سنندج- ایرنا- مردم دیندار مناطق مختلف کردستان، روز یکشنبه همزمان با سایر نقاط کشور، نماز عید قربان را در مساجد، مصلی‌ها و حسینیه‌ها برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا مختار فرجی در خطبه‌های نماز عید قربان در مسجد جامع سنندج اظهار داشت: حج نماد وحدت و فرصت مناسبی برای حفظ انسجام و برادری بین مسلمانان است و کشوری اسلامی باید اختلافات را کنار گذاشته و در مسیر اتحاد گام بردارند.

وی اضافه کرد: اگر بین جامعه اسلامی اتحاد و انسجام بود، امروز شاهد تجاوز و دست‌درازی آمریکای جنایتکار به کشورهای اسلامی نبودیم، همچنانکه می‌بینیم کشورهایی مثل یمن و افغانستان به آسانی مورد حمله و ظلم و جنایت قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام روی اتحاد مسلمانان دست گذاشته‌اند، اضافه کرد: برگزاری چند روزه نماز عید قربان یا رمضان در کردستان، فرصتی برای دشمن در راستای نفود به کشورمان و ایجاد تفرقه و تشتت است، بنابراین باید هوشیار بود و بهانه دست دشمن نداد.

خطیب نماز عید قربان سنندج یادآور شد: طبق شریعت اسلام، تا زمانی که ماه رویت نشده است نباید نماز عید برگزار شود و امروز با تجهیزات کامل هلال ماه در کشورمان رصد می‌شود و سپس به مردم اعلام می‌شود، پس همه باید تابع حکومت و اعلام عید از جانب دفتر رهبر معظم انقلاب و ستاد استهلال باشیم.

ماموستا فرجی بر لزوم حفظ وحدت در کشورمان تاکید کرد و ادامه داد: آگاه باشیم و بدانیم که رویت هلال ماه در کشورهای اسلامی به صورت همزمان نیست و افق در این مناطق متفاوت است، لذا خودسرانه و با برگزاری نماز عید قربان، در مسیر شاد کردن دشمنان و عملی شدن توطئه‌های آنان حرکت نکنیم.

وی با بیان اینکه همه در یک لباس در آیین حج حاضر می‌شوند، افزود: حج نماد اتحاد و انسجام است و امروز جامعه اسلامی باید بیشتر از هر زمان دیگری این آیین معنوی آن را الگوی خود قرار داده و در راستای حفظ وحدت گام بردارند.

خطیب نماز عید قربان سنندج تاکید کرد: در آیین معنوی حج، هیچ تفاوتی بین حجاج نیست و همه یکرنگ و یکدست بوده و حجاج باید از فرصت حضور در سرزمین وحی، برای جلب رضایت پروردگار و تقرب به آستان الهی بیشترین بهره را ببرند.

نماز عید قربان در فقه شافعی(اهل سنت) ۲ رکعت است و در آن ۱۲ تکبیر گفته می‌شود؛ هفت تکبیر در رکعت اول بعد از تکبیره الإحرام و قبل از قرائت فاتحه و پنج تکبیر در رکعت دوم قبل از قرائت فاتحه، ادا می‌ شود.
بعد از اقامه نماز عید، امام جماعت خطبه ها را قرائت می‌کند.