - ایرنا - معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۴۳ درصد تصادفات فوتی تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ محمد رازقی روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تخلفات رانندگی موتورسیکلت سواران در سطح شهر تهران گفت:‌ در پایتخت بیش از چهار میلیون موتور سوار داریم و از بین بیست میلیون سفری که روزانه در سطح شهر تهران انجام می‌شود، نزدیک به هفت درصد سفرها مربوط به موتورسیکلت سواران است.

وی با بیان اینکه ۲.۶ درصد از ترافیک صبحگاهی شهر تهران به علت تردد موتورسیکلت سواران  است، گفت: حدود ۴۳ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران نیز به موتورسواران اختصاص یافته البته باید گفت آمار تصادفات فوتی این افراد حدود چهار درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است، اما حتی یک مورد تصادف فوتی نیز هم از نظر پلیس زیاد است و باید جلوی آن گرفته شود.

معاون پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تردد موتورسیکلت‌های سنگین در سطح معابر شهر تهران نیز گفت: تردد موتورسیکلت سنگین در سطح شهر تهران ممنوع است و این وسیله به هیچ عنوان اجازه تردد در معابر عمومی را ندارد. در برخی ایام و به خصوص روزهای تعطیل درموارد معدود صدای این موتورسیکلت‌ها که بعضا با سرعت زیاد و صدای اگزوز بلند از معابر تردد می‌کنند، شنیده می‌شود این کار تخلف، ایجاد مزاحمت برای دیگران و نقض حقوق شهروندی است و همکاران بنده با آن برخورد می‌کنند.  

وی با اشاره به توقیف موتورهای سنگین اظهار داشت: این تخلف جزو خطوط قرمز پلیس راهنمایی و رانندگی است و هر هفته تعدادی از این موتورسیکلت‌ها متوقف و به پارکینگ منتقل می‌شوند که آزاد کردن آن‌ها سیر قانونی خود را دارد. افرادی که موتورسیکلت سنگین داشته و قصد استفاده از آن ‌را دارند باید به محل مخصوص مراجعه و از آن استفاده کنند.

سرهنگ رازقی با اشاره به اجرای طرح موتوریار و تاثیر این طرح بر کاهش میزان تصادفات فوتی راکبین موتورسیکلت نیز گفت: موتورسیکلت وسیله‌ای ایمن نیست و به همین علت فردی که قصد استفاده از آن را دارد باید شرایط خاصی از جمله مهارت کافی را داشته باشد. پلیس راهور تهران بزرگ سال‌هاست برای تردد موتورسواران طرح‌های مختلف و ویژه‌ای را داشته که آخرین آن‌ها، طرح موتوریار است، این طرح که از آذرماه سال ۱۳۹۹ اجرا شده، یکی از دلایل کاهش تصادفات فوتی موتورسواران بوده است. در واقع می‌توان گفت که کاهش چهار درصدی آمار فوتی موتورسواران از نتایج این طرح است.  

وی با اشاره به آموزش موتورسواران در این طرح ادامه‌داد: از زمان اجرای طرح تاکنون ۲۶۰ هزار راکب موتورسیکلت در طرح موتوریار آموزش دیده‌اند. در این طرح به جای جریمه راکب موتورسیکت و انتقال وسیله به پارکینگ از راننده موتورسیکلت می‌خواهیم که همیار پلیس شود و ساعاتی به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها و معابر کاور مخصوص به تن کرده و از منظر یک پلیس رسیدگی به تخلفات را رصد کند.

به گفته سرهنگ رازقی، برابر ماده ۲۰  قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، افرادی که مرتکب یک یا چند مورد تخلف شوند در طرح موتوریار شرکت داده شده و در تقاطع‌ها برای کنترل خود موتورسواران از آنها استفاده می‌شود. از جمله اقداماتی که می‌توان به آن اشاره کرد، کنترل توقف دیگر موتورسواران پشت خط ایست و گذاشتن کلاه کاسکت بر سر توسط موتوریاران است.

وی تاکید کرد: ۲۶۰ هزار راکب موتورسیکلت در طرح موتوریار آموزش دیده و موتور آنها به پارکینگ منتقل نشده، اما تجربه نشان داده که از آموزش نیز دیده و کمتر مرتکب تخلف مشابه شده‌اند. نقش فرهنگ‌سازی و آموزشی طرح موتوریار به طور قطع بیشتر از اقدامات سلبی بوده که در گذشته انجام شده است.

به گفته معاون پلیس راهور تهران بزرگ در اجرای طرح موتوریار بیشتر با تخلفاتی چون عبور از خط ویژه، عبور از چراغ قرمز و عبور از پیاده‌رو سروکار داریم و راکب متخلف به عنوان موتوریار در این طرح به کار گرفته می‌شود.

وی درباره وضعیت تردد موتورسواران بعد از اجرای این طرح گفت :هنگام توقف در تقاطع‌ها و یا پشت چراغ قرمز، تعداد موتورسوارانی که پشت خط ایست، متوقف شده‌اند نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است و این نشان می‌دهد که موتورسواران با اجرای این طرح و طرح‌های مشابه قانونمندتر شده‌اند. امید است با اجرای طرح‌های فرهنگی روز به روز شاهد کاهش تخلفات موتورسواران در شهر تهران باشیم. این طرح با هماهنگی مراجع  قضایی بوده و  بناست که بعد از شهر تهران در کل کشور اجرا می‌شود.